Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods boodschap voor jou

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods boodschap voor jou

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je krijgt een berichtje van je moeder, je vriendin roept je, je vriend zwaait naar je. Je vader belt je op, of je baas stuurt je een mail. Mensen kunnen op veel manieren met elkaar communiceren. Je kijkt op, reageert of vraagt wat de ander precies bedoelt. Maar hoe kun je nu luisteren naar God? Spreekt Hij ook tegen jou? Hoe kun je dat weten? Als je niet weet welke beslissing je bijvoorbeeld moet nemen, hoe kom je er dan achter wat de Heere wil dat jij doet?

Vragen
Het is goed om hier over na te denken. Wij hebben het vaak zo druk. We nemen vaak nauwelijks de tijd om te bidden en uit de Bijbel te lezen. Jij weet hoe belangrijk het lezen uit de Bijbel is. In de Bijbel ontmoet je de levende God. In de Bijbel zegt God wat Zijn wil is. Maar als jij Bijbelleest en je knieën buigt voor de Heere, wacht je dan ook op antwoord? Of dien je alleen je verlanglijstje in bij God en zie je wel of Hij het geeft? God wil je ook antwoord geven als je erom vraagt. Die antwoorden wil Hij geven door de Bijbel, door een preek of door de dingen die er om je heen gebeuren. Krijg jij weleens antwoord en zie je Gods leiding in je leven?

Antwoord van God
Als je, nadat je ergens om gevraagd hebt, een antwoord van God krijgt, is dat heel bijzonder. Je hebt bijvoorbeeld duidelijkheid gekregen over een keuze die je wilde maken. Je voelt je bevestigd in de gevoelens die je voor iemand hebt. Of je mag je antwoord vinden in een Bijbeltekst, die Hij wilde zegenen aan je hart. Wat een wonder zijn deze antwoorden! Maar het kan je ook aan het twijfelen brengen. Is het antwoord wel echt van God? Is het niet omdat ik het zelf zo graag wil? Komt het misschien niet van de duivel? Deze vragen kunnen je erg bezighouden. Vraag, als je twijfelt, of God op Zijn antwoord terug wil komen. Of Hij nog een keer wil spreken. Blijf bidden en zoeken naar de weg die God wil dat je gaat.

Niet spreken
Ook als je niet tot de Heere spreekt, als je 'vergeet' te bidden of de Bijbel in je nachtkastje laat liggen, wil de Heere wel tot jou spreken. Misschien ga je wel met tegenzin naar de kerk, luister je maar half als je vader uit de Bijbel leest. Toch zijn dat momenten dat de Heere tot je spreekt. Hij heeft een boodschap voor jou. Je hoort die woorden niet zomaar. Je kunt ze wel langs je heen laten gaan, maar God zal erop terugkomen. Wat aangrijpend is dat. Leg Zijn Woorden daarom nooit zomaar naast je neer.

Let op!
Lees je na het bidden nog uit je Bijbel? Dat kan een manier zijn waarop de Heere je antwoord wil geven. Hij wil je soms stil zetten bij een Bijbelgedeelte of tekst. Vraag of de Heere je door het lezen van Zijn Woord de weg wil wijzen. De duivel wil je gedachten beheersen, zodat je de woorden van God niet meer zult horen. Hij wil je opeisen voor zichzelf. Denk daar aan! Maak bewust tijd om de Heere te zoeken. Wees opmerkzaam als Hij tegen je spreekt. 'Merk op mijn ziel, wat antwoord God u geeft. Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.'

Verlangen
Je hebt het vast ook wel eens gehad; je wil zo graag een bepaald cadeau voor je verjaardag. Het staat boven aan je verlanglijstje. Leg je dan alleen je verlanglijstje op het aanrecht? Nee, toch? Je laat geen gelegenheid voorbij gaan om het ter sprake te brengen. Je vraagt het steeds opnieuw. Het is niet zo dat je in het voorbijgaan tegen je ouders zegt: "O, ja voor mijn verjaardag wil ik graag dat hebben.” Nee je blijft ernaar vragen. Je zorgt wel dat ze het niet vergeten. Stel je voor dat een miljonair tegen je zou zeggen: "Je mag alles vragen wat je hebben wilt, je krijgt het van me.” Wat zou je hem dan vragen? De Heere Jezus zegt ook: Bid en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal open gedaan worden. Geloof je dat? Vragen, of bidden, betekent dat je beseft dat je iets nodig hebt. Zoeken en kloppen wijst op inspanning en volharding. Geen snel gebed waar je niets van verwacht, maar blijven vragen, blijven zoeken, met de verwachting dat God horen zal. Krijg je dan alles wat je hart begeert? Nee! Deze tekst staat in de Bergrede en staat dus in het kader van de komst van Zijn Koninkrijk. God vervult niet al onze wensen, maar wel al Zijn beloften.


Een meisje was ernstig ziek en stervend.
Haar tante zat huilend aan bed: "God heeft ons gebed niet verhoord". "Jawel", fluisterde het meisje, "maar Hij zei 'nee'."


God spreekt tot ons op verschillende manieren:
- Door Zijn Woord
- Door de Prediking van het Woord
- Door gebeurtenissen om je heen


Ondanks dat er veel wordt gebeden verwacht slechts zes procent van de bidders antwoord van God. Ongeveer een derde zegt zelfs te verwachten dat er helemaal geen antwoord komt. Hoe is dat bij jou? Verwacht jij dat God antwoord geeft?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 2016

Daniel | 32 Pagina's

Gods boodschap voor jou

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 2016

Daniel | 32 Pagina's