Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Volg mij!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Volg mij!

Achter de Heere Jezus aan, door de kracht van het geloof

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Volgen
En het geschiedde op den weg, als zij reisden, dat een tot Hem zeide: Heere, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat. Je leest deze zin in Lukas 9: 57. Dat is mooi, vind je niet? Daar moet de Heere Jezus toch blij van worden. De man is enthousiast over de woorden en de wonderen van de Heere Jezus. Openlijk verklaart hij bij zo’n Meester te willen horen, zijn volgeling te zijn. Het antwoord van de Heere Jezus is duidelijk: De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge” (Lukas. 9:57b, 58).
Volgen van de Heere Jezus kost zelfverloochening en strijd.


Voorbeeld volgen
Het woord idool komt van het Griekse woord eidolon. Dat betekent ijdel. Je kunt ook zeggen: het heeft geen inhoud, het is leeg. Veel mensen zijn op zoek naar iemand waar ze op willen lijken. Dat kan iemand zijn die iets presteert of bereikt wat we zelf ook wel zouden willen bereiken. In de sportwereld gaat het om presteren. De beste zijn. Idolen worden achterna gelopen en gevolgd. We willen alles van hen volgen. Niet alleen in de sportwereld, maar ook in ons dagelijks leven kunnen we afgoden hebben. Denk bijvoorbeeld aan je auto, je hobby, je baan. De opstellers van de Heidelbergse Catechismus beschrijven heel duidelijk in zondag 34 vraag 95 wat afgoderij is: alles waarop de mens zijn vertrouwen stelt, in plaats van de enige ware God.

De Bijbel spreekt ook over helden. In Hebreeën 11 wordt een rij van mensen opgenoemd. Geloofshelden. Wat een indrukwekkende rij. Allemaal mogen ze door de kracht van het geloof Christus navolgen. Ze mogen Zijn voetstappen drukken. Paulus legt het aan jou uit in Hebreeën 12. Hij neemt jou in gedachten mee naar een stadion voor atletiek. Daarmee sluit hij aan bij de belevingswereld van mensen in die tijd. Sportidolen waren er toen ook al. En dat is in 2017 niet anders. Hij spoort ons niet aan om idolen te vereren. De enige en grootste aansporing kun je lezen in vers 2: Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus Christus. Hij is de Leidsman, de Voorloper, de Eerste van allen. Hij heeft alles volbracht aan het kruis en is door zijn opstanding Overwinnaar geworden. Hij heeft de loopbaan gelopen, die Hém was voorgesteld. Om zondaren te kunnen verlossen van hun schuld.

Loopbaan
Welke loopbaan loop jij? Van nature is dat een loopbaan van de zonde. Hoe hoger wij springen, hoe dieper wij vallen. Hoe verder je probeert te komen, hoe groter de afstand tussen jou en de Heere. Het volgen van de wereld en de duivel lijkt ons het meest aantrekkelijk. Vanuit onszelf doen we dit ook. Maar wat een wonder, als de Heilige Geest ons gewillig maakt om Hem te volgen. Vanuit onszelf hebben we niets om Hem te kunnen volgen. Alleen maar zonde en ongeloof. We kunnen niets doen om Gods liefde en vergeving te verdienen. Wij hebben een Zaligmaker nodig. Zijn grote genade en onvoorwaardelijke liefde ervaar je als je Hem mag leren kennen. Om Jezus’ wil neemt God ons aan zoals we zijn.
Dan krijg je een afkeer van de zonde, van de wereld. Er groeit een verlangen om Hem steeds meer en meer te leren kennen. Om dagelijks Zijn voetstappen te drukken. Navolging van de Heere Jezus is moeilijk. Het is vanuit onszelf zelfs onmogelijk. Toch krijgen wij deze opdracht. De Heere Zelf roept ons in Zijn Woord op tot bekering en geloof. Hij vraagt van ons, van jou om Zijn Stem gehoorzaam te zijn. Hoe kunnen we daaraan gehoorzaam zijn? Door het geloof. In Johannes 14: 22 lezen we een belofte voor wie gehoorzaamt: ‘Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.’


