Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere hoort jouw gebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere hoort jouw gebed

Zondag 45

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Weet je hoe de bekende ontdekkingsreiziger David Livingstone gestorven is? Hij was in het hartje van Afrika, alleen met een aantal inboorlingen die zijn bagage droegen. Op een morgen moesten de dragers wel heel lang wachten tot hun meester, na het ochtendgebed, uit zijn tent kwam. Tenslotte gluurde de leider naar binnen en zag Livingstone op zijn knieën liggen. Hij bleef daar liggen... Zijn hart stond stil. Biddend is hij gestorven.

Waarom bidden?
Het gebed ... dat heb jij ook zo nodig. Het hoort bij de dankbaarheid. De apostel Paulus schrijft: Bidt zonder ophouden (1 Thess. 5:17). Ja, zegt de Catechismus, het is het belangrijkste in het leven van Gods kinderen. Calvijn zegt dat het gebed ‘de ademtocht van de ziel’ is. Net zoals jij niet zonder zuurstof kan leven, zo kan je ook niet zonder gebed leven! Hoe staat het met jouw gebed? Hoe begin en eindig je de dag? Hoeveel minuten per dag vindt God jou aan Zijn genadetroon? Ben jij een jongen of een meisje die met hartelijk zuchten, zonder ophouden, de Heere om Zijn genade en de Heilige Geest bidt en dankt? Zo lees je het in de Catechismus.

Hoe bidden?
Je ouders hebben je in de eerste jaren van je leven van alles geleerd: praten, lopen, fietsen, en... bidden. Bidden voor het eten, danken na het eten en bidden voor het slapengaan. Het echte bidden hebben ze jou niet kunnen leren. Bidden met je hart, dat leert de Heilige Geest je.
Het is nodig dat je weet tot Wie je bidt. Dat wil zeggen dat je Hem (er)kent. Je buigt je knieën voor de Heere, de hoge en heilige God. Je weet ook dat je zelf zondig bent. Je hebt het niet verdiend dat Hij naar je luistert.
Je gebed hoeft niet lang te zijn. Ook hoef je geen mooie woorden te gebruiken. De Heere ziet in je hart of het waar is. Dat is een echt gebed. Dan bid je eerbiedig. De Heere Jezus zegt daar ook iets over. Hij zegt: “Als je bidt, moet je een stil plekje opzoeken.” Een plaats waar niemand je kan storen en waar niemand je ziet. Alleen met de Heere!
Vertel de Heere wat je zeggen wilt. Je mag Hem alles vertellen. Hij luistert altijd. ’s Morgens vroeg als je wakker wordt, maar ook midden in de nacht, als je niet slapen kunt.

Waarvoor bidden?
De Heere wil dat je Hem bidt om ‘alle geestelijke en lichamelijke nooddruft’, zegt de Catechismus. Ja, Hij wil zorgen voor je ziel en voor je lichaam. Ook hoort Hij graag als jij iets moeilijk vindt, of als je juist blij bent. De Heere wil jouw stem horen. Je mag Hem alles vertellen. Ook de dingen die je niet begrijpt. Hij weet dat wel want Hij weet alles van je. Maar Hij wil dat je bidt omdat je Hem nodig hebt, net zoals de ademhaling, weet je nog? Ook als jij denkt dat er niemand is die naar je luisteren wil, de Heere hoort je!
Misschien vind je het moeilijk wat en hoe je bidden moet. De discipelen wisten het ook niet. Ze vroegen daarom eens aan de Heere Jezus: “Heere, wilt U ons leren bidden?” En hun Meester leerde Zijn discipelen het gebed dat jij vast ook wel kent: Onze Vader Die in de hemelen zijt… (Matth. 6: 9-13).
Als je dus niet weet wat je bidden moet, mag je dit gebed bidden. Dat kan altijd. Want dat heeft de Heere Jezus ons geleerd. Elke dag mag je het Onze Vader bidden. In verdrietige dagen en in blijde dagen. Altijd.

Om Jezus’ wil
Schoon mijn zonden vele zijn.
Maak om Jezus’ wil mij rein.

Zo sluiten veel kinderen elke avond hun gebed af. Om Jezus’ wil. Je komt het woord ook tegen in de Catechismus. Daar staat dat je gebed zeker verhoord wordt ‘om des Heeren Christus wil’. Nee, nooit zal de Heere je horen, omdat je zo veel en goed gebeden hebt. Integendeel, je bent het niet waard dat God je hoort en verhoort. Toch wil Hij naar je luisteren. Toch doet Hij op jouw gebed wonderen. Waarom? Omdat de Heere Jezus het heeft verdiend, door Zijn dood aan het kruis. “Om Mijnentwil, om Mijnentwil zal ik het doen”, zegt de Heere (Jes. 48:11). Misschien zeg je: “Ik ben nog onbekeerd. Mag ik, kan ik dan wel bidden? Ja, je moet bidden. God, je Schepper, eist het van je. Je mag en moet tot Hem komen, ook als je Hem nog niet kent. Erken Hem als de enige, de eeuwige en waarachtige God. Hij roept je toe: “Doe je mond wijd open en Ik zal hem vervullen” (Ps. 81:11). Hij wil door jou gevraagd zijn. Hij hoort de stem van de jongen raven als zij roepen (Ps. 147:9). Je mag alles aan de Heere vragen, maar laat je grootste gebed zijn: “Heere, wilt U mij een hart geven dat U liefheeft.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's

De Heere hoort jouw gebed

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's