Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE KOMST VAN Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE KOMST VAN Christus

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

We worden iedere dag geconfronteerd met aangrijpend nieuws! De krant staat vol met aanslagen, oorlogen en noem maar op. De eindtijd… de tijd waarin jij nu leeft. Een tijd waarover in de Bijbel veel geschreven is. Wat zegt het jou? Wat doe je er mee? En wat zegt de Bijbel over de wederkomst? Dominee W. Visscher vertelt erover.

Openbaring is het laatste Bijbelboek. Het is een profetisch boek in het Nieuwe Testament. De Heilige Geest is de eerste Auteur van de Bijbel. Daarom moeten we ook dit boek eerbiedig en biddend lezen. Dominee Visscher benadrukt dat het Gods boodschap voor verloren mensen is. De Geest heeft de apostel Johannes gebruikt om deze woorden op te schrijven. Johannes krijgt visioenen over dingen die in de toekomst zullen geschieden. Hij ziet een geopende deur in de hemel (Openb. 4:1).

Goed nadenken

Bij het lezen van Openbaring komen we veel dingen tegen die op het eerste gezicht niet duidelijk zijn. Dominee Visscher benadrukt dat je bij het lezen van dit boek goed moet nadenken. “In een profetisch boek zoals Openbaring wordt iets gezegd over de toekomst. Het wordt in symbolische taal gezegd. We kunnen niet alles letterlijk nemen in dit Bijbelboek. Het Lam bijvoorbeeld is niet letterlijk een lam, maar de verhoogde Christus, die de tekenen van Zijn vernedering draagt. Johannes kan bijvoorbeeld de doorboorde handen van Christus hebben gezien. Die wijzen op Zijn kruisdood. De bedoeling van het boek is om de overwinning van Christus over alle vijanden te laten zien. De duivel, de machten en de zonde zullen door Christus overwonnen worden. De geschiedenis van de wereld loopt uit op de eeuwige heerschappij van Christus en Zijn gemeente. Heel belangrijk is bijvoorbeeld Openbaring 17 vers 14: Dezen zullen tegen het Lam krijgen, en het Lam zal hen overwinnen (want Het is een Heere der heren, en een Koning der koningen), en die met Hem zijn, de geroepenen, en uitverkorenen en gelovigen.”

Symboliek

Openbaring maakt gebruik van symboliek, bijvoorbeeld rond getallen. Zo lezen we over het getal 666 (Openb. 13:18). Dominee Visscher licht toe. “Daar zijn heel veel verklaringen over. Sommigen hebben er Hitler of Napoleon in gezien. Anderen weer Mohammed. De meest gebruikelijke verklaring is waarschijnlijk dat het gaat om de keizer Nero. Hij was de eerste die christenen massaal heeft laten vervolgen. Je moet in de uitleg van Openbaring altijd proberen om na te gaan wat er bedoeld zou kunnen worden in de eerste eeuw na Christus. De Heere heeft Zijn kerk toen en nu een troostboek willen geven, te midden van verdrukking en moeite. Dat is een belangrijke gedachte door heel het boek heen. Troost voor de verdrukte en vervolgde christenen, omdat de overwinning van Christus die reeds op Golgotha is behaald, eenmaal volle werkelijkheid zal worden.”

Opbouw

Ook over de opbouw zijn verschillen tussen uitleggers. Dominee Visscher denkt dat het een belangrijke gedachte is om hoofdstuk 12 als een scharnier in het hele boek te zien. “In dat hoofdstuk lezen we over de geboorte van een mannelijke Zoon: Christus. De vrouw (de kerk) baart een mannelijke Zoon. Door de satan wordt eerst deze Zoon en daarna de vrouw vervolgd en verdrukt. De overwinning is echter zeker. Het Lam, Christus, zal overwinnen.

In de hoofdstukken 4-11 wordt de loop van de aardse geschiedenis weergeven. Het besluit tenslotte met de opening van de tempel van God (Openb. 11:19). Dat is de tijd dat Christus zal wederkomen. En alle dingen zullen volbracht zijn. Vervolgens wordt in de hoofdstukken 12-21 de achtergrond bij deze gang van zaken getekend. Achter het wereldgebeuren voltrekt zich een strijd in de geestelijke gewesten. Het is de strijd van het Lam met de oude slang, satan. De helpers van de slang, Babel, het beest uit de zee, het beest uit de aarde worden stuk voor stuk verslagen. Daarna wordt de satan zelf geworpen in de poel die brandt van vuur en sulfer (Openb. 20:10). Tenslotte komt dan het einde. Christus verschijnt op een grote witte troon: de wederkomst (Openb. 20:11).”

Voorstelling

Kunnen we ons eigenlijk een voorstelling maken bij de wederkomst? Dominee Visscher is resoluut: “Dat kunnen we zeker, want de Heere Jezus heeft er nogal duidelijk over gesproken. Het laatste oordeel en wat daarop volgt hoeft voor niemand een vraag te zijn (zie Matth. 25:31-46). Een beker koud water, gegeven aan een arme vluchteling die een kind van God is, heeft meer waarde in het oordeel dan het lezen of schrijven van een kast vol boeken (Matth. 25:45)! Het zal er heel anders aan toegaan dan wij vaak denken! Alleen het bloed van Christus zal ons rein en recht doen staan voor God. Er is geen andere Naam!”

