Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gedoopt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gedoopt

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vader en moeder lopen met hun kindje naar het doopvont. Het water druppelt op het voorhoofd van de kleine baby. De dominee noemt het kindje bij naam. Ik doop u in de Naam des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes. Je volgt het waarschijnlijk met belangstelling. Heb je ook geluisterd naar de inhoud van het doopformulier? Er staat heel veel in wat elke doopdienst iets tot jou te zeggen heeft!

Doopwater
Het doopwater heeft drie betekenissen:


- Het laat ons zien hoe ellendig we zijn
Het water toont ons de onreinheid van onze ziel, staat er in het doopformulier. Dat komt door de zonde. De ondergang in het water, of de druppels op het voorhoofd laten dat allereerst zien. Je bent buiten Gods Rijk; Gods toorn rust op je! Dat is vreselijk. Daarom leert de doop allereerst dat we moeten buigen voor God, onze zonde moeten zien en geen verwachting meer van onszelf moeten hebben. Je moet gewassen worden! Je moet gered worden! Je hebt wedergeboorte nodig! Bid of God je dat leert!

- Het leert ons dat we gewassen kunnen worden
In het doopformulier staat niet alleen dat je gewassen moét worden, ook dat het kan. Maar die mogelijkheid ligt buiten onszelf, in het werk van de Heere Jezus. Gods kinderen hebben daar iets van geleerd. In de doop bevestigt Hij voor hen Zijn genade. Zo mogen zij ook geloven dat de Heere doorgaat met dit zaligmakende werk. Ook jij bent gedoopt in de Naam van God, Vader, Zoon en Heilige Geest. Je kunt behouden worden. De doop laat je zien dat Gods Woord en beloften echt waar zijn en dat God alleen de Bron van zaligheid is. Hij doet alles!

- We zien de zichtbare prediking van de vraag naar dankbaarheid
In het doopformulier staat dat we vermaand en verplicht worden tot een nieuwe gehoorzaamheid. We worden er niet alleen toe aangespoord (vermaand), maar het is ook een plicht. Je bent gehoorzaamheid aan de Heere verplicht door je doop! De doop roept ook op tot wederliefde, want er staat dat we moeten aanhangen, betrouwen (vertrouwen) en liefhebben. Eigenlijk vraagt de Heere ons: “Ben ik het dan niet waard, dat je Mij met heel je hart en heel je leven zou dienen?” Wat kun jij daarop antwoorden?


Heb je er weleens over nagedacht hoe groot het voorrecht is, dat je, zonder dat je er zelf om gevraagd hebt, onder de rijkdom van de bediening van het genadeverbond gedragen bent?


Oog- en oorpoort
Door middel van de preek wil de Heere je hart binnenkomen via je oren, de oorpoort. Dat is het middel om bekeerd te worden. Bij de bediening van de Heilige Doop wil de Heere je hart bereiken via je ogen, de oogpoort. Dat jij en ik met onze oren zouden horen en met onze ogen zouden zien wat Hij in Zijn Woord tot ons zegt. Het water zorgt niet voor de afwassing van je zonden, maar het laat je wel Gods trouw zien.


Als er kinderen gedoopt worden, wordt hun doopnaam genoemd door de dominee. Het gaat dus niet over iemand anders, maar het is heel persoonlijk aan dat kindje gericht. Ik doop ú, jou.


Verbonden aan Zijn Naam
Je bent zelf niet naar de doopvont gelopen. Je hebt zelf niet om je doop gevraagd. Het was Gods zorg en leiding dat je daar gebracht bent. Sta je er weleens bij stil hoe groot het wonder is, dat je gedragen bent onder de bediening van Zijn verbond? Dat jouw naam geklonken heeft, samen met de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest? De Vader, die het verbond opricht, de Zoon die wast in Zijn bloed en de Heilige Geest die het toepast. Jouw naam is verbonden met de Naam van de Drie-enige God. Daaruit blijkt dat de Heere een bijzondere bemoeienis met je heeft. Je mag opgroeien onder de verkondiging van Wet en Evangelie. Ben je zuinig op deze uitwendige band met de Heere? Het is van eeuwig belang dat je ook een inwendige band met de Heere krijgt. In je doop heb je reden om de Heere te vragen om wedergeboorte!


Drie doelen
De doop heeft drie doelen, die staan ook in het doopformulier. Je kent ze vast wel. ‘Opdat wij dan deze heilige ordening Gods, tot Zijn eer, tot onze troost en tot stichting van de gemeente uitrichten moge…’

Tot Zijn eer
Ons hart is gericht op onze eigen eer. Daarom wordt er in het doopformulier gesmeekt: “Mag U allereerst verheerlijkt worden, wilt U zorgen voor uw eigen eer?” Dit is het eerste doel van de doop, net als in het Onze Vader, allereerst: Uw Naam worde geheiligd.

Tot onze troost
Het tweede doel is onze troost. Hier wordt de troost uit de Catechismus bedoeld, deze troost wordt ook al eerder in het doopformulier genoemd. Troost; houvast! Ondanks dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren worden, is er voor Gods kinderen een diepe troost. Deze troost wordt gewerkt door de Heilige Geest, als Hij het Woord van God toepast aan onze harten.

Tot stichting van de gemeente
Het woord stichten betekent dat we moeten bouwen op het enige Fundament van de profeten, waarvan Jezus Christus de Hoeksteen is. De doop is niet iets wat alleen de ouders en het kind aangaat. De doop wordt niet voor niets in de kerk bediend. Daar onderwijst de Heere Zijn kinderen. Daarnaast worden we allemaal herinnerd aan onze eigen doop. Je wordt gewezen op Zijn trouw, maar je wordt ook aangespoord om Hem te zoeken!


Scheiding door water
In het gebed in het doopformulier lees je over de Noach en over de Rode Zee. Daar maakte water scheiding. Zo is het ook met de doop. Het doopwater maakt een scheiding. God maakt een scheiding. Nee, niet alle gedoopten zijn kind van God. Niet alle Israëlieten waren bekeerd, maar God had dit volk wel apart gezet. Dat gebeurt nog! De Heere brengt (ongevraagd en onverdiend) mensen onder de bediening van Zijn genadeverbond. Hij maakt scheiding tussen kerk en wereld. Vraag jezelf eens eerlijk af of het water écht scheiding maakt in jouw leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2016

Daniel | 32 Pagina's

Gedoopt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2016

Daniel | 32 Pagina's