Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Een zaaier ging uit om te zaaien”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Een zaaier ging uit om te zaaien”

Landbouw en oogst in de tijd van de Bijbel

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Oh wacht, dan kan ik niet! Dan ga ik naar de kerk!” Ik wil een afspraak maken en woensdag 14 maart 2018 lijkt een goede optie. Tot ineens de kleine lettertjes op de kalender mij tegenhouden: ‘Biddag voor gewas en arbeid’. Deze woensdag is het geen normale schooldag, of een normale dag op het werk. Op deze dag is er twee keer een kerkdienst. Met een kleine grimas bedenk ik me dat ik dan weer zo’n vreemde week heb, want door zo’n biddag midden in de week is het hele weekritme verstoord. Maar zijn dit mijn enige associaties bij biddag? Of is er meer? Wat houdt biddag eigenlijk in? Zijn we ons nog wel bewust van de gedachte achter biddag? Op biddag vragen we namelijk voor een zegen op de landbouw en op de arbeid, opdat we in het najaar een grote oogst mogen binnenhalen.

Voorspoed of ramp
Tegenwoordig lijken we niet meer zo afhankelijk van landbouw. Met moderne technieken kunnen we het zelf wel een aardig eindje redden. In de tijd van de Bijbel was dit heel anders. De mensen leefden toen van de oogst en de landbouw. Als er een jaar een goede oogst was, dan was er welvaart en voorspoed. Maar als er een jaar een misoogst was, dan betekende dat een enorme ramp. Dan dreigde er hongersnood. Heel duidelijk zien we dat in de geschiedenis van Jozef in Egypte. Tijdens de eerste zeven ‘vette’ jaren was er een grote voorspoed, maar de zeven ‘magere’ jaren waren heel anders. Toen dreigde er een grote hongersnood, want het grootste deel van het voedsel kwam van het land. Gelukkig was er in de schuren van Jozef nog een overvloed van graan.

Baäl
In tegenstelling tot de andere volken leefde het volk Israël met het sterke besef dat het God was Die ervoor zorgde dat de oogst lukte. Israël was afhankelijk van de zegen van de Heere. Toch was Israël zich hier niet altijd van bewust. Hoe vaak diende het volk niet de Baäl? De afgod Baäl was de god van de vruchtbaarheid (en die van de oorlog). Het volk dacht dat Baäl hen een grote oogst zou geven, maar ze werden daarin teleurgesteld!

Afhankelijk
Is dat eigenlijk niet ook het beeld van ons? Beseffen wij eigenlijk nog wel dat ons voedsel een geschenk van de Heere is? Beseffen we nog wel dat we afhankelijk zijn van de Heere? Tegenwoordig zijn we in de landbouw op heel veel dingen berekend en hebben we overal wel een oplossing voor. Maar als de Heere deze oplossingen niet zegent? Wat dan?

Gelijkenissen
Landbouw en oogst waren voor de Israëlieten bekende begrippen. Daarom zijn er in de Bijbel ook veel verhalen te vinden, waarbij gebruik wordt gemaakt van voorbeelden uit de landbouw of de oogst. Zo heeft de Heere Jezus er een aantal gelijkenissen over verteld. Denk aan de gelijkenis van de zaaier en de gelijkenis van het onkruid. Bij de gelijkenis van de zaaier gaat het over het zaad dat valt op de weg of groeit op rotsachtige grond, onder doornen of in de akker. Bij de gelijkenis van het onkruid gaat het over iemand die onkruid zaait tussen de tarwe. Pas bij de oogst wordt het onkruid van de tarwe gescheiden.

Vergelijken
De Heere Jezus vergelijkt Zichzelf in Johannes 12 vers 24 met stervend tarwegraan: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort. Hij wil hiermee zeggen dat Hij eerst moest sterven, begraven worden en weder opstaan om zo de zaligheid te kunnen verdienen. En wie Hem volgen wil, zal een stervend leven moeten leiden.
Ook Paulus heeft het over graan dat in de aarde wordt gezaaid. Hij gebruikt het beeld van het zaaien om duidelijk te maken hoe de wederopstanding van Gods kinderen zal zijn: Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid (1 Kor. 15:42).

