Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GENIETEN VAN DE DINGEN DIE GOD GEEFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GENIETEN VAN DE DINGEN DIE GOD GEEFT

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je zult maar een lange bucketlist hebben, en haast onbeperkte mogelijkheden. Een geweldig brein, macht, geld en een grote populariteit. Dan kun je echt alles uitproberen! Salomo was zo iemand. Alles wat hem mooi leek, kon hij doen. En hij deed het ook.

Genieten: je kunt er alle kanten mee op. Zelfs met je hand op de Bijbel, kun je volop ‘genieten’ en leven alsof God niet bestaat. Maar je kunt ook denken dat het vroom is om jezelf allerlei fijne dingen te ontzeggen. Zo waren er zelfs Joden die van Jézus zeiden dat Hij een vraat en wijnzuiper was. Salomo vertelt ons in het boek Prediker wat écht genieten is. Als iemand het kan weten, is hij het wel.

Maximaal genieten?
Salomo was op zoek naar levensvervulling. Is dat misschien te vinden in aards genot? Salomo probeerde het (hoofdstuk 2). Hij onthield zichzelf niets en deed alles wat zijn hart begeerde. Zijn conclusie is erg teleurstellend. Een leven van maximaal ‘genieten’ brengt je niets. Het vervult je hart niet blijvend. Toch ziet Salomo het belang van genieten. Je hoeft geen extreme dingen te doen. Genieten is veel eenvoudiger. Hij wijst vooral op de dagelijkse dingen die levensvreugde geven, dat wat God Zelf gemaakt heeft om van te genieten. De prachtige natuur, de warme zon, heerlijke vruchten, lekkere geuren. Denk ook aan vriendschappen en aan de vreugde van het huwelijk. Als God al deze dingen geeft, zou je er dan niet van mogen genieten? Genieten is omhoog kijken en je Schepper erkennen.

Welverdiend genieten
Genieten is een beloning na hard werken. Wie een lui leven leidt, kan nooit met een tevreden gevoel genieten. Tegelijk is het duidelijk Gods bedoeling niet om altijd maar te werken, werken, werken. Je hoeft jezelf niet eindeloos te kwellen met rusteloze arbeid. Je mag jezelf de verdiende rust gunnen. Een hand vol rust is beter dan beide vuisten vol arbeid en kwelling des geestes (4:6). Salomo waarschuwt mensen die niet toekomen aan genieten. Zij doen hun ziel gebrek hebben van het goede (4:8). Salomo zegt: “Doe jezelf niet tekort. Bedenk hoe zinloos het zwoegen en slaven is, als je het goede er niet van geniet.”

Onbezorgd genieten
Genieten is onbezorgd zijn. Alle zinloze zorg naast je neerleggen. Niet steeds kniezen over alles wat mis is gegaan. Niet piekeren over de toekomst. Niet te veel bezig zijn met alles wat er de komende tijd nog ‘moet’ gebeuren (5:19). Het werk wacht wel. Je leeft vandaag. Je ontvangt vandaag het goede van de Heere. Een tevreden, onbezorgd leven voor Gods aangezicht. Een leven in vertrouwen op Gods vaderlijke zorg. Denk aan de woorden van de Heere Jezus. Zijt niet bezorgd voor uw leven (Matth.6:25). Zoekt eerst het koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden (Matth.6:33). Alleen wie rust in Christus vindt, kan echt onbezorgd zijn.

Genieten zoveel God het geeft
Wij leven in een cultuur van ‘het feest moet doorgaan’. Maar Salomo zegt: “Genieten kan niet altijd”. Onze tijden zijn in Gods hand. Er zijn ook tijden van teleurstelling, pijn, verdriet en rouw. Genieten kan alleen als God het je geeft. Ik heb gezien dat zulks van de hand van God is (2:24). De prediker legt er de nadruk op dat ieder mens zijn deel krijgt, zijn portie (3:22). Niet iedereen krijgt evenveel levensvreugde. Niet ieders portie is even groot. Misschien ken jij in je leven meer verdriet en pijn dan vreugde en genot. Prediker roept je op om te buigen voor God. De Heere geeft jou je deel. En ongetwijfeld komt er een tijd van meer vreugde. Dan mag je er weer dankbaar van genieten, zolang God het je geeft.

Niet als een zot
Je kunt ook genieten als een zot. Je doet dan hetzelfde als een kind. Het graait zonder te bedanken het lekkers uit vaders hand, en gaat zijn eigen gang. Je geniet van de dingen die God geeft, maar je denkt helemaal niet aan Hem. Je duwt dan de gedachten aan Gods oordeel weg. Dan geniet je als een dwaas. Het hart van de wijze is in het klaaghuis, maar het hart der zotten is in het huis der maaltijden (7:4). Het is ook dwaas om te genieten van de zonde. Je kunt je geweten wel het zwijgen opleggen. Maar weet, dat God, om al deze dingen, u zal doen komen voor het gericht (11:9). Trouwens, vraag Salomo eens wat het genieten, los van God, hem heeft gebracht. Teleurstelling, somberheid en wanhoop! Salomo waarschuwt je voor de ellende die je over je haalt als je werelds geniet.

Jong genieten
Als je jong bent, heb je veel vrije tijd, veel levenslust, weinig zorgen en weinig verplichtingen. Echt een tijd om van te genieten. Salomo had daar oog voor. Hij staat daar niet negatief tegenover (11:9). Tegelijk ziet hij ook de gevaren. Hij waarschuwt je om niet werelds en zondig te genieten. Bedenk dat je alles moet kunnen verantwoorden voor God. Genieten mag, maar vergeet je Schepper niet. Doe niet alsof je nooit zult sterven. Je jeugd vliegt voorbij. Gebruik de beste tijd van je leven om de Heere te zoeken. Geniet niet van de zonde. Dat betekent je ondergang. Zo doe dan het kwade weg van uw vlees (11:10). Genieten in je jeugd betekent: je Schepper erkennen voor het goede. Dankbaar zijn. Paulus zegt daarom dat Gods goedertierenheden je tot bekering kunnen leiden. Genieten van het leven en de Heere zoeken horen dan bij elkaar. Als je de Heere vindt, zie je de gevende hand van je Maker als nooit tevoren.


Genieten is:
Even je aardse zorgen vergeten
Even niet piekeren over de toekomst
Dankbaar de goede dingen uit Gods schepping gebruiken
Welverdiende rust na het hard werken
Jezelf en anderen het goede gunnen
Dankbaar het portie wat je van God krijgt ontvangen
leven met de vrouw die je lief hebt (9:9)

Genieten is niet:
God even vergeten
Wegduwen dat je moet sterven
Extreme ervaringen meemaken
Lui zijn en altijd feest willen vieren
Ondankbaar hetgeen God je geeft links laten liggen
Denken dat het vroom is om jezelf de goede en fijne dingen van het leven te onthouden
leven met de vreemde vrouw. Dat is bitterder dan de dood (7:26)


Thema’s in deze serie
#01 Inleiding op Prediker
#02 Moeite en lijden in het leven
#03 Je dagelijkse werk
#04 Wachten op God
#05 Genieten van de dingen die God geeft
#06 Wijsheid en dwaasheid
#07 De jeugd is de beste tijd

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 september 2017

Daniel | 32 Pagina's

GENIETEN VAN DE DINGEN DIE GOD GEEFT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 september 2017

Daniel | 32 Pagina's