Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Trouw tegenover ontrouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Trouw tegenover ontrouw

God doet wat Hij belooft....

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Doen wat je belooft… Dat noemen we ‘trouw’. Dat komt helder naar voren als twee mensen trouwen. Wat gebeurt er? Ze geven elkaar hun ‘ja’-woord. Het is een belofte van liefde voor de toekomst. Het is het mooiste wat man en vrouw voor elkaar kunnen doen: elkaar beloven om - zolang het leven duurt - er altijd voor elkaar te zijn. Aan deze woorden hangt veel gewicht. Levenslang zijn man en vrouw geroepen om deze woorden waar te maken en om te zetten in daden.

Wanneer een man of een vrouw deze belofte niet nakomt en zijn of haar woord verbreekt, dan is dat ontrouw. Je kunt niet aan op wat er gezegd is. De belofte wordt niet nagekomen en de eed wordt gebroken.
Is elk huwelijk dan een volmaakt huwelijk? Wanneer man en vrouw beloven om er altijd in alle omstandigheden voor elkaar te zijn, zou je dat wel denken. Ze hebben het toch beloofd? Helaas kent elk huwelijk zijn zorgen. Soms zijn die problemen zo groot, dat een man en vrouw besluiten om te scheiden. Ze kiezen er bewust voor om hun belofte en eed te breken in plaats van te strijden om hun woord waar te maken. Ontrouw is in de praktijk een makkelijkere weg dan trouw.

Menselijke beloften
Het afleggen van een eed is vaak een plechtig en indrukwekkend moment. Maar hoeveel is er een week of een maand later over van het uitvoeren van de belofte? Wat is er na een jaar nog te vinden? En dan levenslang…? Welke beloften heb jij al gedaan? De Heere zoeken? Je naaste liefhebben? Voor jou hebben je ouders, als je gedoopt bent, beloofd om je bij de Bijbel op te voeden. Wat een prachtig en verantwoordelijk geschenk hebben ze je daarmee gegeven! Ze hebben beloofd om je bij de boodschap van Wet en Evangelie groot te brengen. Je mag ze aanspreken op hun ja-woord! Is hun woord waargemaakt? Als je belijdenis doet, doe je ook een belofte. Je belooft om in de wegen van de Bijbel te wandelen. Maak jij je woord waar?
Wie maakt zijn woorden waar? Moeten we dan stoppen met het afleggen van eden en het doen van beloften? Waarom zouden we ons binden aan woorden, die we toch niet waar kunnen maken? De hele Bijbel door lees je beloften van mensen. De één belooft een zonde te laten, de ander belooft de Heere te dienen en weer een ander belooft in Gods wegen te wandelen. Kun jij me één van hen aanwijzen, die zijn woorden heeft waargemaakt? Het is goed om dingen te beloven. Je laat dan zien wat je verlangen is om te doen en waar je op aangesproken wilt worden. Bovenal is de Heere het waard dat je Hem je woord geeft. Als je het niet aan Hem geeft, geef je het aan een ander…

Trouw van de Heere
Hoe anders is de Heere! Hij is in alles de Getrouwe. Waar mensen hun woorden verbreken of vergeten, houdt de Heere altijd Zijn Woord en denkt Hij altijd aan Zijn verbond. Kun je één woord van de Heere bedenken, dat Hij niet nagekomen is en dat Hij niet vervuld heeft? Op het Woord van de Heere kun je altijd aan! Hij doet in alles wat Hij belooft!
De Bijbel zou je het boek van Gods beloften kunnen noemen. De Heere laat in de beloften zien wat Hij doet en zal doen. Het laat zien wie Hij is! Het is goed om op twee dingen te letten. Allereerst maakt de Heere altijd Zijn Woord waar. Een mooi voorbeeld hiervan is de geschiedenis van Abraham. Daarnaast verwacht de Heere ook van mensen dat ze hun woord waarmaken. Scherp wordt dit getekend door de profeet Hosea.


