Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vakantie! Een zee van tijd...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vakantie! Een zee van tijd...

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je zit op het strand na een warme dag. Prachtig schuimende golven komen vanuit de zee op je af rollen. Je gedachten gaan naar de dag die achter ligt. Samen met vrienden mountainbiken, geweldig was dat… En dan dat gelukkige gevoel wat je kreeg: vrij zijn! Zelf bepalen wat je doet. En ook die paar momenten dat je je echt even helemaal los van alles voelde, ze komen in je gedachten. Je bent altijd maar druk, met je studie, je thuissituatie of op je werk. Er zijn zo weinig dagen dat je echt even rust kunt houden, maar nu…. een zee van tijd.

Heerlijk, er even helemaal uit. Je gaat naar een andere plek om daar vakantie te vieren. Van tevoren verdiep je je in de omgeving en de mogelijkheden die er zijn. Je checkt websites en gidsen om goed voorbereid op weg te gaan. Als je een trektocht gaat maken, moet je je nog beter voorbereiden: de juiste kleding en uitrusting, een goede tas en een tent. Vaak ook een kompas of een goede navigatie, bijvoorbeeld op je mobiel. Op vakantie gaan, vraagt vaak best wat voorbereiding, maar we hebben dat er graag voor over.

De Bijbel mee
Maar denk eens even verder… Als je op vakantie gaat met bijvoorbeeld een Koers-vakantie, wordt er tijd ingepland voor Bijbelstudies, de avondsluitingen, een kerkdienst op zondag. Doe je dat ook als je alleen met vrienden en vriendinnen op vakantie gaat? Gaan je Bijbel en je dagboek ook in je koffer? En belangrijker nog, komen ze ook uit je koffer als je daar bent? Probeer tijd te maken om bij Gods Woord stil te staan. Het kan heel waardevol zijn om Bijbelstudie te doen met elkaar en de avond af te sluiten. Het Woord van God is toch je beste vakantiegids!

Rusten
God zegt in het vierde gebod: Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat des Heeren uws Gods, dan zult gij geen werk doen. Er zijn ons zes dagen gegeven om te werken. Eén dag is in het bijzonder afgezonderd voor de Heere. Het is een dag waarop je mag rusten van al je werk, maar ook een dag die bedoeld is om de Heere te dienen. De Eerste Die in de behoefte aan rust en ontspanning voorzag was de Heere. Nog voor de schepselen er waren, schiep Hij niet alleen de dag, maar ook de nacht voor rust voor mens en dier.

God is de eerste Die zorgde voor rust en ontspanning. Hij schep dag en nacht.

Hetzelfde doel
Je moet wel weten dat ‘rust’ in de Bijbel iets anders betekent dan ons begrip ‘vrije tijd’. Rust is in de Bijbel steeds ‘heilige tijd’. Rust staat in het teken van de omgang met God. Genieten van Gods weldaden. Zes dagen zal men het werk doen, maar op den zevenden dag is de sabbat der rust, een heilige samenroeping; geen werk zult gij doen; het is des HEEREN sabbat, in al uw woningen (Lev.23:3).
Je mag het vierde gebod ook doortrekken naar je vakantie. Het gaat om hetzelfde doel. Alle weken die achter je liggen heb je je ingezet voor school, stage of werk. Je hebt je tijd toch zorgvuldig besteed, je verantwoordelijkheden genomen, je krachten gegeven om goede resultaten te halen? Dat was kracht die de Heere je gaf. Nu heb je tijd om vakantie te vieren, uit te rusten. Rusten, heiligen, afzonderen. Vakantie is niet zomaar ‘vrij zijn’, maar een gave van God.

Zoek eerst…
Wat doe je met deze gegeven vrijheid? De Heere Jezus zegt: “Zoekt eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid en al het andere zal je toegeworpen worden”. Nu in de vakantie heb je het minder druk dan anders. Je hebt nu de tijd om met je vrienden op te trekken, tijd om leuke dingen te doen met je familie, tijd om je ouders of anderen te helpen. Investeer daar zeker in tijdens je vakantie, maar je krijgt nu toch ook extra tijd om de Heere te zoeken.

Het Woord van God is toch je beste vakantiegids!

