Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wit als...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wit als...

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een nieuw jaar: 2018! Misschien hangt er bij jou thuis een nieuwe kalender met nog veel witte bladzijden. In deze Kids lees je van alles over ‘wit’. We beginnen bij de Bijbel.

WIT MANNA
En het huis Israëls noemde deszelfs naam Man; en het was als korianderzaad, wit, en de smaak daarvan was als honigkoeken (Exodus 16: 31).

Man is een ander woord voor manna, het brood uit de hemel voor het volk Israël. Het manna wordt hier wit genoemd. In Numeri 11 staat dat het manna de kleur van ´bedolah´ had: een glanzende, doorschijnende kleur zoals hars.


WIT ALS SNEEUW
Komt dan, en laat ons tezamen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zullen worden als witte wol (Jesaja 1: 18).

Misschien ken je deze tekst wel. Hier staat hetzelfde als wat de WITTE bladzijde in het woordeloze boek wil zeggen (zie de volgende bladzij). Scharlaken is bloedrood en karmozijn is een paarsige kleur. Al zijn je zonden bloedrood en zo fel als karmozijn, God wil die zonden wegwassen, zodat ze wit worden als sneeuw en als witte wol. De Heere wil je Zijn genade en vergeving geven. Bid je daar elke dag om?


WITTE EZELINNEN
Gij, die op witte ezelinnen rijdt, gij, die aan het gerichte zit, en gij, die over weg wandelt, spreekt er van! (Richteren 5: 10)

Dit is een tekst uit de lofzang van Debora. Zij was behalve profetes en richteres ook een dichteres en samen met Barak zingt ze een loflied op de overwinning op Jabin en Sisera.
In deze tekst roept ze alle soorten mensen (rijken, maar ook gewone mensen) op om te vertellen wat God heeft gedaan. Mensen ‘die op de witte ezelinnen rijden´ waren belangrijke mensen. Zij reden meestal op blanke ezelinnen.


EEN WITTE TROON
En ik zag een groten witten troon, en Dengene Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvlood, en geen plaats is voor die gevonden (Openbaring 20: 11).

Het moment van het laatste oordeel is aangebroken. Iedereen die gestorven is, wordt levend en staat voor Gods troon, een grote witte troon. Wit is de kleur van Gods rechtvaardigheid: Hij is recht, Hij is eerlijk. Wij niet. Maar door de Heere Jezus kun jij wel rechtvaardig worden. Dan krijg je soms ook een verlangen naar die dag, dat Hij zit op die grote, witte troon. Want dan wordt alles in de wereld weer eerlijk en recht.


Boek zonder woorden

Ik ken een Bijbel zonder woorden. Niet met letters maar… met kleuren! Iedere bladzijde in dit boek heeft een kleur. En iedere kleur betekent iets. Lees je mee?

De eerste bladzijde is van GOUD. Ik denk dat je dat de mooiste kleur zult vinden. Dat vind ik ook. Weet je waarom? Deze bladzijde vertelt van God. God is de Schepper van hemel en aarde. God, Die regeert over de hemel en aarde. God, Die in de hemel woont, waar alles goed is, waar geen verdriet of ziekte is en waar de straten van GOUD zijn; waar iedereen altijd bij God mag wonen en waar de engelen zingen tot Zijn eer.
De volgende bladzijde is helemaal niet zo mooi. Die is ZWART. Dat is de kleur van de zonde, van verdriet, van rouw. Deze bladzijde vertelt over de zondeval in het paradijs. Hij vertelt van de zonden die wij iedere dag doen: als we mensen pijn doen met onze roddels, als we niet eerlijk zijn of andere kinderen plagen. Deze bladzijde vertelt dat we niet in de hemel kunnen komen en dat het niet meer goed kan komen tussen God en ons. Word jij ook verdrietig van deze ZWARTE bladzijde?
Sla dan deze bladzijde maar om. Want gelukkig komt er nu een RODE bladzijde. Deze bladzijde vertelt van het bloed van de Heere Jezus. Hij heeft betaald voor de straf op de zonde. Hij is gestorven aan het kruis. Hij zorgde ervoor dat het weer goed kan komen tussen God en ons. Nu zien we een WITTE bladzijde. Deze bladzijde vertelt dat de Heere Jezus niet dood bleef, maar is opgestaan uit het graf. Hij laat zien dat we een nieuw leven van Hem kunnen krijgen. Een eeuwig leven. Hij maakt je dan tot een kind van God. Je mag leven tot eer van God. Hij wil je leven iedere dag weer reinigen en helemaal WIT maken.
De buitenkant van het boek is GROEN. GROEN is de kleur van nieuw leven, van alles wat groeit. Als je elke dag in de Bijbel leest en iedere zondag naar de kerk gaat, leer je steeds meer over God. Als de Heilige Geest in je hart komt, zorgt Hij ervoor dat je God steeds beter gaat kennen. Dan wil je ook andere mensen vertellen over God en over de Heere Jezus. En… daar kun je ook dit boekje voor gebruiken!


DIT BOEKJE KUN JE ZELF MAKEN.
GEBRUIK STEVIG KARTON IN DE KLEUREN GOUD, ZWART, ROOD, WIT EN GROEN. EN OM ER HELEMAAL IETS MOOIS VAN TE MAKEN, BEDENK JE EEN PRACHTIGE OMSLAG.


Linda van der Hoek
Jolinda Groenewegen
kids@jbgg.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 2018

Daniel | 32 Pagina's

Wit als...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 2018

Daniel | 32 Pagina's