Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Juk dragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Juk dragen

Interview met ds. A. Schreuder uit Rijssen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tegenslag. Vroeg of laat komen we er allemaal mee in aanraking. Misschien zit jij wel midden in een periode van tegenspoed. Weken, maanden van juk dragen. Wat moeilijk! Wat kun je je dan verdrietig en neerslachtig voelen. Juist moeilijke tijden in je leven wil de Heere gebruiken. De Heere kan én wil troosten en helpen. God kan ook jongeren bijzondere moed en kracht geven. Pak je Bijbeltje er maar eens bij. Samen met ds. A. Schreuder onderzoeken we wat je in de Bijbel kunt lezen over tegenspoed.

Waarom is het goed om al jong tegenspoed te ondervinden?
-> lees Klaagliederen 3


“Tegenslag, verdriet, pijn… Dingen die ons overkomen. Meestal blijven we als mensen steken in de feiten en reageren we daarop. Maar de achterliggende vraag is: Wat zou de Heere ermee te zeggen hebben? Wat zou de Heere mij willen leren door deze tegenslag, of dit verdriet? In Klaagliederen noemt Jeremia tegenslag en kruis: een juk dragen. In vers 27 uit Klaagliederen 3 kun je in de kanttekening (bij jeugd) duidelijk lezen dat de Heere kruis en tegenspoed geeft om onze verdorven natuur in te tomen. Om dus jong getemd te worden, voordat de zonde te diep in je hart is geworteld.
Als je verder leest in hoofdstuk 3 kun je in vers 33 lezen dat de Heere de mensenkinderen niet van harte plaagt en bedroeft. De Heere heeft er geen lust in ons te verderven, maar om ons te behouden. Hij zoekt onze bekering juist in de moeilijke weg van tegenslag of beproevingen. Als Hij Zijn kinderen kastijdt, doet Hij dat om hen van het zondigen af te trekken!”

Is er dan een direct verband tussen de zonde die je doet en de beproevingen die je overkomen?
“Er is niet altijd een direct verband te leggen tussen wat mij aan tegenslag overkomt en een bepaalde zonde. Toch komen er al snel vragen bij je op als je tegenslag overkomt. Als er een God is, waarom laat Hij mij dit dan overkomen? Het is zo nodig dat we diep beseffen dat we mensenkinderen zijn. Gevallen in zonde. Wat willen we graag van het leven genieten; graag onze eigen weg uitstippelen. Maar als de Heere dan onze weg blokkeert; onze weg anders doet lopen dan ik wilde… Dan is de juiste vraag: Wat heeft de Heere mij hiermee te zeggen?”

Waaromvragen, wat moet je er mee?
-> lees Psalm 73


“Het is belangrijk om bij jezelf na te gaan vanuit welke houding je waaromvragen stelt. Zijn het waaromvragen waarbij je de Heere ter verantwoording roept? Opstandige waaromvragen? Of zijn het waaromvragen vanuit afhankelijkheid? Dan is het ook een worsteling, maar in afhankelijkheid voor God. Dat lees je in Psalm 73 bij Asaf. Asaf worstelde ook met de Godsregering. Achteraf mag Asaf getuigen: ‘God is goed!’ Maar daar ging een hele worsteling bij Asaf aan vooraf. Deze worsteling lees je in Psalm 73. Ga met al je worstelingen en vragen naar God. Leg ze Hem eerbiedig in gebed voor. Zoek de antwoorden in Zijn Woord. Voor waaromvragen vanuit afhankelijkheid is er ruimte in de Bijbel. Zulke vragen laat de Heere toe.”

Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten. Kunt u deze tekst uitleggen?
-> Jesaja 55 vers 8


“In deze tekst lees je zo duidelijk dat de Heere groot is! En wij zo klein… Hij in de hoge hemel en wij hier op de aarde. De Heere wil ons niet het zwijgen opleggen! Maar doordringen van onze afhankelijk ten opzichte van Hem. Kleine mensjes die van Hem afhankelijk zijn! God hoeft geen rekenschap af te leggen van wat Hij doet. Alle dingen overkomen ons niet bij geval, maar doet God ons alles van Zijn Vaderlijke hand toekomen, lees je in de Heidelbergse Catechismus, zondag 10.”

