Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geborgen bij God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geborgen bij God

Het Bijbelse woord toevlucht

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een jonge vrouw loopt midden in de nacht bij de dorsvloer van Boaz. Als Boaz gaat slapen, tevreden over het werk van die dag, gaat ze stilletjes aan zijn voeteneind liggen. Wat doet ze daar? Waar komt ze voor? Ze komt maar voor één ding. Voor één iemand. Ze komt voor… Boaz zelf. Als een vreemdeling, die altijd een vreemdeling zal blijven. Zonder bestaansrecht. Maar had Boaz het niet zelf tegen haar gezegd: Uw loon zij volkomen van de HEERE, den God van Israël, onder wiens vleugelen gij gekomen zijn om toevlucht te nemen? Daarom klinkt het in die nacht uit de mond van Ruth: Breid dan uw vleugel uit over uw dienstmaagd, want gij zijn de losser.

Onder Gods vleugels
Ruth kwam met Naomi naar Israël. Zij nam, zo zei Boaz tegen haar, toevlucht onder de vleugels van de God van Israël. Heel vaak heeft de Heere in beelden gesproken, waarin Hij duidelijk maakte dat Hij een Schuilplaats is. Een plek waar mensen veiligheid en vrede vinden. God is een Geest en heeft geen vleugels, maar de Bijbel gebruikt het beeld, zodat we het ons een beetje kunnen voorstellen. Want jonge vogels zoeken toevlucht en bescherming onder de vleugels van hun moeder. Ruth is daarvan een prachtig voorbeeld. Ze werd zelfs opgenomen in de lijn van het geslacht waaruit de Heere Jezus geboren werd. Maar in de Bijbel vind je ook nog andere voorbeelden. Ze wijzen naar dé Toevlucht, Jezus Christus!

De Heere Jezus als dé Toevlucht
Deze beelden uit het Oude Testament willen je ergens heen wijzen! Naar Iémand heen wijzen. Het gaat om Christus. Hij wordt hier uitgebeeld als Degene bij Wie alleen veiligheid is. Hij is van God gegeven als Ark om te schuilen als de rechtvaardige toorn van God ook over jouw leven moet gaan. Hij is neergelegd in de kribbe als Gods Gave uit de hemel. Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke gave (2 Kor. 9:15). Een schuldige zondaar die er achter is gekomen wat hij heeft gedaan en die heeft gehoord van deze Vrijstad, van deze Naam Die onder de hemel is gegeven, mag vluchten tot Hem. Daar blijft maar één weg over. En al de tollenaars en de zondaars naderden tot Hem, om Hem te horen (Luk.15:1). Daar ben je veilig. Daar is het goed. Zo leert Deze Profeet dat Hij ook Hogepriester is. Dát is de diepste betekenis van het beeld van de vrijstad. Want... in de vrijstad was het veilig, maar de bloedwreker was er ook nog! Die had nog alle recht! Totdat de hogepriester was gestorven. Toen kon de doodslager vrijuit gaan. Deze Zaligmaker is gekomen om Zijn leven te geven. Christus de Hogepriester ís gestorven. Hij heeft de schuld, door mensen gemaakt, bij God betaald en heeft zo rust en vrijheid aangebracht.

Wat betekent dit voor jou?
Geloof je dat er bij Deze Zaligmaker ook een toevlucht is voor jou? God de Vader heeft Hem aangewezen als Zijn Knecht. En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb! (Matth.3:17). Hij is aangewezen als de hemelse Profeet om tot Hem te vluchten om onderwijs te krijgen wanneer je de weg niet weet. Als Priester om de zonden weg te nemen en in Zijn voorbede te zijn begrepen. Als Koning om je leven door Hem te laten regeren. Luister naar wat Deze Zaligmaker Zelf zegt: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven (Matth.11:28). Wat kan het voor Gods kind, bijvoorbeeld tijdens het Heilig Avondmaal, bijzonder goed zijn als er zo een toevlucht mag zijn bij de Heere Jezus. Geloofd zij God, Die Zijn genade. Aan mij heeft groot gemaakt; Die voor mijn welstand waakt: Zijn oog slaat mij in liefde gade; Hij wil mij heil bereiden; Mij in een vesting leiden (Psalm 31:17). Is Christus zo voor jou al dierbaar geworden? Buiten Hem dreigen er zo veel gevaren! Gevaar van de macht van de zonde en de duivel. Gevaar van je eigen weg te kiezen. Gevaar van de wereld met alle verleidingen. En al blijft het hier op aarde een strijd; Toch mag je dan door het geloof bij de hemelse Boaz een toevlucht vinden.


Voorbeelden uit het Oude Testament
De Bijbel geeft verschillende beelden van een plaats om in te schuilen. Om toevlucht te zoeken. In Genesis lezen we bijvoorbeeld over de ark die een toevlucht was voor Noach en zijn gezin. Wat zou er door Noach zijn heengegaan toen het water de aarde overspoelde en hij samen met zijn gezin veilig was? Veiligheid in het oordeel van God.
Een ander Bijbels beeld voor het vinden van een schuilplaats is de vrijstad. In Numeri 35 krijgt Mozes de opdracht van de Heere om zes vrijsteden aan te wijzen. Mocht het gebeuren dat een Israëliet iemand per ongeluk heeft gedood, dan mocht de doodslager in één van die steden vluchten. Hier was hij veilig voor de bloedwreker, een nabestaande van het slachtoffer. Zijn taak was het om op te komen voor de belangen van het slachtoffer en zijn familie. In dit geval, om naar Gods eigen opdracht te handelen: God stond niet toe dat onder Zijn volk de één de ander het leven zou ontnemen. Maar, er was een mogelijkheid om toevlucht te zoeken.
Die toevlucht was er ook voor David en zijn mannen in de spelonk van Adullam. Een rots om in te wonen. Eén van Davids mooiste psalmen, Psalm 57 is hier gemaakt. Het wordt zelfs een gouden “kleinood” genoemd. Een kostbaar sieraad dat je heel zuinig bewaart: … want mijn ziel betrouwt op U en ik neem toevlucht onder de schaduw Uwer vleugelen… (vers 2).
Een ark, een vrijstad en een spelonk. Wat zeggen jou deze beelden? Robuust, rotsvast en geborgenheid? Als je dit beseft, dan moet je ook beseffen dat buiten de ark, buiten de vrijstad en buiten de spelonk geen vastheid en geen geborgenheid is!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2018

Daniel | 32 Pagina's

Geborgen bij God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2018

Daniel | 32 Pagina's