Abram en Gods trouw
Soms lijkt het voor mensen alsof de Heere Zijn Woord niet nakomt. Hoe lang heeft Abraham niet moeten wachten op de vervulling van de belofte? Hij zou toch een zoon krijgen? De jaren gaan voorbij.
Het lijkt eindeloos wachten voor deze oude man en wordt zelfs onmogelijk een kind te krijgen. De vervulling blijft achterwege en zijn lange wachten schijnt tevergeefs. Dan slaat de twijfel toe. Zou de Heere bedoelen dat zijn knecht Eliëzer als een zoon voor hem was (Gen. 15:2) of dat hij bij Sara’s slavin Hagar een zoon moest krijgen (Gen. 16:2)? Abraham kon geen belofte waarmaken, integendeel, hij heeft door zijn leven de vervulling verzondigd.
Voor de Heere geldt het: eens gesproken, blijft gesproken. Kwam Abrahams roeping niet éénzijdig van God? In dit alles geeft Gods welbehagen de doorslag. Daarom is één belofte genoeg. Toen Abraham 75 jaar oud was, beloofde de Heere voor het eerst dat hij tot een groot volk zou worden (Gen. 12). Ruim tien jaar later komt de Heere daar op terug, belooft hem dat zijn nageslacht zal zijn als de sterren aan de hemel (Gen. 15). Wanneer hij 99 jaar is, vertelt de Heere hem hetzelfde met nog meer nadruk: Ik zal u gans zeer vermenigvuldigen (Gen. 17).
Pas wanneer Abraham 100 jaar oud is, wordt Izak geboren (Gen. 21). Na 25 lange jaren wachten en uitzien vervult de Heere Zijn belofte. Abraham heeft een zoon. Niet veel later stelt de Heere het geloof van Abraham op de proef (Gen. 22). Hij moet zijn zoon gaan offeren. Zou de Heere Zijn Woord dan toch niet vervullen? Maar Abraham gaat gehoorzaam en gelovig. In Hebreeën staat het: Overleggende dat God machtig was hem ook uit de doden te verwekken (Hebr. 11:18). Wanneer Abraham Izak niet hoeft te offeren, maar een ram offert in zijn plaats, vernieuwt de Heere Zijn belofte opnieuw (Gen. 22:17-18). Abraham kan op Gods woord aan!


Waarom ging de Heere deze lange weg met Abraham? In de eerste plaats laat de Heere daarmee zien dat Hij op Zijn woord te vertrouwen is. Ook al wordt de situatie steeds onmogelijker, de Heere zal Zijn eigen woord waarmaken. Hij zegt als het ware: “Kijk maar, je kunt op mij aan. Ik laat geen van Mijn woorden onvervuld!” Als tweede wil de Heere daarmee ook ons bemoedigen. Het is niet vreemd als je soms lang moet wachten op de vervulling van Gods belofte. Abraham is worstelend en strijdend met Gods woord zijn weg gegaan. Zo werkt de Heere nog steeds. De Heere zegt als het ware: “Vertrouw Mij maar! Kijk naar Abraham, ook daar heb ik Mijn woorden waargemaakt!”


