Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ik ben jong... dus?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik ben jong... dus?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Een beetje beteuterd kijk je om je heen. Mama zwaait nog een keer voordat ze de deur uit loopt. Dan is ze weg. En jij… Jij zit in de kring met je klasgenootjes.” Het is nog niet eens zo lang geleden dat je voor het eerst naar school ging. Inmiddels heb je afscheid genomen op de basisschool en misschien ben je alweer een volgende opleiding begonnen. Jij wordt ouder. Van kleuter werd je kind en nu ben je inmiddels puber. Soms wordt je dol van jezelf of van anderen. Er verandert zoveel. In je denken, in je doen. En als anderen zich met je bemoeien of meedenken, dan wil je dat niet altijd. Maar elk mens maakt dezelfde ontwikkeling als jij door. Een volwassene heeft soms best goede tips. Vraag hen maar om advies als je het even niet meer weet. Je bent tenslotte maar één keer jong.

Boekentip

Maar één keer jong
Ds. P. van Ruitenburg
Jong zijn is mooi. Geniet er maar van. Niet dat je de remmen moet losgooien en uitbundig en oppervlakkig moet leven. Nee, maak je leven niet (nog verder) stuk maar gebruik de tijd van je jeugd zo goed mogelijk. Je hebt maar één jeugd en één leven! Salomo schrijft dat je je mag verheugen in de tijd van je ‘jongelingschap’. Je bent maar één keer jong en hopelijk heb je nog niet zo veel zorgen als ouderen. Juist daarom is het de beste tijd om de Heere te zoeken. Jong zijn is de beste tijd om de Heere te zoeken. Hij wil zich laten vinden! Dominee Van Ruitenburg heeft speciaal voor tieners dit boekje geschreven. Hij heeft jou op het oog, maar veel belangrijker nog hij schrijft namens zijn Zender, de Heere. God heeft jou op het oog!


Even praten

Dineke Groeneveld uit Kreileroord
Waar ben je goed in? Kun je daarvan genieten?
Ik ben goed in mijn schoolwerk. Ik word blij van goede cijfers! Dan gaat het goed met mij.

Vertel eens: Hoe kom jij vooruit in je ontwikkeling? Vind je dingen lastig?
Het gaat goed met me. Ik ben vroeger op school en buiten school nogal gepest. De ene keer was het erger dan de andere keer. We wonen in een dorp zonder christelijke school; ook om mijn geloof werd ik wel geplaagd. Ik heb toen de steun van anderen gevoeld en het is gestopt. Dat heeft me een grote stap verder geholpen. Ik leerde weer positief te denken.

Help je weleens een leeftijdsgenoot die het moeilijk heeft?
Ik help nu een meisje die gepest wordt. Door mijn ervaringen weet ik wat zij voelt. Nu het goed gaat met mij, vind ik het belangrijk om haar te steunen. Die steun had ik nodig. Dat wil ik ook voor haar!


Verhaal

Een jongen vindt een cocon van een vlinder en neemt deze mee naar huis. Op een dag verschijnt er een kleine opening in de cocon. De jongen kijkt een paar uur toe hoe de vlinder worstelt om zich door de kleine opening naar buiten te werken. Het ziet er naar uit dat de vlinder zover gekomen is als hij kan en niet meer verder komt. De jongen wil de vlinder helpen. Hij neemt een schaar en knipt de rest van de cocon open. De vlinder kan zich nu eenvoudig losmaken.

Maar de vlinder heeft een gezwollen lichaam en verfrommelde vleugels. De jongen wacht tot de vlinder zijn vleugels zal uitslaan en het lichaam daarmee ondersteunt. Maar dat gebeurt niet. De vlinder kan alleen maar rondkruipen met een dik en opgezwollen lichaam en verfrommelde vleugels. Hij zal nooit kunnen vliegen.
De jongen wilde natuurlijk helpen, maar hij begreep niet dat die krappe cocon niet voor niets was. Hij moest zich door die kleine opening worstelen. Het is voor vlinders dé manier om lichaamsvloeistof in de vleugels te pompen, zodat ze klaar zijn om te vliegen als ze uit de cocon kruipen.

