Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hij komt!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hij komt!

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Denk jij er ook wel eens over na? Over die allesbepalende dag? Soms, als de bliksem flitst en de donder het raam doet trillen, kijk ik naar buiten en denk: “Zal het zó zijn, Heere?” Maar wie zou het kunnen vertellen? Mensen proberen het wel eens. Er worden zelfs films gemaakt over deze dag. Als het nu gaat over de wederkomst van de Heere Jezus, moeten we heel eerbiedig kijken wat de Heere Zelf daarvan zegt. En weet je, ik besef dat alles wat ik schrijf, en jij leest, uiteindelijk tekort zal zijn en onvolledig.

Welk zal het teken zijn?
De discipelen wijzen naar de prachtige tempel. Ze zijn trots op het prachtige godshuis.
Maar de Meester wijst hen op de verwoesting van de tempel. Hier zal niet één steen op den andere steen gelaten worden, die niet afgebroken zal worden (Matth. 24:2). Dan vragen de discipelen naar het teken en legt de Heere hen uit wat er zal gebeuren. Hij vertelt ze over de tijd voor Zijn komst, maar ook over die dag waarop Hij komen zal. Met macht en majesteit vertelt de grote Leraar over die wonderlijke dag.

En alsdan zal in den hemel verschijnen
Er zullen tekenen zijn in de hemel. De sterren zullen hun licht niet meer geven. Wat zal het donker zijn geworden. De wolken- en sterrenhemel zullen zich bewegen als de golven in de zee. Maar dan… dan zal Christus daar zijn. Plotseling, majesteitelijk, in volle heerlijkheid! Hij zal stralen als de zon. Duizendmaal duizenden engelen zullen Hem vergezellen. Het geluid van de bazuin zal klinken. Het geluid zal overal te horen zijn. Dan zal Hij Zijn engelen uitzenden om al Zijn kinderen op te wekken. Die engelen weten hen feilloos te vinden. Op de bodem van de zee, in de spleten van de rotsen. Eén voor één.

Dan zullen die heilige engelen met Hem zitten op de troon die in de wolken wordt opgericht (Matth. 25:31). En dan zullen alle mensen vóór Hem vergaderd worden. Jij ook… De engelen hebben de mensen van elkaar gescheiden. Rechts mensen en links mensen. Gods kinderen, en goddelozen. Waar zal jij staan op die dag?

Wat zal het dan een wonder zijn als je horen mag van Zijn gezegende lippen: Komt, gij gezegenden van Mijn Vader, beërft dat Koninkrijk hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld. Wat zal dat een thuiskomen zijn. Eindeloos, zondeloos, thuis. Gods kinderen kunnen daar soms zo naar verlangen! En jij?

Misschien vraag je: “Wat hebben ze dan gedaan?” Zij hebben de Heere Jezus liefgehad en in Hem geloofd. Niet dat dit hun eigen werk was. Nee, het was een eenzijdig werk van God.

Maar tot hen die Hem niet begeerd hebben zal het openlijk gezegd worden: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is. Zij hebben niet gewild dat Hij Koning over hen zou zijn. Eeuwig in de pijn. Eeuwig gescheiden van God. Een verschrikkelijk oordeel. Vraag jezelf eens af: Wat zal mijn deel zijn?

Altijd verlangen?
Zijn Gods kinderen nu altijd gericht op deze dag? Was dat maar waar. Wat kunnen ook Gods kinderen gericht zijn op het hier en nu. Hun wandel kan zo op de aarde gericht zijn, dat ze Hem zo uit het oog verliezen. De wereld kan zo trekken en hen in beslag nemen. Maar er zijn ook ogenblikken dat ze alles op zouden willen geven om Hem weer eens te kunnen ontmoeten. Dan verlangen ze zo ontzettend naar Zijn gemeenschap. Om nu eindelijk eens zonder zonden, zonder ‘eigen-ik’, Hem te kunnen bedoelen. Wat kan dan de begeerte sterk zijn om losgemaakt te worden van de aarde, en thuisgehaald te worden, en aan Zijn borst, Zijn liefdeshart te horen kloppen Herken je dat?
Het deed Guido de Brès in zijn laatste artikel uitroepen: “Die dag verwachten wij met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods in Jezus Christus, onzen Heere.”

Dwalingen
In het Oude Testament werd ook reikhalzend uitgezien naar Zijn komst. Zeker, eindelijk zou de langverwachte Messias komen en hen van die gehate onderdrukkers bevrijden. Israël zou weer vrij zijn. Vrij van onderdrukking, levend met Jeruzalem als middelpunt van de heilstaat. Zelfs de discipelen dachten dat de Heere komen zou om hen van de Romeinen te bevrijden.
De Joden kijken nu nog steeds uit naar Zijn eerste komst. Wat zijn er daaraan toch een dwalingen verbonden.
Maar ook in de recente geschiedenis zijn er veel dwalingen geweest. Er zijn er geweest die deze dag berekend hebben. Ze stonden op de Olijfberg en keken verwachtingsvol uit naar Zijn komst. Er zijn er geweest die alles wat ze hadden verkochten, omdat volgens de kalender Zijn komst naderde.

