Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Films kijken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Films kijken

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zegt de Bijbel eigenlijk over films? Ik hoorde daar laatst een discussie over. Maar ik weet niet zo veel van de argumenten.

Wat wil je zien? Onnoemelijk veel filmmateriaal heb je zo maar binnen handbereik. Denk aan documentaires, nieuwsvideo’s of entertainment. Wat voor film het ook is, ik denk dat jouw geweten wel zal aanslaan als Gods geboden in het geding zijn. Maar helaas, het internet is vergeven van scenes van geweld, grof taalgebruik en seks. Dus is het oppassen geblazen. Klik jij weg als je een vloek hoort? Vind je een beetje geweld toch wel spannend? Flirten gebeurt heel vaak, ook in films. Hoe vaak speelt op de achtergrond de machtige verleiding van ongeoorloofde seks. Bescherm jij je hart tegen de vloedgolven van de zonde? Maak je gebruik van filtering? Of dobbert jouw levensbootje er lustig op los?
Het lijkt dat nieuwsvideo’s behoren tot de meest onschuldige categorie. Toch wil ik je ook op dat punt uitdagen om kritisch te zijn. Donald Trump heeft het nogal eens over ‘fake news’. Het lijkt er veel op dat hij dit vooral naar voren brengt als het hem uitkomt. Dat komt zijn geloofwaardigheid niet ten goede. Maar wie zich wat verdiept in hoe media werken, moet wel schrikken. Vooringenomenheid is aan de orde van de dag. En hoeveel nieuws houd je over, als je alle sensatie zou weglaten? Een halve waarheid is een hele leugen. Als je alle halve waarheden uit de media optelt, zul je zien dat de rubriek nepnieuws één van de grootste is.
In die richting moet je ook het bezwaar tegen films zoeken. Een film is niet echt. Er wordt iets nagespeeld. Er wordt een werkelijkheid gemaakt. Maar kun je daarmee zeggen dat dan alles onschuldig is, omdat het toch niet echt is? Een liefdesscene, een fragment met een grove vloek; dat is toch niet alleen maar een rol? Een acteur speelt iets na. Dat roept de vraag op wie hij of zij zelf is en wat echt is. Dat raakt het negende gebod: Gij zult geen valse getuigenis spreken. Is er iets te bedenken dat buiten het bereik van Gods heilige geboden valt? En trouwens, het kijken naar deze scenes heeft ook invloed op jouw gedachten en gevoelens; probeer dat dan maar eens zonder zonde te doen. Dat is onmogelijk. Door de oogpoort vindt de zonde meteen aansluiting in je hart.
Intussen kan ik wel begrijpen dat je de discussie over deze dingen niet eenvoudig vindt. Want waar moet je de grens trekken? Wat kan wel en wat kan niet? Toen jouw opa en oma jong waren, speelden films alleen in de bioscoop. En dat is een plaats waar je als kerkelijke jongere niet hoort te komen. Maar zo eenvoudig zit jouw leefwereld niet in elkaar. Het is goed mogelijk dat een jongere van 15 meer zondige filmfragmenten heeft gezien dan zijn opa of haar oma in haar hele leven.
Ja, daar moet jij wat mee. De Bijbel is duidelijk genoeg. De Heere vraagt van ons dat we breken met de zonde en de Heere zoeken. Bepaalt dat de richting van je leven? Oprechte liefde voor de Heere en Zijn dienst bewaart je voor veel zonde. En houd maar gerust afstand van de wereld. Want als je een vriend van de wereld wilt zijn, word je een vijand van God (Jak. 4:4). Of moet jij nu juist ontdekken dat de ergste zonde schuilt in het diepste van je hart? Weet dat bij de Heere genade is en veel vergeving. Word je door Gods liefde getrokken als een bedelaar aan Zijn genadetroon? Dan ben je eeuwig beter af dan wanneer je doorgaat om van de zonde te genieten. In de wereld kom je bedrogen uit, ook in de wereld van films. Maar Gods Woord is eeuwig zeker. Daarin roept Hij het je toe: Die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE (Spr. 8:35).


Heb jij een vraag? Mail naar jouwvraag@jbgg.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2018

Daniel | 32 Pagina's

Films kijken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2018

Daniel | 32 Pagina's