Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Licht in het duister, dankzij de liefde van de Vader

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Licht in het duister, dankzij de liefde van de Vader

Kerst is het grootste wonder dat ooit in de wereldgeschiedenis heeft plaatsgevonden.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Johannes 1 is een moeilijk, maar tegelijk actueel hoofdstuk. Het gaat over het Licht der mensen, maar ook over de duisternis. Wie is het Licht der mensen? Hoe kunnen wij door het Licht worden verlicht? En waarom heeft de duisternis het Licht niet begrepen? In gesprek met dominee A.B. van der Heiden over het Licht der mensen.

Dominee Van der Heiden wijst op de overeenkomsten tussen Johannes 1 en Genesis 1. “Beide boeken beginnen met de woorden in den beginne. In Genesis wordt beschreven hoe God de wereld heeft geschapen. In de schepping bracht God het (dag)licht. Zo doet de Heere dat ook in de herschepping in de harten van mensen. Het licht breekt door in de duisternis. We hebben allemaal wel eens een zonsopgang gezien. De zon komt tevoorschijn en een nieuwe dag breekt aan. Zo laat Johannes dat ook zien. De dag van Heil breekt aan.”

Steeds helderder
Door de ongehoorzaamheid in het paradijs is het duister geworden in de harten van mensen. Maar dominee Van der Heiden wijst erop dat direct na de zondeval het Licht geopenbaard is in de moederbelofte (Gen. 3:15). “Daar sprak God al van de komst van Christus. Dat Licht is in het Oude Testament steeds helderder gaan schijnen. De offers zagen op Christus. De profeten wezen op Hem. De richters en verschillende koningen waren typen van Christus. Dat betekent dat zij wijzen op de komst van de Messias.”
Zagen de mensen in het Oude Testament dan altijd scherp dat het om de Heere Jezus, de Verlosser, ging? Dominee Van der Heiden wijst op Jesaja 53. “Het is alsof Jesaja naast de kribbe stond. Hij spreekt daar zo duidelijk over de Messias. Ook andere profeten spraken over de komende Verlosser. En denk aan de wolk van getuigen in Hebreeën 11: Door het geloof. Zo mocht Abraham door het geloof al zien op de komst van de Messias.”

Kleine lichtvonkjes
Licht staat natuurlijk tegenover duisternis. Door onze ongehoorzaamheid in het paradijs is het donker geworden. Maar volgens dominee Van der Heiden hebben alle mensen iets van het Licht der mensen. “Er zijn nog overblijfselen van het Licht. Kleine lichtvonkjes. Denk maar aan het geweten. Bijvoorbeeld het besef dat er een hoger Wezen is en het besef dat je elkaar niet mag doodslaan. Een ander voorbeeld van een overblijfsel is de kennis. Wat is er dankzij de wetenschap veel mogelijk, bijvoorbeeld op medisch gebied! We noemen dat algemene genade. Toch kun je veel wetenschappelijke kennis hebben en toch alle kennis in het geestelijke missen.”

Duister verstand
Bovendien ziet de mens de overblijfselen van het Licht niet. “Het is verschrikkelijk dat de mensen die overblijfselen niet gebruiken om de Auteur van dat Licht te dienen. Het verstand van mensen is verduisterd. Sterker nog: de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht (Joh. 3:19). We denken dat we zelf heer en meester zijn en dat er buiten God geluk te vinden is. Dat zie je om je heen. Hoeveel jongeren zijn er niet gevangen in de macht van drugs, drank, seks, sport? Maar we kunnen ons geluk ook zoeken in onze zogenaamde ‘vroomheid’. Bijvoorbeeld doordat we als kerkelijke jongere - net als de Farizeeërs - denken dat we beter zijn dan anderen.”

Kaïn
Het Licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft Hetzelve niet begrepen (Joh 1:5). Dat betekent volgens de kanttekening dat wij verdorven mensen het licht dat nog in ons overgebleven is van nature niet gebruiken om de Zoon van God, de Auteur van dit licht, recht te kennen, dienen en eren.
Doordat we het Licht missen, voelen we ons zelfs thuis in de duisternis van de wereld. En is dat nu erger dan zesduizend jaar geleden? Dominee Van der Heiden: “De zondvloed is gekomen over een wereld die van God niets wilde weten. Denk ook aan Kaïn, hij was de eerste mens die op aarde geboren is. En die mens slaat zijn eigen broer dood. En dat gebeurt nu nog. Kijk naar het kalifaat in Syrië en Irak, Boko Haram in Nigeria, het geweld dat onlangs in een synagoge in Jeruzalem werd gebruikt.”