Schepping en herschepping
Wat kun je ook een rust vinden als je op vakantie bent, of thuis geniet van de stilte. De natuur kan soms indrukwekkend zijn, je stil maken. Het geeft je zelfs misschien een stuk rust en vrede die je anders niet vindt. Daar mag je ook de Heere voor danken. Hij heeft de natuur zo mooi geschapen. Juist in de vakantie wil de Heere ook door de natuur tot ons spreken. De schepping vertelt ons van de kracht, wijsheid en trouw van haar Schepper.
In de schepping zie je dát God bestaat, maar weet je nog niet Wié Hij is. Naast de indrukken die je in de natuur opdoet, geeft de Heere je juist daarom ook Zijn Woord. Dat Woord begint met de schepping. Alles was goed. Maar de diepe zondeval van de mensen staat ook aan het begin van onze Bijbel. Toen kwam de dood. Maar God is goed. Hij gaf Zijn Zoon, de Heere Jezus, als Zaligmaker van zondaren. Je leest in jouw Bijbel daarom ook van de herschepping, levensvernieuwing van Gods kinderen door Jezus Christus. Gods Woord roept ons tot bekering en geloof in de Heere Jezus.

Ben je echt vrij als je zelf kunt doen wat je wilt?

Echte vrijheid
Denk je echt vrij te zijn als je zelf kunt doen en laten wat je wilt? Als je je Bijbel thuislaat of ongeopend in je koffer? Ben je vrij als je nu eens wel een café kunt binnen gaan? Ben je vrij als je tijdens de vakantie nergens aan denkt dan aan je eigen genot? ‘Ja’, zeg je misschien, ‘heerlijk veertien dagen nietsdoen, in de zon liggen!’. Ben je dan echt vrij? Of ben je dan slaaf van je eigen begeerten, slaaf van de zonde?
Echt vrij zijn is iets anders! De Bijbel zegt: Indien de Zoon U zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn (Joh.8:36). Dat is een vrijheid die zo veel meer geeft dan de vrijheid die je in de vakantie denk te hebben. Als de Heere in je hart gaat werken, dan word je juist onrustig. Nergens hier op aarde kun je rust vinden, je kan en wil niet langer rusten zonder Hem. Het is goed om de rust van de natuur te zoeken en te vinden, toch moet je niet alleen naar díe rust op zoek. Weet je wat de Bijbel zegt over rust? Er blijft dan een rust over voor het volk Gods, Want die ingegaan is in Zijn rust, die heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne’ (Hebr.4:9-10).

Corné Legemaat en Antonet van Tilburg


O HEERE, onze Heere, hoe heerlijk is Uw Naam op de ganse aarde! Gij, Die Uw majesteit gesteld hebt boven de hemelen. (…) Als ik Uw hemel aanzie, het werk Uwer vingeren, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt: Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt? En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen, en hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond? (Psalm 8)


Christen-zijn
Christen zijn in de vakantie, hoe doe je dat? Dat jij een christelijke jongere bent, zal ook blijken in de vakantiebestemming die je kiest. Kun je daar de rust nemen om jezelf te zijn, om de Bijbel te lezen, de zondag te houden zoals je gewend bent? Pas jij je in de vakantie aan aan de omgeving, of blijf je de dingen doen die je in je christelijke opvoeding hebt meegekregen? Wat betekenen de Bijbel en kerkgang voor je? Vind je het belangrijk daar op vakantie ook de juiste invulling aan te geven? Of neem je met anders en minder ook genoegen? Moet je dan op vakantie alleen maar bezig zijn met Gods Woord? Nee, maar de vakantietijd is het best wanneer je je mag ontspannen om nieuwe krachten te krijgen voor de taak die God jou heeft gegeven, én daarbij de Heere niet vergeten.


Christen in de praktijk
Begin de dag met stille tijd
Bid en dank altijd voor je eten
|Maak je keuzes bewust en op grond van de Bijbel
Ga niet voor de kick, hoe verleidelijk ook (veel kicks brengen je leven in gevaar)
Plan tijd in met je vrienden om Bijbelstudie te doen
Download vooraf preken, zodat je die kunt luisteren (als je niet naar de kerk kunt)
Een drankje mag, maar ken je grenzen hierin
Doe geen dingen die niet in overeenstemming zijn met de Bijbel
Sluit de avond (met vrienden of familie) af rondom de Bijbel
Blijf jezelf, laat je niet overhalen dingen te doen die je niet wilt

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 2016

Daniel | 32 Pagina's

Vakantie! Een zee van tijd...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 2016

Daniel | 32 Pagina's