Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatie in je hart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatie in je hart

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Radeloos springt Maarten van zijn bed op, maakt het koord van zijn middel los, trekt zijn pij uit en geselt zichzelf met het koord vol dikke knopen. Het bloed druipt uit zijn rug en van zijn schouders. Nog feller slaat hij zich. Pijn moet hij hebben. Hij geselt zich, totdat hij uitgeput en kreunend neervalt. Hij slaapt die nacht op de stenen vloer. Met honger, lijden en pijn wil hij voor zijn zonden boeten en zo rechtvaardig zijn voor God. Zo begint een jeugdboek. Het gaat over Maarten Luther. Wat bewoog hem om dit te doen? En wat heeft hij erdoor geleerd?

Vrede met God
“Hoe krijg ik een genadig God?” Dit was Luthers vraag. Hij voelde: het is niet ‘goed’ tussen God en mij. Zijn zondige hart stond er tussen. Hij deed er alles aan om het goed te maken met God. Hij beklom zelfs de trappen van de Sint Pieter in Rome. Toen hij boven kwam had hij nog geen vrede! Hoe kreeg hij die dan? Herken jij die vraag? Je merkt: je ‘goede werken’ brengen je geen millimeter dichter bij God. Alleen het geloof in Christus maakt je recht voor God, dat ontdekte Luther later. Wat Luther ontdekt heeft, is samen te vatten in de vijf sola’s die je hieronder ziet. Sola is het Latijnse woord voor ‘alleen’.

Sola scriptura
De Rooms katholieke kerk leerde dat het wel belangrijk was om uit de Bijbel te lezen, maar mensen hadden de kerk nodig om de Bijbel uit te leggen. Luther ontdekte dat het alleen om het Woord van God ging. Dat is helder genoeg om zalig te worden (2 Petr. 1:19). “Al zou Augustinus, de heilige Petrus of de heilige Paulus, ja sterker nog, zelfs de aartsengel Gabriël uit de hemel het zeggen, het helpt niets, ik moet het Woord van God hebben, ik wil horen wat God tegen mij zegt.”

Sola gratia
Het tweede wat Luther ontdekt, is: Alleen genade. Weer recht voor God staan en vrede met Hem in je hart ontvangen is genade. Je krijgt het! Het is niet te verdienen door een kloosterleven of door vasten en bidden. Het is een genadige gift van God. Paulus zegt tegen de gemeente van Efeze: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Genade is voor mensen die de dood verdiend hebben vanwege hun zonden. God geeft het vrij aan wie Hij wil.

Sola fide
De Heere liet Luther kennismaken met het woord ‘gerechtigheid’ vanuit Romeinen 1: 17. Dat is die eigenschap van God waardoor hij de zondaar straffen moet. Hij vertelt: “Ik haatte dat woord “gerechtigheid”, het vervloekte en verdoemde mij. Ik zei tegen God: houdt U dan nooit op mij te plagen met uw toorn? Maar ik hield niet op te bonzen tegen dat woord van Paulus: ‘de rechtvaardige zal door zijn geloof leven’. En ineens zag ik het: wij leven, wij lèven niet door ons doen maar door Gods schenkende gerechtigheid in Christus. Toen werd die tekst van Paulus mij tot de deur van het paradijs.” Luther leerde het: God eist niet van hem dat hij rechtvaardig zijn moet, om hem dan door het geloof te laten leven. God maakt rechtvaardig die gelooft! Het geloof is de lege bedelaarshand die de genade ontvangt. En ook dat is een gave van God.

Solus Christus
De Roomse kerk leerde: Christus en je berouw van zonden schenken je vrede. Christus, èn je goede werken. Luther ontdekte: Alleen Christus! Hij heeft het Paulus nagezegd in Galaten 6: 14: Het zij verre van mij, dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onze Heere Jezus Christus. Zalig worden kan alleen door het offer van Christus. Dit leert de Heere Zijn kinderen ook.

Soli Deo Gloria
Als de Heere in je leven komt ga je net als Luther proberen om het ‘goed’ te maken. Je gaat proberen om God tevreden te stellen door veel uit de Bijbel te lezen en te bidden. Je ruimt de zonde in je leven op, maar het lukt je niet. Je bent een onverbeterlijke zondaar! Weet je wat nodig is? Reformatie van je hart. Dan ontdek je: ik kan het niet meer goed maken. Je gaat roepen om een middel. Om een middelaar. Wat een wonder als je horen mag in de preek: Hij is er. In de persoon van Jezus Christus. Hij wordt je verkondigd. Wat een wonder, als Hij ook voor jou een poort wordt en je op Hem leert zien. Wat een waarde zie je dan in Hem. Dat geeft God niet, omdat jij er naar vraagt, maar om Christus wil. Tot eer van Zijn Naam. Dit is de betekenis van Soli Deo Gloria. Al Gods kinderen leren in dit leven zingen: ‘Het is door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen’.

Zalige ruil
Ben jij al hervormd? Nee, ik bedoel geen kerkverband. Is je hart al ge-re-formeerd? Ken je Luthers ontdekking? Of probeer je nog steeds met goede dingen te doen God aan je kant te krijgen? Luister nog één keer naar Luther (vanuit een brief aan een vriend): “Ik heb zelf ook aan die waan, ik mag wel zeggen: waanzin, geleden. Ook nu heb ik die strijd nog niet uitgestreden. Daarom mijn lieve broeder, wend je tot Christus, de Gekruisigde, Leer Hem liefhebben en, aan jezelf vertwijfelend, tot Hem zeggen: Gij Heere Jezus, zijt mijn rechtvaardigheid, ik ben uw zonde.” Dit noemde Luther de zalige ruil. Denk over deze raad na en bekeer je! God wil het je uit genade schenken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's

Reformatie in je hart

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's