Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opdat vervuld zou worden… en Zijn Naam Immanuël heten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opdat vervuld zou worden… en Zijn Naam Immanuël heten

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Immanuël”, dat is het teken dat de God van het verbond geeft aan het huis van David, door Zijn profeet Jesaja. Met het noemen van deze Naam kondigt Jesaja de geboorte van een Kind aan. Eeuwen later spreekt de engel, als Godsgezant, opnieuw deze Naam uit. Het oude profetenwoord krijgt zijn volle vervulling. Jezus, de Zoon van God, geboren uit de maagd Maria, is de beloofde Zaligmaker van Zijn volk.

Hoe moet je het Oude Testament lezen? Waar gaat het in het Oude Testament over? Het Oude Testament is soms heel moeilijk te begrijpen. Het Nieuwe Testament lijkt veel dichter bij ons te staan. Daar gaat het over de Heere Jezus. Maar het Oude Testament? Verspreidt het Nieuwe Testament niet veel meer licht dan het Oude Testament? Is de God van het Nieuwe Testament ook de God van het Oude Testament?

Het Oude Testament gaat over Jezus

Deze vragen kun je beantwoorden met de vraag hoe de Heere Jezus Zelf de Schriften, het Oude Testament, las. Hij heeft het zo gelezen, dat Hij wist dat het over Hem ging. Daarvoor opende Hij na Zijn opstanding de ogen van Zijn jongeren. Denk maar aan de Emmaüsgangers. Tegen hen zegt de Heere: O, onverstandigen en tragen van hart om te geloven al hetgeen dat de profeten gesproken hebben (Luk. 24:25). Hij vertelde hen, beginnend bij de boeken van Mozes, uit al de Schriften álles wat van Hem geschreven was (Luk. 24:27). Zo mogen wij terugzien op het Oude Testament. Als jij zo, biddend om het licht van de Heilige Geest, de profetieën leest, lees je over Jezus. En misschien vertelt het Oude Testament je dan wel meer over Jezus, dan het Nieuwe Testament. Martin Luther zocht naar Jezus op iedere bladzijde van de Schrift, ook in het Oude Testament. Daar lees je over Zijn Borgwerk, Zijn liefde, Zijn karakter, Zijn offer. Jesaja zegt: Alzo is Hij hun geworden tot een Heiland (Jes. 59:20). Wat krijgt deze Heiland waarde, als je Hem zo in de Schrift ontmoet. Een Redder voor totaal verloren zondaren. Die ervaring wil de Heilige Geest werken, zelfs voor het meest gesloten oog en het hardste hart.

Betekenis voor toen

Maar hoe zit het nu met de verbinding tussen het Oude en het Nieuwe Testament? Je kunt toch niet zomaar zeggen dat een profetie over de Heere Jezus gaat? Hadden de woorden van de profeten in hun eigen tijd dan helemaal geen betekenis? Joden bijvoorbeeld, lezen het Oude Testament toch heel anders dan wij? Je kunt in ieder geval zeggen dat de woorden van de profeten wel zeker zeggingskracht hadden in hun eigen tijd. Dat geldt ook voor het woord van Jesaja. De profetie van Immanuël in Jesaja 7:14 had zeker betekenis voor zijn eigen tijd (zie kader). De Heere sprak door Jesaja en gaf het huis van David, in de tijd van Achaz, een ongevraagd teken. Het was voor het koningshuis ook een confronterend teken. Waar zij niet dachten aan de nabijheid van de Heere, zoals Hij dat had beloofd aan David, wees de naam van een Kind, geboren uit een jonge maagd, Davids huis op de enige uitweg.