Misschien voel jij je als puber ook wel eens als een vlinder. Je weet niet hoe je verder moet en je zit in de kreukels. Soms zijn worstelingen exact wat we nodig hebben in het leven. Als je altijd maar zonder obstakels door het leven zou gaan, zou je niet ontwikkelen. Zonder af en toe een botsing word je nooit volwassen en nooit zo sterk als we kunnen zijn.

Wat begrijp jij van je ontwikkeling? Zijn er moeiten, zijn er vragen? Bespreek ze en laat je coachen!


CREA

In Daniël 11 stond een oproep om creatief aan de slag te gaan met handletteren. We kregen veel verschillende inzendingen binnen via de mail. Prachtige kunstwerken. Een paar resultaten...

(zie de originele pdf)


Samenstelling door: Corné Legemaat


De Heere dienen zoals je bent

Welk beeld heb jij van mensen die de Heere dienen? Moet je dan aan bepaalde voorwaarden voldoen? Kan je dan nog wel jezelf zijn?

Twaalf mannen volgden de Heere Jezus. Ze waren door Hem zelf uitgekozen. Ze hadden allemaal hun eigen karakter-eigenschappen. Deze eigenschappen mochten ze ook gebruiken in het dienen van de Heere. Hoe gebruik jij jouw eigenschappen om de Heere te dienen?


Simon
Wie:
Simon
Bijnaam: Simon Zelotes en Kananeüs, dat betekent ijveraar Woonplaats: onbekend
Kenmerkend: was een Zeloot. We zouden hem nu een crimineel noemen. Zeloten verafschuwden de keizer in Rome. God was hun koning. Daarom kwamen ze in verzet. Om hun doel te bereiken gebruikten ze zonder pardon geweld. Dat leven was voorbij. Hij heeft radicaal gebroken met zijn vorige leven.
Lees: Lukas 6: 12-16

Wat kan je van hem leren? De Heere dienen betekent dat je moet breken met verkeerde gewoontes. Denk maar aan uitstapjes die je maakt, muziek die je luistert, tijd die je besteedt op je mobiel. Bij jij daar net zo ijverig in als Simon?


Nathanaël
Wie:
Nathanaël
Betekenis: geschenk van God
Woonplaats: Kana
Kenmerkend: Kritisch, eerlijk, onderzoekend
Lees: Johannes 1:44-51

Wat kan je van hem leren?
• Nathanaël kent de Wet en de Profeten. Daarom is hij eerst kritisch, als Filippus hem over de Heere Jezus vertelt. Deze kennis helpt hem wel om tot een belijdenis te komen als hij de Heere Jezus spreekt.
• De Heere Jezus zegt over hem: Zie, waarlijk een Israëliet, in welke geen bedrog is. Door Gods genade was Nathanaël eerlijk geworden tegenover anderen, maar ook tegenover de Heere.


Thomas
Wie:
Thomas
Bijnaam: Didymus, dat betekent: één van een tweeling
Woonplaats: onbekend
Karaktereigenschappen: Trouw, onzeker, op zoek naar bevestiging
Voorbeeld: Johannes 11:16, Johannes 14:5, Johannes 20:24-29

Wat kan je van hem leren?
• Trouw aan de Heere. Hoe trouw ben jij? Vraag jij elke dag om de leiding van de Heere?
• Stel je voor dat iedereen gelooft dat Jezus is opgestaan en jij kan het niet geloven. Thomas vraagt om bevestiging. Hoe doe jij dat?
• Als Jezus vol liefde hem aanspreek, zegt Thomas: Mijn Heere en mijn God. Geloof jij de Heere als Hij tot je spreekt?


Maak zelf een paspoort over Johannes, Jakobus en Mattheüs. De vragen hieronder kunnen je hierbij helpen.


Johannes en Jakobus
• Waarom zouden de broers de vraag in Lukas 9:54 gesteld hebben?
• Als jij een discipel was, hoe zou je dan reageren als je erbij was toen Jakobus en Johannes hun verzoek uit Markus 10:35-45 deden?


Mattheüs
• Welke reputatie hadden tollenaren in Israël?
• Lees Job 12:22. Welke boodschap vind je in die tekst voor Mattheüs?
• Lees Mattheüs 9:10. Wat zegt dit vers over Mattheüs?


Samenstelling: Lisanne de Bruijn

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 2017

Daniel | 32 Pagina's

Ik ben jong... dus?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 2017

Daniel | 32 Pagina's