Inkeer-afkeer-weerkeer
De boodschap van Kerst is dat er in die duisternis Licht is. “Dat Licht is niet pas gaan schijnen na de zondeval op aarde maar heeft reeds geschenen in de stilte van de eeuwigheid toen in de hemel onderhandeld werd tussen God de Vader en God de Zoon.” legt dominee Van der Heiden uit. “De liefde van de Vader voor Zijn kinderen was zo groot, dat Hij Zijn eigen Zoon als Borg heeft gegeven. En daardoor kunnen mensen ook nu nog tot bekering komen”. Dominee Van der Heiden legt uit wat er dan gebeurt. “Als Gods Geest gaat werken gaan je ogen open en zie je dat je in de duisternis verkeert, zonder God in de wereld. Dan verliest de wereld haar glans en ga je zoeken naar het Licht. Dan sta je op zoals de verloren zoon, die naar zijn vader ging om zijn schuld te belijden. Hij kwam tot inkeer, kreeg een afkeer van zijn leven in de wereld en keerde weder naar zijn vader. Wat je vroeger een lust was, wordt je nu een last en omgekeerd. De dienst van de Heere wordt dan een liefdedienst en je gaat hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van Christus. Je krijgt dan een verlangen om de Heere te dienen en heilig voor Hem te leven. Dan gaat je hart naar Hem uit.”

Leef ik in duisternis?
Het is goed om je eigen hart te onderzoeken of je nog in duisternis leeft. Maar hoe weet je dat? “In de duisternis heb je geen hartelijk verlangen om de Heere te dienen en heilig voor Hem te leven. Als je verlicht bent door de Heilige Geest weet je wat dat stikdonker van je eigen verlorenheid is. Dan heb je geen rust tot je de Heere Jezus kent als je Persoonlijke Zaligmaker. De Heere Jezus wordt onmisbaar voor je.”
De dominee benadrukt dat de Heere daarin met iedereen een eigen weg gaat. “De moordenaar aan het kruis was bij wijze van spreken in vijf minuten gered. Met anderen gaat de Heere een langere weg. Maar uiteindelijk geldt voor alle kinderen van God dat ze in hun leven er achter komen dat ze zonder Borg voor hun hemelhoge zondeschuld voor God niet kunnen bestaan en dat alleen het verzoenend lijden van de Heere Jezus het rustpunt van het hart kan zijn.”
De dominee vertelt hoe de Heere hem heeft laten zien hoe donker het in zijn leven was. “Ik dacht lang dat ik mezelf kon verbeteren. Ik was een jaar of achttien en ik ging trouw naar de kerk. Ook doordeweeks zocht ik alle diensten in de buurt op, waar ik op mijn brommertje naartoe reed. Ik dacht dat ik een heel eind op de goede weg was. Totdat dominee Hakkenberg me persoonlijk vroeg: “Ken je iets van de Heere Jezus?”. De bodem sloeg onder m’n voeten weg want: Goed doet geen nut ten dage der verbolgenheid;, maar de gerechtigheid redt van de dood, zegt Spreuken 11:4. Met de inspanningen die ik leverde kon ik voor God niet bestaan. Maar toen ik verloren moest gaan, mocht ik het horen: Ik voor u daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven. We moeten het leven buiten onszelf in Christus leren zoeken. Dan gaat het Licht op in de duisternis. Dan ga je zien dat Zijn armoede mijn armoede is en ga je beleven dat in die voerbak waar Hij lag, ik had moeten liggen. ”

Getuigen
“We moeten Hem leren kennen zoals Johannes de Doper Hem heeft aangewezen. Als een Lam dat de plaats bekleedt van doodschuldige zondaren.”
Maar Johannes de Doper had de Heere Jezus nog niet gezien. Hoe kon hij dan van Hem getuigen? De dominee wijst erop dat het getuigen van Johannes toch niet los staat van het zien. “Met een natuurlijk oog had Johannes de Doper Jezus nog niet gezien, maar wel met een geloofsoog. Door de engel Gabriël was al tegen Zacharias gezegd dat Johannes vervuld zou zijn met de Heilige Geest. En de Heilige Geest verheerlijkt altijd Christus.” Kun je dan niet van de Heere Jezus getuigen als je Hem niet kent? “Een getuige bij bijvoorbeeld een ongeluk, moet het ongeval zelf hebben zien gebeuren om getuige te kunnen zijn.
Maar God werkt door Zijn Woord en Geest. Gelukkig is het werk van de Heilige Geest niet afhankelijk van het (on)geloof van degene die het Woord van God brengt. En als je dan moet bekennen dat je Het Licht niet kent moet dat nood voor je worden. Dan mag je in het gebed tot de Heere de toevlucht nemen. Kijk maar in Psalm 86. Wie Hem aanroept in de nood, vindt Zijn gunst oneindig groot.”

Zalig Kerstfeest
Dominee Van der Heiden krijgt niet onder woorden waarom Kerst zo’n groot wonder is. “Dat Christus naar de aarde kwam is zo diep en ontroerend. Ik kan dat niet in woorden uitdrukken, maar verwondering en aanbidding vervullen je hart als je daaraan denkt. Het is het liefdesgeschenk van de Vader. Hij gaf Zijn eniggeboren Zoon. Het is zo’n onuitsprekelijk wonder als het Kind van Bethlehem in de vuile beestenstal van ons hart geboren wordt. Dan is het echt een zalig Kerstfeest! Dan zingen we van harte mee met Simeon: een Licht, zo groot, zo schoon…”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 december 2014

Daniel | 32 Pagina's

Licht in het duister, dankzij de liefde van de Vader

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 december 2014

Daniel | 32 Pagina's