Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rachab

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rachab

Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, als zij de verspieders met vrede had ontvangen (Hebr. 11:31).

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rachab, er staat dat ze een hoer was. Toch wordt ze hier in Hebreeën 11 genoemd. Er staat dat ze geloofde. Misschien zou jij haar niet genoemd hebben in deze serie van getuigen. Ze was tenslotte een hoer; iemand op wie je mogelijk neerkijkt. Toch was deze Rachab een gelovige vrouw.

We lezen het eerst van haar in Jozua 2. Ook daar wordt ze al een hoer genoemd. Op het moment dat de verspieders bij haar kwamen, was ze dat niet meer. Toch is deze smaad op haar naam blijven liggen. Sommige mensen dragen in hun naam levenslang een bepaalde zonde met zich mee. In onze hoofdtekst wordt haar geloof in één zin met haar zonden genoemd. Beide zaken zijn verbonden aan haar naam. Denk eens na wat er over jou geschreven zou worden… Welke zonde zal in één zin met jouw naam genoemd kunnen worden?

Leugens
Rachab verstopt de mannen op haar dak, onder de vlasstengels. Maar de koning van Jericho komt erachter dat er mannen bij Rachab aan de deur zijn geweest. Hij zendt de boodschap naar haar uit, dat ze de mannen naar hem moet brengen.
Maar Rachab ontkent dat de mannen bij haar zijn. Ze zegt dat er wel mannen zijn gekomen, maar dat ze niet wist waar ze vandaan kwamen.
Zo wint ze het vertrouwen van de mannen bij de deur. Ze vertelt dat er mannen zijn geweest, ze lijkt dus eerlijk, maar ze vertelt ook dat ze zijn weggegaan toen het donker was. Ze liegt dus tegen de mensen van haar vaderland. Tegen de boodschapper van de koning. Rachab verraadt haar land, maar volgt haar geloof. Ze voelt dat haar verplichtingen tegenover God groter en hoger zijn dan de verplichtingen aan wie dan ook. Zou jij bereid zijn je land of iets anders te verliezen, omwille van God?

Geloof
Rachab zet de mannen op het verkeerde been en stuurt ze de stad uit. Jaagt hen haastelijk na, want gij zult hen achterhalen. Dat Rachab de verspieders wil helpen is een teken van haar geloof. Ze ontvangt deze mannen met vrede (door het geloof), terwijl haar vaderland de oorlog aan het volk van Israël had verklaard. Door haar geloof in God is Rachab niet bang voor de mannen die aan de deur kwamen. Niet bang voor de opdracht van de koning. Ze had geruchten gehoord van de wonderen van de God van Israël. Daarom gelooft ze ook dat Kanaän zeker in het bezit van de Israëlieten zal komen. In gehoorzaamheid aan haar geloof heeft ze zichzelf aan een groot gevaar blootgesteld.

Rachab spreekt
Rachab gaat naar de verspieders op het dak en praat met hen. Ze zegt dat ze weet dat de Heere haar land aan de Israëlieten heeft toegewezen. Want ze heeft gehoord van de wonderen en de overwinningen. Ze geeft toe dat het land geen moed meer heeft, want: De HEERE ulieder God is een God boven in den hemel en beneden op de aarde. Dan vraagt Rachab ook of de mannen ervoor willen zorgen dat haar leven blijft gespaard. Niet alleen zijzelf maar ook haar ouders, broers en zussen. Ze is goed voor hen geweest, ze heeft hun leven gespaard.
Ze vraagt nu ook of ze goed voor haar willen zijn. De verspieders beloven haar leven en dat van haar familie te sparen. Als ze niets vertelt over wat er is gebeurd, zullen zij gespaard worden. Ze zijn zelfs bereidt hun leven daarvoor te geven! Rachab had haar leven gewaagd door de verspieders te verstoppen. Daarom zijn deze mannen bereidt om hun leven te geven voor haar bescherming. Iets om over na te denken. Hoe zou jij reageren als deze mannen aan jouw deur hadden gestaan?

Belofte
Rachab laat de verspieders met een touw naar beneden zakken. Daar geeft ze hen nog advies. Ga niet gelijk terug, want de mannen zoeken jullie. Verstop je drie dagen in het gebergte en keer daarna pas terug naar jullie volk.
Ze spreken af dat Rachab het scharlaken snoer aan haar venster moet binden. Zo weten ze welk huis gespaard moet blijven tijdens de verwoesting. Rachab moet haar familie in het huis verzamelen, dan zullen zij allemaal gespaard blijven. Maar als ze vertelt wat er is gebeurd, dan zal de eed van hun bescherming niet gelden. Het was voor Rachab onmogelijk haar land te helpen en tegelijk Gods wil te doen.

Vervulling
Nadat de verspieders weer terug gegaan zijn lezen we over de indrukwekkende doortocht door de Jordaan. En later de bijzondere wijze waarop Jericho wordt overwonnen. Daar zien we ook dat de belofte van behoud vervuld wordt. Dus liet Jozua de hoer Rachab leven, en het huisgezin haar vaders, en al wat zij had. We lezen ook dat ze bij het volk van Israël bleef wonen. En we weten dat ze later de moeder van Boaz mocht zijn. Ze was een hoer, maar mocht later genoemd worden onder de voorouders van de Zaligmaker. Wat is Gods genade groot!


Wat is de boodschap voor jou?

-> Rachab loog om de verspieders te beschermen. God had haar geloof aangenomen en vergaf haar deze zwakheid. Toch betekent dat niet dat je kwaad mag doen of spreken als dat zorgt voor iets goeds! (Lees Rom. 3:8).
-> Rachab verraadde haar land, maar volgde haar geloof. Ze voelde dat haar verplichtingen tegenover God groter en hoger waren dan de verplichtingen aan wie dan ook. Ben jij bereid je land te verraadden, of iets te verliezen, omwille van God?
-> Het volk gaf aan geen moed te hebben, omdat het volk van Israël God had. Het was duidelijk dat tegen God niet te strijden viel. Hoe is dat bij jou? Zien mensen ook aan jou dat jij bij God hoort?
-> Rachab vraagt voor zichzelf en haar familie om bescherming, zodat zij niet zullen omkomen. Ze vraagt niet om voordeel, maar alleen om behoud. Waar zou jij om vragen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2015

Daniel | 32 Pagina's

Rachab

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2015

Daniel | 32 Pagina's