Na de wederkomst

En kunnen we weten wat er na de wederkomst komt? “Dat kunnen we ook. We weten dat er een scheiding zal vallen. Er zullen mensen zijn die voor eeuwig verloren zullen gaan. Een verschrikkelijke waarheid waar we niet gering over moeten denken! Er zullen ook mensen zijn die uit genade behouden worden. Voor Gods kinderen komt er een (ver)nieuwde aarde en hemel. Het is niet goed te bevatten wat dat zal zijn. Maar het zal er zijn. Het slot van Openbaring (21-22) wijst er nadrukkelijk op. Het zal heerlijker zijn dan de oorspronkelijke schepping. Wat moet het heerlijk zijn om Christus volmaakt te mogen zien, alle godzaligen te mogen ontmoeten en eeuwig vreugde en blijdschap te mogen proeven en smaken in God. Tot eer van Zijn Naam. Dan zal ik ook mijn vrouw, die onlangs is overleden, weer ontmoeten. Die hoop doet alle leed verzachten. Ja, kom Heere Jezus mag wel onze dagelijks bede zijn…”

Boekentips

Wil je meer lezen over Openbaring en de eindtijd? Dominee Visscher heeft tips:

• Bijbel met uitleg: de toelichting bij Openbaring is heel duidelijk

• Visioenen der voleinding, dr. W. Hendriksen: het beste commentaar op het boek Openbaring dat ik ken.

• De overwinning van het Lam, drs. J.J. de Heer

Leeswijzer bij Openbaring

Dit schema kan je helpen bij het lezen en begrijpen van Openbaring.


Lees in de Bijbel en de belijdenis van de kerk:

Jesaja 65: 17-25: nieuwe hemelen en een nieuwe aarde die door God geschapen worden.

• Het boek Daniël, in het bijzonder hoofdstuk 12.

Mattheüs 24-25: de eindtijdrede van de Heere Jezus.

2 Thessalonicenzen 4:13-18: vertroost elkaar met de komst van Christus.

2 Petrus 3: de dag van de Heere komt.

Zondag 22: de opstanding en het eeuwige leven.

Artikel 37 NGB: het laatste oordeel.


Wederkomst en eindtijd

De eindtijd is de periode vanaf de uitstorting van de Heilige Geest (Hand. 2) tot de wederkomst van Christus op de wolken van de hemel. Wij leven dus al bijna tweeduizend jaar in de eindtijd. De eindtijd kent ook een laatste fase. Dan zal onder andere het joodse volk massaal tot bekering komen (Rom. 11:26). Dan zal ook antichrist (2 Thess. 2:3-4) zich openbaren. Die laatste fase moet dus nog komen. Het Evangelie zal in de eindtijd uitgaan naar alle volken. Dat is vandaag de dag volop en voluit gaande.

Het woord wederkomst bestaat uit twee woorden. Weder en komst. De eerste komst van Christus (Messias!) was zijn komst in het vlees (Luk. 2:7 en Joh 1:14). De Heere Jezus heeft vanaf dat moment een menselijke natuur aangenomen. Die menselijke natuur heeft Hij ook nu nog, in de hemel. Wederkomst betekent dat de Heere op een zeker, bij God de Vader bekend moment, zal terugkomen naar deze aarde. Dan zal Hij de levenden en de doden oordelen. De Heere komt dan dus om te oordelen (1 Thess. 4:16-17, 2 Kor. 5:10). Voor de kinderen van God is de wederkomst een zeer grote troost.

Hoofdstuk Inhoud

1 De Heere Jezus openbaart zich aan Johannes op Patmos

2 en 3 De zeven brieven aan de gemeenten in Klein-Azië, met aansporingen, bemoedigingen, lofprijzingen.

4 en 5 Johannes ziet een geopende deur in de hemel. Hij krijgt een gezicht op de heerlijkheid van God en het Lam opent de boekrol met de zeven zegels (5 vers 5). De Heere Jezus bepaalt de geschiedenis.

6-8:1-6 De opening van de zeven zegels (5:1). Het zicht op de vier paarden die uitgaan.

8:7-13 -11 Het geluid van de zeven bazuinen. Keer op keer komen we het getal 7 tegen in de Openbaring. De bazuinen waarschuwen voor de komende oordelen van God over de zonde.

12 Het visioen van de vrouw, de mannelijke Zoon (Christus) en de draak (satan). Dit is het kernhoofdstuk in de Openbaring.

13-15 De verleidende en verwoestende macht van satan zal door het Lam (Christus) overwonnen worden.

16-20 De zeven fiolen (schalen) worden uitgegoten. Gods oordelen zullen voltrokken worden en alle vijanden (Babel, beest uit de zee, beest uit de aard en satan) worden overwonnen. Tenslotte komt het laatste oordeel.

21-22:1-5 Een heerlijk visioen van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Het blijkt dat de paradijstoestand (Gen. 2), min of meer zal terugkeren op de aarde (22:2).

22:6-21 Het besluit van het boek met een uiting van diep verlangen: Ja kom (weder) Heere Jezus. En dat haastiglijk!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2015

Daniel | 32 Pagina's

DE KOMST VAN Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2015

Daniel | 32 Pagina's