Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Er is geen betere koning dan deze Koning!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Er is geen betere koning dan deze Koning!

Heidelbergse Catechismus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daar staat Daniël voor de machtige koning van Babel (Dan. 2:34-36). Twee koninkrijken staan tegenover elkaar: Nebukadnezar en de knecht van God. De Heere geeft Daniël licht en wijsheid om de droom van de koning uit te leggen. Het beeld van goud, zilver, leem, koper en ijzer wordt vernietigd door een rollende steen die de hele aarde vervult. De droom komt uit. Wat gebeurt er, lang nadat Nebukadnezar is gestorven? Terwijl de Romeinse keizer Augustus over de hele wereld en ook over Israël heerst, komt de Steen, die Nebukadnezar heeft gezien in zijn droom.

De Heere Jezus, Gods Zoon wordt geboren. Hij, de grote Zoon van David, is de Koning van alle koningen. Hij is de Koning Die alle machtige koninkrijken zal overheersen. Zijn Koninkrijk zal groeien, zodat het de hele wereld vervult. Om dat Koninkrijk wordt gebeden: Uw koninkrijk kome. Koning Jezus en Zijn Rijk zijn er al. Je ziet het niet met je ogen, maar het is er; in de harten van de mensen die God liefhebben. Is het ook in jouw hart? Dan heeft Hij het in je leven voor het zeggen. En dan wil je niet anders dan Hem dienen.

Regeren
Denk eens aan een koning in zijn paleis. Daar zit hij, op de troon. Hij heeft het voor het zeggen in zijn land. Hij regeert. Veel dienaren en soldaten staan in zijn dienst. Als het moet, gebruikt hij wapens om zijn land en onderdanen te verdedigen. In de Catechismus lees je ook over wapens. Het zijn er twee. Twee geestelijke wapens die Koning Jezus hanteert, om Zijn vijanden aan Hem te onderwerpen. Ja, je leest het goed: vijanden. Wij mensen zijn vijanden van God. Jij bent koning in je eigen koninkrijkje. Jij zit op de troon en wilt zelf regeren. Nee, je geeft de touwtjes zomaar niet uit handen. Je wilt niet afhankelijk zijn. Totdat de Heere komt met Zijn liefde en genade. Dan is het gebeurd. Door Zijn Woord en Geest val je voor Hem neer. Je buigt voor Hem, heel diep.
Wat denk je van Saulus van Tarsen? Hij wordt van een vijand een vriend. God leert je om je aan Hem te onderwerpen. Dat is een les die je een leven lang moet leren. Onderworpen zijn betekent: je bent gehoorzaam. Je kunt niet anders en je wilt niet anders. Dat werkt God door Zijn Woord en Geest. Hij werkt liefde in je hart tot de allerhoogste Koning, de Heere Jezus Christus. Hij trekt je uit de duisternis van de zonde. Hij verlost je uit de macht van de duivel. Hij brengt je tot Zijn heerlijk licht. Wat buig je dan diep voor deze grote Koning.

Bewaren en vermeerderen
Bewaren betekent: bewaken. Dat betekent: alle grootst mogelijke zorg aan iemand besteden.
Zo bewaart de Heere al Zijn kinderen. Zij schuilen bij Hem. Hij omringt ze met Zijn zorg en liefde. Vraag het aan Elia op de Karmel, Daniël in de leeuwenkuil en Petrus in de gevangenis. Je leest erover in Psalm 121. Zijn bewarende hand is er zelfs als de dood komt. Hij draagt door de dood heen tot het leven.
Veilig is Gods Kerk bij de Heere. Op hun levensreis komen de bergen vaak dreigend op hen af. Rovers en wilde dieren zijn er genoeg. Zonder Bewaarder zijn ze nergens. Ze verdwalen dan onherroepelijk. De vijanden zijn vlakbij, maar... de Heere is hun Bewaarder.
Als jij de Heere vreest en liefhebt, ga je voor een ander bidden. Je vindt het heel erg dat er zoveel mensen God nog niet kennen en liefhebben. Daarom ga je bidden voor andere mensen. “Heere, bekeert U mijn ouders, mijn vrienden, de mensen op het zendingsveld.” Je gunt het iedereen en… in de veelheid van de onderdanen is de heerlijkheid van de Koning.

Totdat...
“Totdat de volkomenheid van Uw Rijk er zal zijn.” Je merkt iets van heimwee, een verlangen, een uitzien naar de dag van de grote verlossing. Dan zal Gods Koninkrijk vol zijn. God zal dan alles zijn in allen. Alle eer zal Hij ontvangen. Daar kunnen Gods kinderen naar uitzien. De strijd zal niet altijd blijven. Er komt een einde aan de verdrukking. Dan zal het rijk van de duivel voor eeuwig ten onder gaan. Alles is dan volkomen. Guido de Brès schrijft daarvan: “Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, die in Christus Jezus ja en amen zijn.” Nu leef je nog. Er moeten nog steeds mensen onderdaan worden van Koning Jezus. Dat gaat door tot alle mensen hebben gehoord van de Heere Jezus. Dan komt Hij terug naar de aarde. Dan zal iedereen Hem als Koning zien. Dan zal iedereen zien hoe groot en heerlijk Zijn Rijk is. Dan zal iedereen, vriend of vijand, voor Hem buigen. Ook jij.
Uw Koninkrijk kome. Eigenlijk bid je of de Heere Jezus dan spoedig terugkomt. Verlang jij daarnaar? Er is geen betere koning dan deze Koning!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 november 2014

Daniel | 36 Pagina's

Er is geen betere koning dan deze Koning!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 november 2014

Daniel | 36 Pagina's