Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Satans verzoeking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Satans verzoeking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom verzoekt de satan ook Gods kinderen? Hij weet toch dat zij bekeerd zijn en dat er geen afval der heiligen is, waardoor zijn verzoekingen op hen uiteindelijk geen effect hebben?

De satan weet inderdaad veel. Zo weet hij dat hij een kleine tijd heeft (Openb.12:12). En onder zijn leiding zullen valse christussen proberen om zo mogelijk ook de uitverkorenen te verleiden (Matth.24:24). In de geschiedenis van Job wordt ook duidelijk vermeld dat de Heere overtuigd is van Jobs oprechtheid en dat de duivel beperkt wordt in zijn mogelijkheden (Job 1:8 en 12). Dat wist hij, maar toch verzocht hij Job.
Terecht stel je de vraag: Waarom doet de duivel daarvoor dan toch zo zijn best? Ook dat wordt op een praktische manier duidelijk in de geschiedenis van Job. Satan wil niet geloven dat Job een oprecht kind van God is. Is het om niet, dat Job God vreest? (…) Maar toch strek nu Uw hand uit, en tast aan alles, wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen? (Job 1:9-11) Kennelijk erkent satan Gods genadewerk niet; hij wil er op geen enkele wijze respect voor opbrengen.
Tegelijk zien we hier het karakter van satan en zijn werk. Hij wordt een mensenmoorder genoemd, een leugenaar en vader van de leugen (Joh.8:44). Hij is als een briesende leeuw die zoekt te verslinden (1Petr.5:8). Hij is de verklager van de broederen, die hen dag en nacht aanklaagt voor God (Openb.12:10). Satan doet niet anders en niets liever dan verstoren, kapot maken en vernietigen. Daar is hij in het paradijs mee begonnen en daar gaat hij mee door tot de laatste dag. Niets en niemand ontziet hij.
Eén is er Die satan een halt toeroept. De Heere heeft dat al beloofd in het paradijs. Ik zal vijandschap zetten (Gen.3:15). Wat een wonder dat de Heere de mens niet heeft overgegeven in zijn zelfgekozen vriendschap met de duivel (Jes.28:15). Gods Zoon verliet de hemel om in de gestalte van een dienstknecht deze zware strijd te strijden.
Het is de strijd tussen de hel en de hemel, de vorst der duisternis en Christus. In Gethsémane en op Golgotha was de strijd het hevigst. Maar toen heeft Christus ook geroepen: Het is volbracht (Joh.19:30.) De Heere Jezus deed dit alles als Borg. Zo is Hij in staat om Zijn vijanden tot Zijn vrienden te maken. Zo kan Hij jongeren bevrijden uit de heerschappij van de vorst der duisternis. Hij strijdt niet met wapens. Door Zijn Geest en Woord neemt Hij zondaarsharten in. Hij verbreekt ze in Zijn liefde en verbindt ze aan Hem en Zijn dienst. Is dat bij jou al gebeurd?
Dan ervaar je de strijd persoonlijk in je leven. De duivel zal alles in het werk stellen om je in de strik van de zonde gevangen te houden. Wat krijg je er dan last van dat je van jezelf een tegenstander bent van God en Zijn genade en een medestander van duivel en wereld. Maar hoe gelukkig ben je, als de Heere je Zijn genadekracht doet ervaren. In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen (Joh.16:33). Voor de Zijnen doet de Heere alle dingen meewerken ten goede (Rom.8:28). Paulus was hierin geoefend. En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone. Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus’ wil; want als ik zwak ben, dan ben ik machtig (2Kor.12:9-10).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 mei 2016

Daniel | 32 Pagina's

Satans verzoeking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 mei 2016

Daniel | 32 Pagina's