Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dubbele genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dubbele genade

Ook heiliging is een gave van God

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer. Dit zei de Heere Jezus tegen de overspelige vrouw (Joh. 8). In het kort verkondigt Hij haar twee belangrijke weldaden. Eerst de rechtvaardigmaking. De Schriftgeleerden en farizeeën vonden dat deze vrouw zwaar moest worden gestraft. Maar Jezus veroordeelde haar niet. Hij vergaf haar. Dan predikt Hij de heiligmaking. Zijn opdracht zou haar leven lang met haar meegaan: zondig niet meer.

Romeinenbrief
In de Romeinenbrief schrijft Paulus uitgebreid over deze dingen. In hoofdstuk 3 en 4 begint hij bij de rechtvaardiging. Hoe scherp tekent hij daar het beeld van de zondige mens. Deze is voor God verdoemelijk en moet zwijgen vanwege dat oordeel. Maar hoe rijk is Gods genade. Hij verklaart hem rechtvaardig om het offer van Christus. Dat is een eenzijdig werk van God. Zijn handelen is ook krachtdadig en soeverein (onafhankelijk).
Hoe doet de Heere dat? Hij rekent in de belofte van het Evangelie de gerechtigheid van Christus toe aan de zondaar. In zijn hart werkt God door de Heilige Geest het geloof om de door God gegeven Christus aan te nemen. En dan zegt Paulus dat hij door het geloof vrede met God heeft.
Na deze beschrijving van zijn rechtvaardiging vervolgt Paulus met de uiteenzetting van de heiliging (Rom. 6-8). We moeten opnieuw letten op de volgorde, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament is er eerst sprake van rechtvaardiging, daarna van heiliging. De heiliging moet noodzakelijk volgen op de rechtvaardiging. Zo zei de Heere Jezus het immers ook tegen de overspelige vrouw. De volgorde is niet om te keren.
Want dan zou een mens zich door zijn heilige leven rechtvaardig moeten maken bij God. Dat is onmogelijk. De Heere Jezus zegt dat tegen de rijke jongeling. Luther en Calvijn hebben dat in de Reformatie krachtig onderstreept.
Calvijn denkt helemaal vanuit de gemeenschap met Christus. Door het geloof worden wij met Hem verbonden. Uit Hem ontvangen we tegelijk de rechtvaardiging en de heiliging. Calvijn spreekt daarom over een ‘tweelinggenade’ (duplex gratia). Wie rechtvaardiging en heiliging van elkaar losmaakt, verscheurt Christus, aldus Calvijn. Christus is een volkomen Borg.
Zo openbaarde Hij Zich ook aan de zondares. Hij vergaf haar schuld. Maar dat niet alleen. Hij maakte haar nieuw naar Zijn beeld. Zijn bedoeling is dat de wedergeboren zondaar ook vrij van de smet van de zonde voor God zal leven in dankbaarheid.

Heilig leven
In dit artikel beperken we ons verder tot de heiliging (heiligmaking). Waarom moeten we ook heilig leven?
Omdat de heilige God in Zijn Woord van ons een heilig leven eist. Gij zult heilig zijn, want Ik, de HEERE Uw God, ben heilig (Lev. 19:2). En ook in het Nieuwe Testament komen we dit tegen: Jaagt de vrede na met allen en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal (Hebr. 12:14).
Kunnen we dan de heiliging in eigen kracht volbrengen?
Is dat een prestatie van de zondaar? In Johannes 15 laat Christus duidelijk zien hoe alleen vruchten van geloof en bekering voortgebracht worden. Als we in de Wijnstok Christus zijn ingeënt. Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelf, zo zij niet in de Wijnstok blijft, alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft. Ook in de heiligmaking zijn we afhankelijk van de Heere Jezus Christus. In de wedergeboorte wordt de zondaar met Christus verbonden door het geloof. Door dit geloof ontvangt de zondaar bediening uit Christus.
Anders is heiligmaking onmogelijk. In het hogepriesterlijk gebed heeft de Heere Jezus Zelf gebeden: Heilig ze in Uw waarheid; Uw Woord is de waarheid. En Ik heilig Mijzelven voor hen opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.
In de heiliging is altijd strijd. Wanneer Paulus uitgeroepen heeft in Romeinen 5: Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus, moet hij in Romeinen 7 uitroepen: Het goede wat ik wil, dat doe ik niet en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik. …Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God door Jezus Christus, onze Heere.