Vervulling op Gods tijd

Maar hoe kon de Engel nu tegen Jozef zeggen: Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden? Als het zou gaan om een letterlijke profetie, dan had Jozef het Kind van Maria niet Jezus, maar Immanuël moeten noemen. Om dit te begrijpen is het belangrijk om te kijken naar het woord ‘vervullen’. Wat betekent dat? Vervulling, zo zou je kunnen zeggen, betekent dat de Heere eerdere gebeurtenissen op een hoger plan brengt. Dat zie je vaker terugkomen in de Bijbel. Jezus is namelijk ook gekomen om de wet te ‘vervullen’. Heel het Oude Testament, de offerdienst, de wetten, de profeten, wees heen naar de komende Messias. Door Hem zijn deze dingen in vervulling gegaan. De profeten hebben hiervan gesproken, maar zij hebben niet kunnen vaststellen hoe God vervullen zou (zie 1 Petrus 2:10-12). God heeft hun woorden in het Evangelie van de gekomen Zaligmaker in het volle licht gezet en werkelijkheid laten worden.

In de lijn van een zondig geslacht

Terug naar Mattheüs. De engel sprak over de vervulling van de profetie. De profetie, gedaan aan het huis van David, stond nog open. Zo kwam de engel tot Jozef en sprak hem aan: “Jozef, zoon van David…” Nu gaat God vervullen wat door Hem gesproken is. Nu is de tijd aangebroken, waarnaar de profeten reikhalzend hebben uitgezien. Dit is het tijdstip. Nu komt Immanuël tot Zijn volk. Immanuël, God met ons! Wat schittert deze Naam in het Evangelie van Mattheüs. God met ons, daar begint de evangelist mee. Lees maar eens met aandacht de stamboom van de Heere Jezus. Immanuël staat aan het einde van een stamboom van allemaal zondaren. Dat is de betekenis van Immanuël. Hij is Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden (Matth. 1:21). Bij dit Bijbelwoord mag je ook weer denken aan een profetie uit het Oude Testament: Er zal een Verlosser tot Sion komen, namelijk voor hen die zich bekeren van de overtreding in Jakob (Jes. 59:20).

Hij is het

Mattheüs wil laten zien dat Jezus, de Christus is, om Gods dwaalziek volk te bekeren tot de God van het verbond met Abraham. Heel het Oude Testament roept om de komst van deze Immanuël. Mattheüs wil zijn eigen volk, de Joden, wijzen op het verband tussen de Beloofde en Jezus, de Zoon van Maria. Hij is het! Ook ons leven roept om Immanuël. Nergens op deze wereld is iets of iemand te vinden, om je te verzoenen met God. Maar Hij kan het. Hij nodigt je: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven (Matth. 11:28).

Groter dan de schlepping

Mattheüs begint Zijn Evangelie met de woorden biblos geneseos. Dat is ontleend aan Genesis (Gen. 2:4; 5:1) in de Septuaginta, de Griekse vertaling van het Oude Testament. Deze woorden betekenen: boek van wording of ontstaan. Het belang van de komst van Immanuël is niet kleiner dan de schepping en de geboorte van de mens in Genesis! Het Evangelie meldt het begin van een nieuwe werkelijkheid. God wordt Mens. Maar dit boek wordt niet gesloten aan het einde van het Evangelie. Immanuël is blijvend. Hij is een eeuwige Koning, Die is, Die was en Die komen zal. En zo sluit Mattheüs ook af met de blijvende betekenis van Immanuël: En zie, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen (Matth. 28:20).


▪ Mattheüs 1:18-25

▪ Jesaja 7:1-16

“Indien u niet vertrouwt, voorwaar, u zult niet worden gebouwd”, Jesaja spreekt tegenover Achaz en het hele koninklijke huis (het huis van David). De Heere belooft te zullen verlossen. Achaz, Juda en Jeruzalem dreigen namelijk verslagen te worden door de koningen van Efraïm en Syrië, maar de Heere stelt in

Het hele huis van David hangt aan een zijden draadje, maar daarin hebben zij de God die met hun vader David was, totaal niet nodig. De Heere wordt hun zonde moe. Dan stelt de Heere Zelf een teken. Hij opent de mond van de profeet Jesaja: Zie, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren en Zijn Naam Immanuël heten (Jes. 7:14).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2015

Daniel | 32 Pagina's

Opdat vervuld zou worden… en Zijn Naam Immanuël heten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2015

Daniel | 32 Pagina's