Als je nog onbekeerd bent, mag je dan wel vragen om Gods ondersteuning als je het moeilijk hebt?
“God is óók een God voor de tijd. Ook jonge mensen, onbekeerde jongeren, mogen de Heere alles vragen! In alles wil God hulp en bijstand verlenen. Lees maar wat er staat in Psalm 65 vers 3: Gij hoort het gebed, tot U zal alle vlees komen.”

Want dien de Heere liefheeft, kastijdt (straft) Hij. Hoe moeten we dit zien?
-> dit kun je terugvinden in Hebreeën 12.


“Denk er eens over na: Leer je door de tegenspoed iets van je afhankelijkheid ten opzichte van de Heere? Maakt tegenspoed je klein voor God? Zoek je, juist door alle tegenslagen, Hem in gebed in het besef dat je zonder Hem niets kunt? Of keer je je door alle moeilijkheden en pijn juist van God af?”

Wilt u eens reageren op de volgende uitspraak: Het lijkt wel of ik de enige ben die het moeilijk heeft…
-> lees Psalm 10


“Naast lijden wat je overkomt heb je vaak een intens gevoel van eenzaamheid. Onbegrip bij mensen. Ik zou de jongeren graag willen wijzen op wat er staat in Psalm 10: Gij ziet het immers, want Gij aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat men het in Uw hand geve.
Je mag verdrietig zijn om de dingen die je overkomen. De Heere geeft daar ruimte voor, dit kun je heel veel keren lezen in de psalmen. Daarnaast geeft het ook rust als je je zorg in Zijn hand mag geven en je ervaart: de Heere weet ervan af. Dan kan de Heere meer troosten en sterken dan mensen.”

Hebt u richtingwijzers voor jongeren die het moeilijke hebben?
- Vertel alles aan de Heere. Hij hoort zo graag je stem.
- Zoek in Gods Woord antwoorden op je vragen.
- Lees Psalm 25 en let erop hoe mij(n) en U(w) steeds tegenover elkaar staan.


Artikel 13 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis
Wij geloven dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, maar ze naar Zijn heiligen wil alzo stiert en regeert, dat in deze wereld niets geschiedt zonder Zijn ordinantie; hoewel nochtans God noch auteur is, noch schuld heeft van de zonde die er geschiedt. Want Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardiglijk Zijn werk beschikt en doet, ook wanneer de duivelen en goddelozen onrechtvaardiglijk handelen. En aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des menselijken verstands, datzelve willen wij niet curieuselijk (nieuwsgierig) onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan; maar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen te overtreden. Deze lering geeft ons een onuitsprekelijke troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bij geval overkomen kan, maar door de beschikking van onzen goedertieren hemelsen Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn heerschappij, alzo dat niet één haar van ons hoofd (want die zijn alle geteld), ook niet één musje op de aarde vallen kan zonder den wil onzes Vaders. (…).


Leestips naast de Bijbel
-> Artikel 13 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
-> Het kromme in het levenslot - Thomas Boston. Dit boek geeft het juiste licht op alles wat je in dit leven overkomt.
-> Het ga zo ’t wil - John Hill. Dit boek heeft als thema: onderwerping aan Gods wil.
-> Klagen mag - ds. P. Ruitenburg. 52 meditaties die gaan over omgaan met lijden.
-> Waarom Heere…? - ds. A. Schreuder. In dit boek behandelt ds. A. Schreuder 22 verschillende waaromvragen.
-> Gij ziet het immers - ds. A. Schreuder. Dit boek gaat over de vraag naar Gods hand in het lijden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 2015

Daniel | 32 Pagina's

Juk dragen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 2015

Daniel | 32 Pagina's