Volgen in de Bijbel: Abraham

Door het geloof is Abraham, geroepen zijnde, gehoorzaam geweest om uit te gaan naar de plaats die hij tot een erfdeel ontvangen zou; en hij is uitgegaan, niet wetende waar hij komen zou (Hebr. 11:8). Probeer eens in je eigen woorden te zeggen wat hier staat. Het gaat over Abraham. Hij is geroepen door God. Hij heeft geluisterd en is gehoorzaam op weg gegaan. Terwijl hij niet wist waar naar toe. En dit heeft hij allemaal gedaan ‘door het geloof’. Toen Abraham geroepen werd, wist hij niet waar hij naar toe moest. Toch ging hij wel. Hij volgde Gods stem en kwam in Kanaän. Zolang Abraham naar God luistert, gaat het goed. - God volgen is het beste en mooiste wat je kunt doen! - God belooft dat uit Abraham een groot volk zal voortkomen, dat hij gezegend zal worden en een grote naam zal krijgen. Maar er zijn ook momenten dat Abraham God niet volgt. Als hij zijn eigen plan trekt gaat het mis. Vanwege de hongersnood reizen Abraham en Sara naar Egypte.
Daar zegt hij tegen zijn vrouw, dat ze maar moet zeggen dat ze zijn zus is. Door deze leugen van Abraham trouwt de Farao bijna met Sara. Gelukkig zoekt God Abraham opnieuw op, ondanks zijn fouten. God belooft hem nu dat hij en zijn volk het land Kanaän zullen krijgen. Op dat moment had hij nog helemaal geen kinderen. Toch wilde hij God volgen, ook al begreep hij het niet. Ook al leek het onmogelijk. Abraham geloofde dat zijn nageslacht zou worden als de sterren aan de hemel. Hij geloofde dat hij Izak kon offeren als God dat van hem vroeg. Zo mocht Abraham op God vertrouwen in zijn leven.
God volgen. Hoe zit dat met jou? Abraham werd geroepen toen hij 75 jaar oud was, jij bent nog veel jonger. Toch is het belangrijk dat je God gaat volgen, zodra Hij je roept. Als je erom bidt, wil Hij ook geven dat je dat doet. Ook al is je levensweg nog niet helemaal duidelijk, als je Hem navolgt zal het goed zijn. Als je de Heere Jezus wilt volgen, zul je Hem wel voor moeten laten gaan. God roept je nu: Volg Mij!


‘Volgen. In het spoor van de Meester’
Interview met de auteur, Dirk-Jan Nijsink

Dit boekje komt binnenkort uit en is bedoeld voor jongeren (+18). Het gaat over de twaalf discipelen van de Heere Jezus, maar het echte onderwerp is de Meester. Hij gaat zijn discipelen voor en zij volgen in Zijn spoor. Zonder Hem zijn ze niets. Het gaat over het onderwijs dat de Heere Jezus gaf, de manier waarop Hij hen voorbereidde om van hem te gaan getuigen.

Hoe is het boek tot stand gekomen?
Vorig jaar heb ik in Daniël een heel jaar geschreven over de discipelen. Ik wilde alleen nog zoveel meer met jongeren delen over de discipelen. Toen ontstond het idee om een boekje te maken. Het is een boekje met vragen, zodat het ook geschikt is voor de JV of een studiekring.

Wat is de betekenis van de discipelen voor jongeren?
Als je een keer in een oude Rooms-katholieke kathedraal bent geweest, herken je vast wel de beelden van de apostelen. Statige mannen, ongenaakbare heiligen. Wij hebben dat beeld niet, maar kijken wel tegen hen op. Maar als je je realiseert, dat de discipelen twaalf jonge mannen waren, krijg je een heel ander beeld van hen. Ze waren jonger dan wij vaak denken en van heel gewone afkomst. Het heeft mij geraakt hoe gewoon deze jongeren waren. Niets bijzonders. Juist hén kiest Jezus uit.

Waarom beveel jij dit boekje aan?
De Meester is niet veranderd. Zoals Hij liefdevol en wijs deze jongeren leerde, zo doet Hij dat nog steeds. Ik ontdekte ook dat thema’s die voor jongeren nu spelen, ook in het leven van de discipelen voorkomen. De discipelen hebben anderen verteld over hun ervaring toen ze Jezus leerden kennen. Ze konden het niet voor zich houden. In de omgang met de discipelen zie je iets van Wie de Heere Jezus is. Ik hoop dat Hij door het geloof een onschatbare waarde krijgt voor jou, zodat je ook in het spoor van de Meester mag gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 2017

Daniel | 32 Pagina's

Volg mij!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 2017

Daniel | 32 Pagina's