Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jozef

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jozef

Door het geloof heeft Jozef, stervende, gemeld van de uitang van de kinderen Israëls, en heeft bevel gegeven van zijn gebeenten (Hebr. 11:22).

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Denk jij wel eens aan je sterfbed? Het is niet vreemd om te bedenken dat jij ook kunt sterven. Ben jij bereid om God te ontmoeten? Misschien koester je wel mooie gedachten over je sterfbed. Je zult de laatste weken van je leven doorbrengen met bidden en Bijbel lezen. Dan komt vast alles toch nog goed. Allemaal medelijdende mensen om je heen, die denken of hopen dat het inderdaad goed komt. Maar nee, sterven is God ontmoeten. Dan maakt het niet uit wat mensen van je dachten. De dood is de ingang tot de eeuwige pijn of de poort tot de hemel!

Makkelijk sterven
Jozef is 110 jaar oud. Hij ligt op zijn sterfbed. Nog even en dan is het eeuwigheid voor Jozef. Toch is hij niet bezig met zichzelf. Dat is wonderlijk. Hij roept zijn broers bij elkaar en zegt: Ik sterf; maar God zal u gewisselijk bezoeken. Hij zegt: “Ik sterf, maar daar ga ik het nu niet over hebben. Broers, u moet weten en geloven dat God u zal opzoeken. Op een dag zal Hij u in Kanaän brengen.”
Zo wijst Jozef zijn broers erop wat het verlangen van hun leven moet zijn. Hun hoop moet op Gods belofte zijn. Egypte is hun vaderland niet. Heb jij ook mensen om je heen die jou vertellen wat echt belangrijk is?

Makkelijk afscheid
Het is voor Jozef niet moeilijk om zijn familie achter te laten. Met een hart vol vreugde mag hij zeggen: “Broers, God zal u zeker bezoeken! Er is hoop voor jullie, want God zal Zijn belofte vervullen!” Wat ben je rijk als je zo mag sterven. Gods kinderen hoeven niet te sterven met angst en beven in hun hart. Wat zal er met mijn kinderen gebeuren? Kan ik ze wel achterlaten? Ze mogen hen toevertrouwen aan de God van het verbond. God zal Zijn belofte vervullen! Zijn belofte voor de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Ook van hen zal God er brengen in het hemels Kanaän. Waarom? Omdat God het beloofd heeft.

Waar leef ik voor?
Op je sterfbed blijkt waar je voor hebt geleefd. Als je geld en mooie spullen hebt verzameld, sterf je met pijn in je hart. Je moet er afscheid van nemen. Jozef was steenrijk. Het interesseerde hem niet. Jozef heeft ander goud zien schitteren in zijn leven. Het goud van Gods belofte, wat niet vergaat. Jozef ziet voor zijn broeders geen toekomst in Egypte. Hij stelt geen van zijn broers als zijn opvolger aan. Hij regelt geen goede opleiding voor hen in de Egyptische wijsheid aan het koninklijke hof. Nee, de vervulling van Gods belofte was voor Jozef duizend keer meer waard. Zijn broeders moeten naar Kanaän.
Daar zou de Heere hen tot een groot volk maken. Daar zou de Messias geboren worden. Het gaat Jozef om de komst van Gods koninkrijk. Daar leefde hij voor. En hij sterft in de hoop op het eeuwige leven. Waar leef jij voor? Alleen maar voor alles wat je moet achterlaten als je sterft?

Het geheim van de oude Jozef
Psalm 105 zegt over Jozef: Tot de tijd toe dat Zijn (Gods) woord kwam, heeft hem de rede des HEEREN doorloutert. Dat betekent: totdat Jozef uit de gevangenis gehaald werd, was zijn leven één grote beproeving. Als kind kreeg Jozef bijzondere dromen van God. Maar hij werd niet begrepen door zijn vader. Gehaat door zijn broers, verkocht aan slavendrijvers. Vals beschuldigd door Potifars vrouw, in de gevangenis gegooid. Diep teleurgesteld in de schenker. Het was Gods louterende hand, die hem voorbereidde op de vervulling van zijn dromen. De Heere zorgt er altijd voor dat de vervulling van Zijn belofte als een wonder wordt ervaren. Zo werd Jozef onderkoning van Egypte. Jozefs geloof werd zwaar beproefd. Maar hij is niet beschaamd uitgekomen!
Zo is er in Jozefs hart een diep geworteld vertrouwen gekomen op de belovende God. Want God doet wat Hij belooft! Zelfs al zie je er nog niets van.

Als jij sterft..
Hoe zal jouw sterfbed zijn, Als je al niet plotseling sterft? Zul je ook de rust, het vertrouwen en de liefde hebben die Jozef had? Of zal angst en benauwdheid je overvallen? Jozef vreesde al jong de Heere. Zijn hele leven lang heeft de Heilige Geest zijn hart veranderd. Daarom ligt Jozef rustig op zijn sterfbed. Hij mag zijn familie met een gerust hart achter laten. Want Gods trouw zal nooit vergaan. God zal u gewisselijk bezoeken. Jozef mag de trossen van zijn levensschip losgooien, om af te reizen naar het land van eeuwige blijdschap.


Wat zegt Hebreeën over Jozef?
- Door het geloof is de stervende Jozef niet bezig met zichzelf, zijn rijkdom of zijn eer, maar met Gods heil voor zijn broers.
- Jozef wijst zijn broers op de belofte van God.
- Alle moeilijkheden in het leven van Jozef hebben hem gelouterd. Er is in zijn hart een diep geworteld vertrouwen op Gods belofte gekomen.

Wat is de boodschap voor jou?
- Als jij schatten verzamelt op aarde ben je straks eeuwig arm. Verzamel een schat in de hemel. Stel het niet uit!
- Je bent eindeloos gelukkig als je sterft in geloof op Gods belofte.
- Denk nooit romantisch over je sterfbed. Sterven is God ontmoeten.
- God doet altijd wat Hij belooft, al kan dat wel lang duren. Hij beproeft het geloof in Zijn belofte.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 januari 2015

Daniel | 32 Pagina's

Jozef

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 januari 2015

Daniel | 32 Pagina's