Werk in Gods Koninkrijk
Ook voor het werk in Gods Koninkrijk worden voorbeelden uit de landbouw en de oogst gebruikt. De Heere Jezus zegt Zelf: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alrede wit om te oogsten. (Joh. 4:35). Hij zendt Zijn discipelen uit met de woorden: Ik heb u uitgezonden, om te maaien, hetgeen gij niet bearbeid hebt; (Joh. 4:38).

Gezegende biddag
Zie je dat er nog veel meer associaties zijn bij ‘biddag’? Begrijp je nu ook beter de gedachte achter biddag? God wil dat we Hem vragen om een zegen over de landbouw en dat we Hem bidden om een grote oogst. We zijn afhankelijk van de Heere. Bedenk al deze dingen maar als je misschien zucht, omdat je woensdag weer twee keer naar de kerk moet. Ik wens je een gezegende biddag!


Feest van de Ongezuurde Broden
In het voorjaar vierden de Israëlieten altijd Pesach (=Pascha). Ze herdachten dan de uittocht uit Egypte. Pesach heet ook wel het feest van de Ongezuurde Broden. Het feest duurde zeven dagen. Op de eerste avond (de vijftiende van de maand Nisan) kwamen de mensen bijeen om het lam te slachten en om ongezuurde broden te eten.


Kruisiging
De Heere Jezus stierf tijdens het feest van de Ongezuurde Broden. Op de eerste avond van dit feest (toen de donderdagavond) hield Hij samen met Zijn discipelen het laatste Pascha en stelde Hij het Avondmaal in. Op vrijdag werd Hij gekruisigd en in het graf gelegd.


Dag van de Eerstelingsgarve
Op de dag na de sabbat tijdens het feest van de Ongezuurde Broden was de dag van de Eerstelingsgarve. Op deze dag werden de eerste rijpe garven (schoven) van de gerstoogst aangeboden aan de Heere. Zo loofden de Israëlieten de Heere, omdat Hij voor de oogst had gezorgd.


Opstanding
De Heere Jezus stond op de dag van de Eerstelingsgarve op. In Mattheüs 28 vers 1 staat: En laat na de sabbat, als het begon te lichten, tegen de eerste dag der week, kwam Maria Magdalena en de andere Maria om het graf te bezien. Op de eerste dag na de sabbat tijdens het feest van de Ongezuurde Broden was het de dag van de Eerstelingsgarve. Op deze dag begonnen voor het eerst mensen werkelijk te geloven wat het diepe geheim van het lijden en sterven van Christus is. Wat een mooie gedachte dat op deze dag van de Eerstelingsgarve de eerste vruchten van de grote oogst van uitverkorenen zichtbaar werden. Daarom zegt Paulus ook dat Christus de Eersteling geworden is van hen die ontslapen zijn (1 Kor. 15:20).


Pinksterfeest
Vijftig dagen na de dag van de Eerstelingsgarve was de hele oogst binnen. Dan werd er ook feest gevierd. Dit heette het feest der Weken, feest der Eerstelingen of het Pinksterfeest. Op deze dag ging het volk naar de tempel om de Heere te danken voor alle goede gaven.


Uitstorting van de Heilige Geest
Op de vijftigste dag nadat de Heere Jezus was opgestaan, werd de Heilige Geest uitgestort. In Handelingen 2 vers 41 staat: En er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen. Op deze dag geloofden er heel veel mensen in de Heere Jezus. Bij Pasen waren het er nog maar een paar mensen, maar nu is de ‘grote oogst’. Zowel joden als heidenen geloven in de Zaligmaker. Ook hier is het een mooie gedachte dat op het feest van de grote oogst er ook een grote groep mensen in Hem ging geloven. En jij? Hoor jij ook al bij deze grote oogst?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2018

Daniel | 32 Pagina's

“Een zaaier ging uit om te zaaien”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2018

Daniel | 32 Pagina's