Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontmaskerd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ontmaskerd

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een vakantie in het vooruitzicht. Een baan waar je vrienden jaloers op zijn. Een interieur dat eruit ziet als in een magazine. Een relatie met een knap meisje. Veel vrienden om je heen. Goede cijfers en huiswerk dat je prima afgaat. Perfect voor elkaar! Wat wil je nog meer? Maar… Het knaagt. Toch? Of heb jij dat niet? En waarom is het zoveel makkelijker om je successen te delen, dan te spreken over je falen? Zonder bodem in ons bestaan, blijft er altijd die drang naar meer, mooier en beter.

Vertel jij erover wanneer je een vervelende ervaring had op je werk? Durf je het te delen als er iets niet lekker loopt in je vriendschap? Of zeg je gewoon dat het een heerlijke dag was? Het lijkt wel alsof we leven in een schijnwereld van perfectie. Om je heen zie en hoor je voorbeelden van perfecte situaties. Voor elk probleem schijnt er een oplossing te zijn. Elke klacht lijkt genezen te kunnen worden. Met man en macht doen we ons best om alles zo perfect mogelijk te houden. Maar er is één harde waarheid: ons bestaan is onvolmaakt, zolang we een leven leiden zonder God.


Perfect paradijs
Heeft God je geleerd dat je goed geschapen bent en nu niet meer aan Zijn beeld beantwoordt? Heeft God je zo al ontmaskerd, gewerkt door Zijn Heilige Geest?

Eigenlijk is er maar één perfect plaatje. Een situatie die wij ons niet voor kunnen stellen. We zijn perfect, volkomen, vlekkeloos, geschapen. De mens leefde in een perfecte harmonie, in een perfecte relatie met de Schepper. Een leven in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid. De leeuw en het lam leefden samen. Adam en Eva leefden samen met God. Er waren geen tranen, er was geen pijn en ziekte. Adam en Eva hadden een perfect huwelijk. Het is niet in te denken. En toch was het zo. Alles was zeer goed. Zeer goed.

Verkeerd verlangen
Ken je dat eindeloze, lege verlangen naar méér? Ervaar je dat alle dingen op deze aarde, hoe mooi ze ook zijn, je niet het ware geluk geven?

En toen was het voorbij. Wij willen zijn als God. Het beter willen hebben dan dat het al is. Geen wonder dat dit ons dagelijks leven tekent. Daar begon de zonde mee. Het beter willen zijn, hoogmoed. Adam en Eva nemen en eten. Jij en ik hebben bedacht dat onze eigen wil belangrijker is dan die van God. Allemaal missen we nu de heerlijkheid van God. En omdat we dat missen, proberen we de leegte met van alles op te vullen. Misschien niet eens met verkeerde dingen, zoals vriendschappen, relaties, werk, noem maar op. Maar dat vult de leegte niet! Er is steeds maar weer de vraag naar méér.

Volkomen verlossing
Heeft de Zoon van God al een plaats in jouw hart?

Wat kan jou dan werkelijk vervullen? Wanneer kun je weer leven zoals het is bedoeld? Als Christus jouw Borg en Zaligmaker is. Hij heeft als Zoon van God een volkomen, vlekkeloos offer gebracht. Als je Gods kind mag worden, dan ben je vernieuwd. Een nieuw schepsel met een nieuwe wil, een nieuw verstand, 2 Korinthe 5: 17. Er is een volmaakt offer voor een onvolmaakte zondaar. Heb je dan voortaan een perfect leven? Dat zeker niet! De weg van Gods kinderen is geen makkelijke weg. Ziekte, zorgen en vragen blijven hen niet bespaard. En wat denk je van de zonden die steeds weer de kop opsteken? Toch is er de Leidsman, de getrouwe God die weet wat goed is voor Zijn kinderen en die steeds weer klaar staat om te vergeven.
Treur jij om je imperfecte bestaan? Houd moed! Johannes mocht blikken in de toekomst. Voor Gods kinderen wacht een heerlijke toekomst. In Openbaring 21 vers 7 staat: Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn.


En mijn vragen dan?!

Om je heen zie je veel perfecte plaatjes, vooral als het gaat om aardse dingen. Maar hoe zit dat dan als het gaat om de meest belangrijke zaken van het leven? Misschien heb jij wel heel veel vragen over bekering, over geloven en vind je het moeilijk om die vragen te stellen. Wat kun je doen?

