Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Filippi

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Filippi

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij wonen in Europa. Door de inwoners van wat nu Turkije is het Avondland genoemd, omdat Europa in het westen ligt, waar de zon ondergaat. Lang lag de donkere schaduw van de nacht over ons continent. Maar in Handelingen gloren de eerste zonnestralen over Europa. Een man roept Paulus in een droom toe: Kom over in Macedonië en help ons. Filippi is de eerste stad in Europa waar het Evangelie van Christus komt.

Paulus maakt, samen met Silas en Lukas, de overtocht naar Griekenland. Na twee dagen komen ze in Filippi. Keizer Augustus heeft van deze stad een Romeinse kolonie, een soort militaire post, gemaakt. Een Romeinse stad met een veelkleurigheid aan godsdiensten en culturen. Er woonden uitsluitend Romeinse burgers, en vooral militairen. Daarom was er ook geen synagoge. Er waren te weinig Joden in deze stad. Paulus kon dus ook niet, naar zijn gewoonte op de sabbat naar de synagoge. Toch zijn er wel een paar Joden of sympathisanten van de Joodse religie. Lukas schrijft over een samenkomst op de sabbat bij de rivier. Daar ontmoet Paulus een aantal vrouwen. Het lijkt op het eerste gezicht niet veel voor te stellen, maar zo denkt Paulus niet. Hij preekt en Gods Geest werkt.

Hoe klein en onbeduidend lijkt het begin van de kerk in Europa, maar hoe groot is Gods genade en hoe blijkt uit alle tekenen dat de Heere krachtig werkt! God roept ook hier Zijn gemeente uit de duisternis tot Zijn licht. Lydia is de eerste. Ze is bij de rivier. Ze luistert naar Paulus en gelooft de boodschap die de apostel brengt. Ze wordt christen en gedoopt. Ze verandert van Koning. Ze wordt met heel haar huis ingelijfd in de kerk van Christus. Is dat haar keuze? Nee, dit komt, omdat de Heilige Geest er is: Welker hart de Heere heeft geopend (Hand. 16:14). Met eerbied gezegd: de Heilige Geest is de Persoon waar het om draait in het boek Handelingen. Hij bouwt de gemeente van Christus.

Lees Handelingen 16 met aandacht door. De dingen die er gebeuren zijn grote wonderen van God. Lukas speelt met woorden, om dat duidelijk te maken. Het gaat om de vraag wie onderdaan is van welke machthebber.
Eerst was er een meisje met een waarzeggende geest. Ze had geen vrijheid, maar moest voor haar ‘heren’ werken. Maar de Naam van Jezus brak deze band. Jezus brengt vrijheid. Hij verlost uit de slaafse banden van de zonde. Uit de structuren waar mensen zelf nooit uitkomen. Je voelt de strijd tussen machten. Dat blijkt ook duidelijk bij de stokbewaarder. De ‘broodheren’ van het meisje krijgen hun zin en Paulus en Silas worden opgepakt en gegeseld. De stokbewaarder krijgt van zijn ‘heren’ de opdracht om hen zekerlijk te bewaren. De stokbewaarder neemt deze taak heel serieus. Het is bijna ironisch hoe Lukas de ijver van de stokbewaarder beschrijft. Hij doet zijn werk zo goed dat Paulus en Silas nooit kunnen ontsnappen. Maar met de God van Paulus houdt hij geen rekening. Paulus en Silas zingen Gods lof in de nacht en meteen volgt de aardbeving. Zo leert de stokbewaarder de ‘Heere’ van Paulus kennen. Hoe machtig is de God van Paulus, Die een aardbeving veroorzaakt, omdat Zijn knecht vastzit? Hij is doodsbang! Hij zoekt redding uit deze situatie: Wat moet ik doen om zalig te worden? Paulus grijpt deze noodkreet aan om het Evangelie te brengen. Kort maar krachtig zegt hij: Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden. De stokbewaarder heeft dit nooit gezocht, maar de Heere zocht deze man en verloste Hem. Hij kon niet anders dan in Jezus geloven. Zo werd deze man ook gedoopt, samen met zijn huis. Ook hij verandert van Koning. Dat zorgt voor blijdschap: en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.

Paulus en zijn reisgenoten kwamen door de Heilige Geest in Filippi. Er gebeurde veel. Met machtige tekenen toonde God dat de prediking van Paulus Zijn Woord was. En als Paulus vertrekt laat hij een jonge gemeente achter (Hand. 16:40). Zondaren die niet langer dienstknechten van de zonde zijn, maar heiligen in Christus Jezus (Fil. 1:1). Als Paulus, later vanuit de gevangenis de brief aan de Filippenzen schrijft, denkt hij aan dat begin van de gemeente: Vertrouwende ditzelve, dat Hij Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus (Fil. 1:6). In Filippi blijkt Gods rijke genade voor zondaren. De Heilige Geest toonde Paulus de geestelijke nood en zo riep de Heere zondaren uit de duisternis tot Hem. Het begin van de gemeente van Filippi is een begin uit God alleen. Het is Zijn werk.


Vragen over de gemeente van Filippi

Hoe is de gemeente ontstaan?
Over het ontstaan van de gemeente lees je in Handelingen 16. Paulus moet op zijn tweede zendingsreis naar Europa en komt in Filippi. De gemeente ontstaat uit de eerste bekeerlingen, zoals Lydia en de stokbewaarder.

Wat is kenmerkend voor deze gemeente?
Wat opvalt aan de brief van Paulus aan de gemeente van Filippi is de warme, liefdevolle en vriendelijke toon. Hij heeft deze gemeente lief. De gemeente deelt in hetzelfde geloof. En deze gemeente heeft Paulus ook liefdevol ondersteund en hulp geboden (Fil. 4:15-16).
Er gaat in de gemeente veel goed, daarom stuurt Paulus zo’n vriendelijke brief. Toch was deze gemeente ook een kerk van zondaren. Mogelijk speelden er in de gemeente vooral sociale problemen tussen verschillende sociale groepen. Er waren rijken, middenstanders en armen. Filippi was een militaire kolonie. In de brief lees je dat Paulus hierop aansluit en beelden kiest die voor militairen herkenbaar waren. In ieder geval zorgde de bijzondere status van Filippi als kolonie ervoor dat de christelijke gemeente vooral uit Romeinse heidenen bestond. Dit blijkt ook uit de namen die Paulus in de brief noemt: Clemens, Epafroditus, Euodia en Syntyche. Zij vereerden wellicht voordat zij christen werden de keizer.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 2015

Daniel | 32 Pagina's

Filippi

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 2015

Daniel | 32 Pagina's