Twee woorden
In het spreken over heiliging is het van het grootste belang met twee woorden te spreken. De Schrift leert dat de heiliging Gods werk is, maar aan de andere kant roept God Zijn kinderen op om heilig voor Hem te leven.
- Het Koninkrijk der hemelen is Gods gave (2 Kor. 9: 15) - Mijn loon (Matth. 10:41)
- Zonder Mij kunt gij niets doen (Joh. 15:5) - Blijf in Mij! (Joh. 15:4)
- Uitverkoren in Hem (Ef. 1:4) - Benaarstigen om mijn roeping en verkiezing vast te maken ( (1 Petr. 1:10)
In de Bijbel zijn nog meer voorbeelden te vinden, die beide zaken naast elkaar laten staan. Het is in de loop van de (kerk)geschiedenis de meest gemaakte fout om te kiezen tussen één van beide. Hoe? Door (bijna) alleen Gods werk te benadrukken of door (bijna) alle verantwoordelijkheid op ons zelf te leggen. Welke keus ook gemaakt wordt, altijd is het gevolg: een eenzijdige visie op de heiliging. Hetzij dode rechtzinnigheid of onheilig activisme. Het is belangrijk om in de prediking, catechisatie en huisbezoek hier pastoraal leiding aan te geven.
Het is ook een gevaar, wat we vanuit bepaalde kringen horen, dat de heiliging in dit leven volmaakt bereikt kan worden. Ik denk aan sommige Evangelische of Pinkstergemeenten. Niet om met de vinger te wijzen, maar om eerlijk op Bijbelse gronden te laten zien, dat zelfs de allerheiligste in dit leven van die heiligmaking maar een klein beginsel heeft van die gehoorzaamheid, maar wel dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al Gods geboden beginnen te leven (Catechismus, vraag en antwoord 114).
Zo voltrekt de heiliging zich als een levenslang proces.
Naar de mate dat Christus in mij woont, word ik van mijn geloof verzekerd. Het bewaren en doen van Gods geboden en het liefhebben van Hem hebben terdege invloed op de diepgang van mijn persoonlijke kennis van Christus (Joh. 14:21). Tegen deze achtergrond spreekt de Schrift met onderscheid over lammeren en zogenden (Jes. 40:11), minderen en meerderen (Matth. 11:11), kleinen en groten in het geloof (Matth. 6:30), zwakken en sterken (Rom. 14:1), beginnelingen en volwassenen (1 Kor. 2:6) en jongelingen en vaders (1 Joh. 2:12-14).

Groei in genade en kennis
In het geestelijk leven zijn dus standen, ondanks dat alle gelovigen in Christus alles hebben, is er door de vruchten van het toe-eigenend geloof onderscheid in het geestelijk leven, dus ook in de heiliging.
Opwassen in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus kan alleen in het toenemen van heiliging. En wat betekent toenemen in heiliging? Het aandoen van de hele Heere Jezus Christus. Daarom roept Petrus op om zeer begerig te zijn naar de redelijke en onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen (1 Petr. 2:2).
Goede werken (heiliging) tonen aan de gelovigen dat zij de vruchten van de Heilige Geest deelachtig zijn. Hun goede werken zijn een bewijs dat zij in Christus rechtvaardig voor God zijn. Zo bevestigen de goede werken hun verkiezing en geven hun het beginsel van het zalig hemelleven, dat zal bestaan in volkomen gehoorzaamheid, zonder strijd.
De heiligmaking gaat niet over goede christenen. De heiligmaking gaat over christenen die in zichzelf arme zondaren zijn, maar die door God zijn bekeerd en nu de Heere zoeken en dienen. Dat kan alleen om Jezus’ wil.
Dat leert de Heilige Geest hen steeds meer. Blijkt door genade dit ook in jouw leven?


Waarin verschillen rechtvaardiging en heiliging van elkaar?
Hoewel de heiliging onlosmakelijk verbonden is met de rechtvaardiging, zijn ze wel verschillend. In de rechtvaardiging rekent God de gerechtigheid van Christus toe; en in de heiliging giet Zijn Geest genade in de mens en stelt hem in staat om die te gebruiken. In de rechtvaardiging wordt de zonde vergeven, in de heiliging wordt ze onderdrukt. De rechtvaardiging bevrijdt alle gelovigen in gelijke mate van de wrekende toorn van God, en doet dat in dit leven volkomen, zodat ze nooit verdoemd zullen worden.
De heiliging is niet voor allen gelijk, en in dit leven bij niemand volmaakt, maar ze groeit naar de volmaaktheid.

Kleine Catechismus van Westminster, vraag en antwoord 77

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 januari 2015

Daniel | 32 Pagina's

Dubbele genade

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 januari 2015

Daniel | 32 Pagina's