Troost
Voor Gods kinderen is Zijn komst een troost. Die troost wordt omschreven in de Heidelbergse Catechismus, Zondag 19, vraag en antwoord 52. ‘Wat troost u de wederkomst van Christus om te oordelen de levenden en de doden? Het antwoord luidt: ‘Dat ik in alle droefenis en vervolging, met opgerichte hoofd, even Dezelfde Die Zich tevoren om mijnentwil voor Gods gericht gesteld, en al de vloek van mij weggenomen heeft, tot een Rechter uit de hemel verwacht. Die al Zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis werpen, maar mij met alle uitverkorenen tot Zich in de hemelse blijdschap en heerlijkheid nemen zal.’


Interview ds. C.G. Vreugdenhil

Er zijn veel boeken geschreven over de laatste dingen, wat maakt dat u hier een boek aan toegevoegd hebt?
“Bij velen in de kerk zie je een sterke gehechtheid aan dit leven, met alle luxe die daaraan verbonden is. Dat verhindert een betrokken zijn op de eeuwige toekomst. Het komt ook veel voor dat het denken over de toekomst niet verder gaat dan de hemel. Dan ontbreekt het belangrijkste waar het om gaat en dat is de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. De verschijning van het boek Wake up gaf de doorslag. Dat boek maakte ook in mijn gemeente nogal wat los. Ik denk dat we in deze zaken leiding moeten geven.”

U vindt dat er binnen de reformatorische gezindte niet altijd voldoende aandacht is voor Jezus’ komst. Hoe komt dat, denkt u?
“Reformatorische christenen hebben een vaag begrip over de toekomst, terwijl een derde van de Bijbel over de toekomst gaat. De toe-eigening van het heil staat heel centraal en de vraag naar de zekerheid van het geloof. Ik denk dat een voorstelling van de heerlijkheid die komt als Jezus komt voor velen het verlangen naar de volmaaktheid intensiveert en het doel van hun leven verdiept.”

Wat zijn de belangrijkste thema’s in dit boek en waarom koos u voor deze dingen?
“Voor mij zijn alle thema’s belangrijk. Het duizendjarig rijk krijgt ook binnen de gereformeerde gezindte steeds meer aanhangers. Over het laatste oordeel wordt vaak te simpel gedacht en het beeld van het nieuwe Jeruzalem blijkt voor velen niet helemaal duidelijk. Wat er voor mij uitspringt is bijvoorbeeld dat ook de gelovigen worden geoordeeld en hoe dat gebeurt. Alles hangt hier met alles samen.”

Wat is voor u de kern van de christelijke toekomstverwachting?
“Dat het beloofde heil niet anders komt dan door het oordeel heen en dat er een definitieve breuklijn is bij de wederkomst van Christus. Op dat punt staan de evangelische christenen veel dichter bij ons dan de liberale protestanten, bij wie het geloof in het bestaan van de hel helemaal is weggeredeneerd. De opstanding is lichamelijk en Jezus komt lijfelijk en zichtbaar terug.”

Wat heeft u zelf bij het schrijven geraakt?
“Wat mij geraakt heeft is de vreselijke en gruwelijke verlorenheid in de hel. Dat dringt mij, door de liefde van Christus, om mensen te bewegen tot het geloof en zo de eeuwige straf te ontgaan. Wat mij ook geraakt heeft, is de ernst van het oordeel over de gelovigen, zoals je dat leest in 1 Korinthe 3:10- 15. Wat mij ook heel diep geraakt heeft, is het onuitsprekelijke van de vreugde die er zal zijn op de nieuwe aarde, waar de zaligheid niet is dat ieder voor zich de persoonlijke band met God individueel beleeft, maar dat heel de schepping weer tot zijn doel komt en tot eer van God zal stralen, en dat ik daar samen met al Gods kinderen een onderdeel van mag zijn.”

De manier van schrijven is heel toegankelijk voor jongeren. Wat wilt u jongeren meegeven?
“Richt je heel bewust op de toekomst van Gods Koninkrijk en blijf niet steken in allerlei dogmatische discussies. God dienen is de eerste prioriteit, maar als je dat mag doen met alle vallen en opstaan, is naar het woord van Calvijn, de overdenking van het toekomende leven heel belangrijk. Dat bewaart je voor materialisme, je staat anders in het leven en je verlangen naar het voor eeuwig bij God zijn relativeert heel veel zaken waardoor mensen soms nu met elkaar overhoop liggen.”

Ds. C.G. Vreugdenhil, Zie, Ik kom haastig. Over de laatste dingen en de heerlijke toekomst (Groen, Heerenveen 2017).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2017

Daniel | 32 Pagina's

Hij komt!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2017

Daniel | 32 Pagina's