-> Zoek mensen op die je echt vertrouwt. Dit kunnen familieleden zijn, een ouderling, maar ook goede vrienden of vriendinnen.
-> Toon hen je kwetsbaarheid, je vragen, je knelpunten. Het kan zomaar zijn dat de ander ook zijn of haar vragen en twijfels deelt, doordat jij jezelf kwetsbaar en imperfect opstelt.
-> Leg je vragen en gebrokenheid ( juist ook op geestelijk gebied) voor de Heere neer. De Heere wil luisteren naar armen van geest, naar mensen die het niet meer weten. Naar mensen die Zijn hulp nodig hebben. Als je met lege handen naar Hem komt, kan Hij je vervullen met Zijn genade.


Perfect voor God?

God? Misschien doe je daar ook je best voor. Om je zo perfect mogelijk te maken voor God, zodat Hij naar je om zal zien. Kerkdiensten bezoeken, Bijbelstudies doen, boeken lezen. Doe dat zeker! Maar wat is je doel? Zoek je naar de Schat of probeer jij jezelf op te knappen voor God? Zelfs onze beste werken zijn met zonden bevlekt, zegt de Heidelbergse Catechismus. Een mens kan geen goed meer doen, we kunnen onszelf niet opknappen. Maar dat vraagt de Heere ook niet! Het lijkt onze levensstijl te zijn.
Dat opknappen zit diep in ons. Als jij ergens naartoe gaat, zorg je ervoor dat je er goed uitziet. Als jij iets moet organiseren, zorg je dat het perfect in elkaar zit. Maar voor God mag je komen als een arme zondaar.

God Zelf heeft gezorgd voor een perfect, voor een volkomen, vlekkeloos Lam.
Dat perfecte en volmaakte Offerlam is er voor een onvolmaakte, imperfecte zondaar.

Perfect gebed?
Bidden. Een stil gebed voor jezelf of een gebed in een groep. Zoek jij dan ook naar mooie woorden? Nu de werkelijkheid: wij kunnen niet bidden. Niemand kan mooi bidden, zelfs de meest gelovige niet. Alles van ons is met zonde bevlekt. Maar wat een troost, want God verwacht geen perfect gebed. Hij kent ons als geen ander, Hij weet dat wij zondig en imperfect zijn. God stelt niet de voorwaarde: pas als je echt oprecht en perfect bent, mag je tot Mij bidden!
Bid, en laat je onvermogen een reden zijn om tot God te roepen!

God hoort jouw gebroken klanken!


Doorbreek de schijnwereld

Laatst sprak een man die dakloos is geweest wijze woorden. Hij ergerde zich eraan dat iedereen tegenwoordig maar leeft met de gedachte: be happy. Dat is toch niet haalbaar, altijd maar blij zijn?! Eindeloos optimisme bestaat niet. Iedereen heeft zo zijn zorgen. Als je op een stralende morgen wakker wordt, gewekt door het zonlicht, dan mag je zeker danken: “Heere, dank U voor deze nieuwe morgen”. Tegelijk mag je bidden en danken: “Dank U dat ik met al mijn zorgen bij U komen mag”. Dat kan naast elkaar bestaan: blijdschap én zorg.
Hoe kan ik dat doen?

-> In je dagelijkse contacten: spreek over je blijdschap en over je zorgen. Als je alleen maar over de blijde dingen spreekt, kan het zijn dat je schone schijn ophoudt. Vergeet het andersom ook niet: als je alleen spreekt over je zorgen, kan het zomaar zijn dat je uit het oog verliest welke redenen je hebt om blij mee te zijn!
-> In je mediagebruik: kijk in de spiegel, hoe presenteer jij jezelf op social media? Besteed jij veel tijd aan het zorgen voor en kijken naar perfecte plaatjes? Is dit wat God van ons vraagt?

Pas op met oordelen die je geeft over mensen, afgaande op dat wat ze laten zien. En denk er eens aan waar God naar kijkt, zoals je kunt lezen in 1 Petrus 3 vers 3 en 4:


Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is,
bestaande in het vlechten des haars,
en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken,
maar de verborgen mens des harten,
in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen
en stillen geest, die kostelijk is voor God.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 2019

Daniel | 32 Pagina's

Ontmaskerd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 2019

Daniel | 32 Pagina's