Hosea en Israëls ontrouw
Mensen willen dat de Heere Zijn Woord nakomt. Maar hoe zit het met de woorden van mensen? De Heere wil dat de mensen ook hun woorden nakomen. Heel ingrijpend is de geschiedenis van de profeet Hosea. Het verbond tussen de Heere en Zijn volk Israël is als een huwelijk. Zoals een man en vrouw elkaar wederzijds trouw beloven, zo was het ook tussen de Heere en Israël. De belofte lag er. Maar de praktijk…?
Hosea krijgt de opdracht om met een hoer te trouwen. Wat een zware weg voor de profeet! Zo ernstig neemt de Heere de ontrouw van Zijn volk. Israël is als een hoer, die haar eigen man verlaat en ontrouw is. De Heere had Israël zijn eigen gekozen wegen kunnen laten gaan. Dan had Hij Zijn Woord gehouden! Maar de Heere doet nog meer. Hij wil Zijn volk terug. Daarom brengt Hij zorgen en moeiten op hun pad (Hos. 2:5). Eten en drinken neemt de Heere weg, omdat Israël niet erkent dat de Heere de gever is (Hos. 2:7). Al deze straffen en plagen gebruikt de Heere, zodat Zijn volk naar Hem terug gaat verlangen. Hij wil ze niet kwijt! Als dan alles afgenomen is, lokt Hij Zijn volk in de woestijn en spreekt naar haar hart (Hos. 2:13). Uiterlijke zegeningen leiden vaak af van de het dienen van de Heere. Daarom neemt de Heere die vaak weg, zodat mensen Hem gaan zoeken.
Eenzijdig had Israël het verbond opgezegd met de Heere en was zijn eigen weg gegaan. Maar de Heere zoekt het volk op. De namen van de kinderen van Hosea zijn sprekend, met name die van Lo-Ruchama en Lo-Ammi. Als Israël het verbond opzegt, dan verdient het de zorg van de Heere niet meer. De namen tekenen de ontrouw van het volk: ‘Niet ontfermde’ en ‘Niet Mijn volk’. Maar de Heere zoekt het volk op in eenzijdige liefde! Lees Hosea 2 maar eens door en tel eens hoe vaak er staat ‘Ik zal…’. De Heere is uit op bekering van Zijn volk. Hij verandert de namen van de kinderen (Hos. 2:22)! De ontkenningen vallen weg. De Heere ontfermt Zich over de ‘Niet-ontfermde’. De Heere zegt tot ‘Niet Mijn volk’: ‘Mijn volk’.


Wat doe jij met het Woord van God? De Heere maakt Zijn woord waar! Dat is een boodschap vol genade en liefde, maar die boodschap is niet vrijblijvend. De Heere heeft recht op je leven. Zoals Hij tegen Israël sprak: Ik ben de HEERE, Uw God…, zo spreekt Hij ook tot jou in je doop: “Ik ben jouw God….” De Heere is het niet om je ondergang te doen. De geschiedenis van Hosea laat het zien. Hij doet er alles aan om je tot Hem te trekken. Waarom leef je door? Waarom vlucht je weg? Waarom kies je je eigen wegen? De Heere maakt Zijn woord waar, ook in Zijn bedreigingen en bestraffingen! Of besef je dat alles wat je zegt en doet, je alleen maar verder bij de Heere vandaan brengt? Dat je aard en je natuur de naam ‘Ontrouw’ dragen en dat al je daden het stempel ‘Verbondsbreker’ bevatten? De Heere zoekt het verlorene. Hij zoekt je behoud!

Uw trouw zal nooit vergaan!
De Heere maakt Zijn Woord waar! De dood en opstanding van de Heere Jezus zijn hier het sterkste bewijs van. Christus is het Zegel op elke belofte van God. In Hem wil de Heere jouw God zijn. Ondanks al onze ontrouw, laat Hij zien, blijft Hij trouw. Hij zoekt ontrouwe zondaren op, zoals in de tijd van Hosea. Hij leert ontrouwe zondaren te vertrouwen, zoals in de tijd van Abraham. Zo zoekt de Heere ook jou. Zo wil de Heere ook jou leren.
God maakt Zijn Woord waar. Wat zegt dit zinnetje jou? Laat het je onverschillig? Besef hoe ernstig je toestand is. Koud blijven voor elke nodiging en belofte, voor iedere bedreiging en bestraffing. Toch heeft de Bijbel ook voor jou een woord: de Heere verbreekt een stenen hart en maakt ze tot vlezen hart. Is het een bedreiging voor je? Vlucht dan niet in wanhoop weg, maar val de Heere te voet. Smeek als een verbondsbreker en een ontrouwe om genade! Is het een troostvolle belofte voor je? Er is er slechts Eén, Die al Zijn woorden waarmaakt! Liggen er nog onvervulde beloften voor je in de Bijbel? Vraag om geloof en leer met Abraham vertrouwend te wachten! ‘Uw macht is groot, Uw trouw zal nooit vergaan; al wat Gij ooit beloofd hebt, zal bestaan’ (Psalm 99:3, berijmd).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 2017

Daniel | 32 Pagina's

Trouw tegenover ontrouw

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 2017

Daniel | 32 Pagina's