Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Biddend Bijbellezen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Biddend Bijbellezen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe kan ik het beste (persoonlijk) mediteren? Is daar een soort stappenplan voor? Gerard

Je stelt een belangrijke vraag. Een wereld waarin het leven van de vroege ochtend tot de late avond vol zit met prikkels, gunt geen ruimte aan stil zijn met God en Zijn Woord. Daarvoor moet je bewust ruimte maken. De Bijbel is Gods boodschap aan jou. Gericht op jouw behoud. Op je zaligheid.
Om Gods boodschap binnen te laten komen, heb je stilte en ruimte nodig. “Nee”, zeg je, “Dat kan alleen de Heilige Geest”. Dat is waar. Van jezelf zit je hart potdicht voor de Bijbelse boodschap van zonde en genade. Gelukkig werkt de Heilige Geest onweerstaanbaar, dwars door alles heen. Lees de Dordtse Leerregels maar: “Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is” (H3/4, par. 11). Maar dat mag je niet als excuus gebruiken om jezelf dan maar over te geven aan de drukte van elke dag. De Heilige Geest werkt vooral in de stilte. Maar als wij die stilte niet zoeken, de rust niet nemen, hoe moet Hij dan werken?
Zoek daarom naar een rustig moment voor jezelf. Bij de een is dat ’s morgens, bij de ander ’s avonds. Schakel je media uit, zodat je niet gestoord wordt. Hoe goed contact je ook hebt met je vrienden, zijn ze belangrijker dan God? En lees vervolgens biddend uit je Bijbel, als een persoonlijk bericht aan jou op dat moment.
Laat ik een eenvoudig ‘stappenplan’ met je delen. Maar laat het niet overkomen als een ‘trucje’ om dichter bij God te komen. Bid daarom altijd om het werk van de Heilige Geest in je leven.
• Lees een kort stukje uit de Bijbel. Dat stukje kan bepaald worden door je dagboek, een Bijbelapp, het Bijbelrooster uit Daniël, of lees de Bijbel van Genesis tot Openbaring door. Als Jeugdbond hebben we daar ook roosters voor.
• Lees een stukje twee keer. Vraag jezelf af: ‘Wat staat hier nu eigenlijk? Snap ik het?’ Denk eerst zelf na. Daarna kunnen eventueel de kanttekeningen, de Bijbel met uitleg of het bijbehorende dagboekstukje je helpen om het beter te begrijpen. Blijf wel dicht bij de Bijbeltekst!
• Is er een woord dat je opvalt? Een zin? Een uitspraak? Waarom valt het je op? Denk daar eens over na. Mediteer erover. Wat zou dit in het kader van de Bijbeltekst betekenen? Zoek de Heere Jezus in deze tekst? Wat betekent het nu? Voor jou? Ook hier kunnen kanttekeningen en dagboekstukjes je een dienst bewijzen.
• Vouw je handen bij dit Woord en bid de Heere om verlichting van je verduisterde verstand en hart. Bid om de toepassing van het gedeelte, van dat ene woord, die zin, in je hart, door de Heilige Geest.
• Afhankelijk van het moment dat je op die manier de Bijbel opent, zou je de tekst kunnen meenemen in je gedachten. Als je in slaap valt bijvoorbeeld. Wat is er mooier dan zo in slaap vallen? Of wanneer je de dag ingaat. Denk overdag aan de tekst. Het kan soms – heel verrassend - Bijbels licht werpen op dingen die je meemaakt.
Psalm 1 kun je wel de sleutel naar de Psalmen, en misschien wel naar heel de Bijbel, noemen. Zeer de moeite waard om over te mediteren! Het gaat over een man die zijn vreugde vindt in het overdenken – mediteren – van Gods Woorden, dag en nacht (vers 2). Hij zal zalig zijn en zegen ontvangen. Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken (Ps. 1: 2,3). Denk eens na over die boom, geplant aan waterbeken. Mediteer erover. Zoek ernaar. Zoek Christus in deze tekst. Hij is te vinden!


Tip: Kijk op jbgg.nl/webshop/bijbelstudie voor een Bijbellegger en een Bijbelwijzer!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 2019

Daniel | 32 Pagina's

Biddend Bijbellezen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 2019

Daniel | 32 Pagina's