Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbellezen een must, ook in 2015!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbellezen een must, ook in 2015!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Bijbel is een oud boek. Waarom zou je het nog lezen? Bijbellezen is van levensbelang! Wie het Bijbellezen verwaarloost, verwaarloost zijn kostbare ziel. Je slaat niet graag een maaltijd over. Waarom het Bijbellezen dan wel? Zorg jij beter voor je lichaam of voor je ziel? We gaan hierover in gesprek met Elline de Wilde, godsdienstlerares.

Waarom zouden wij de Bijbel lezen?
“De Bijbel is uniek ten opzichte van ieder ander boek, want Gods Geest blaast leven in de woorden van de Bijbel. De Heere kan en wil jou van geestelijk dood, levend maken. Het vleesgeworden Woord (Joh. 1), de Heere Jezus, moet het fundament van jouw leven zijn of worden. Door de bladzijden van de Bijbel heen onderwijst, vermaant, vertroost en corrigeert de Heere Zijn volk. Geen enkel boek of religie kan dit bewerkstelligen.”

“Ik vind het erg moeilijk om trouw de Bijbel te lezen.”
Heb je tips? We moeten vechten tegen geestelijke luiheid. Ik wil drie dingen noemen: Lees je Bijbel, mediteer en bid.

1) Lees je Bijbel:
“Voor de vervolgde christenen is het ondenkbaar dat wij een Bijbel binnen handbereik hebben en deze zo vaak gesloten laten. Deze ‘luxe’ heeft eens een einde, wie weet hoe snel al. Probeer minimaal een kwartier stil te zijn voor de Heere en Bijbel te lezen via een leesrooster. Stel daarbij twee vragen aan het Bijbelgedeelte: wat staat er en wat betekent het voor mij. Zoek mensen op waar je al je ‘waarom, wat en hoe’ vragen aan kunt stellen. Lees de Bijbel in alle rust, want de Heere spreekt in stilte. De echte vreugde van het leven, vind je als je thuis raakt in de Schriften en de stem van God leert verstaan.”

2) Mediteer:
“Zonder meditatie de Bijbel lezen, is als het eten van een stuk biefstuk zonder te kauwen. Meditatie is het Woord herkauwen tot in de diepste vezel van je bestaan toe. Als je dicht bij de Heere en Zijn Woord leeft, word je fi jngevoelig voor Zijn spreken en handelen. Als jij je denken dompelt in het Woord van God, geeft dat verrassende en verfrissende inzichten op alle terreinen van het leven. Dan kom je erachter dat de Bijbel uiterst actueel is, en het wapen bij uitstek is in de geestelijke strijd.”

3) Bid:
“Vraag aan de Heere of Hij bij jou verlangen en zelfdiscipline wil aanwakkeren als het gaat om Bijbelonderzoek en gebed. Bid voortdurend om ontdekkend licht en een verlicht verstand. In de Bijbel spreekt God tot ons, in het bidden spreken wij tot God. Het is de voortdurende adem van de ziel naar de Heere; in alle rust het ophouden van de lege handen naar de hemel. Luister naar een antwoord vanuit de hemel. De Heere Jezus zocht na een heel drukke dag een eenzame plek op, om soms heel de nacht met Zijn Vader in gebed te verkeren. Zijn voorbeeld navolgen, is het beste advies ooit. Want een slordig gebedsleven, is een groot gevaar.” Iedere keer is het weer een les om te ervaren dat het hier op aarde, ook als het gaat over het verstaan van de Bijbel, zo onvolmaakt is. Augustinus zegt het zo treffend in een van zijn preken: ‘U denkt toch zeker niet dat we, wanneer we eenmaal in de hemel zijn, nog moeten luisteren naar wat er in een boek staat? We zullen het Woord Zelf zien, we zullen Het eten en drinken, net zoals de engelen dat nu al doen.’ Ons leven moet een oefening in verlangen zijn, dat versterkt wordt door Bijbellezing, gebed en meditatie.”

Wat wil je jongeren meegeven?
“Ik spreek veel jongeren, het zijn prachtige mensen, die actief zijn. Maar als je vraagt hoe het met hun Bijbellezen zit, gaan de schouders vaak omhoog: moeilijk, geen tijd. Dat ligt er een groot gevaar op de loer: In plaats van Gods Woord, neem je voor het beoordelen van je eigen geestelijk leven je gevoel als maatstaf. Je bent dan bezig met de bouw van je geestelijk leven op je gevoel, zonder dat je het paslood van Gods Woord gebruikt. En dat is levensgevaarlijk! En dan hoef je niet te verwachten dat Gods Geest je nog waarschuwt en belletjes laat rinkelen in je hoofd.”

Wat is de invloed van de tijdgeest op ons Bijbellezen?
“Satan speelt heel handig in op onze tijdsgeest. Heel geleidelijk en subtiel trekt hij jong en oud weg van de God van het Oude en Nieuwe Testament, de Christus der Schriften. We vormen een beeld van God, zoals wij denken dat Hij is. Satan kan dat bijna ongehinderd doen, omdat het Bijbels paslood weinig meer wordt toegepast. Je bent zelf verantwoordelijk voor deze misleiding. De remedie is het Woord voortdurend onderzoeken en ons leven aan Gods Woord toetsen . David zegt het zo mooi: ‘De hele dag overpeins ik Uw Woord.’ Dat was voor David geen ‘moeten’, maar God ontmoeten!”


De kracht van de druppel
“Wij leven in een fastfood cultuur waarin geteerd wordt op ‘booming en boosting’ effecten. Je moet je continu bewust zijn van het feit dat de Heilige Geest druppelsgewijs werkt en niet via een fastfoodconcept. Wie genoeg heeft aan een Bijbelstudieweekend en de rest laat voor wat het is, gaat voorbij aan de kracht van de druppel. Gods Geest druppelt gestaag en wil zo jouw harde hart week en ontvankelijk maken voor Zijn Woord.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2015

Daniel | 32 Pagina's

Bijbellezen een must, ook in 2015!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2015

Daniel | 32 Pagina's