Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven met Christus!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven met Christus!

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Alles zit tegen! Je studie lukt niet meer. Er is iemand overleden van wie je veel hield. De moed zakt je in de schoenen. Hoe moet het nu verder? Waar is God in dit alles? Hoe moet je nu Gods hand hierin zien? Tob je daarover? Durf je deze vragen misschien aan niemand te stellen? Twee mensen ging je voor. Mary Winslow en haar zoon Octavius hadden geen gemakkelijk leven, maar zij schreven ondanks al hun verdriet en moeite over het rijke leven met Christus. Wie waren deze twee mensen?

Mary Winslow

Mary Winslow (1774-1854) woonde in Engeland en schreef veel in haar dagboeken over het leven met Christus. Deze dagboekstukken zijn later ook gebundeld in een dik boek Het leven met Christus. Over dit leven was Mary zo vol, dat ze wel driehonderd bladzijden nodig had om hierover te schrijven. Ze wilde aan iedereen vertellen hoe rijk en gezegend dit leven was. Mary wilde niet beroemd worden, want ze schrijft ook dat de mensen haar niet hebben leren kennen zoals zij zichzelf heeft leren kennen en zoals God haar kende. Ze bleef liever zelf in de schaduw staan om zo haar Meester groot te maken.

Lijden
Mary had geen makkelijk leven. Nadat ze op zeventienjarige leeftijd trouwde met haar man Thomas, kreeg ze tien kinderen. Maar door een onbekende reden raakten ze ineens al hun geld kwijt. Ze vertrok daarom met haar tien kinderen naar Amerika. Toen ze net in Amerika was aangekomen, overleed haar jongste dochtertje. Het kindje was nog niet begraven, voordat het bericht kwam vanuit Engeland dat ook haar man was overleden. Toen was Mary Winslow een jonge weduwe van veertig jaar met negen kinderen in een onbekende omgeving. Werd ze toen boos op God? Gaf ze toen haar geloof op? Nee! Want ze schrijft in haar dagboekstukken: “Ik dank God voor de scherpe beproeving van het geloof, waar ik doorheen ben gegaan. Ik zou die nu, ook al heb ik veel geleden, niet willen missen, omdat ik werkelijk zie hoeveel tederheid en wijsheid, liefde en trouw ermee gemengd is”. Mary kon dus zeggen dat ze het lijden dat ze meemaakte, niet zou willen missen.


Zou jij dat ook kunnen zeggen? Dat kan alleen maar als je in al je lijden en verdriet de Heere als je Hulp en als je Deel hebt gekregen!


Doel
Mary was ervan overtuigd dat het lijden in haar leven en ook het lijden in het leven van anderen niet zonder doel komt. Het lijden zorgt ervoor dat we veel over God leren. Ze schrijft hierover: “Ik ben er zeker van dat als wij veel willen weten over de werkelijkheid en de waardij van Gods liefde, wij dan echte tegenspoed moeten gevoelen en ervaren. Wat is Jezus in zulke tijden dierbaar, als alle andere liefde in het niets verdwijnt”. Mary had dus door haar lijden geleerd dat God werkelijk liefde was. Ze ontdekte dat ze door haar zorgen en door haar verdriet beter leerde zien wie Christus was. Ze leerde er ook meer door te bidden. Dat is ook te merken in haar brieven en dagboekstukjes, want daarin wijst ze voortdurend op Christus en hoe Hij voor de zonden geleden heeft. Voor haar geldt wat Paulus van zichzelf zegt: Want het leven is mij Christus, en het sterven is gewin (Filip. 1:21).


God is met ons
"De Heere weet het waarom en het waartoe van de droevige en zware beproevingen van hen die Hem even dierbaar zijn als de appel van Zijn oog. In al onze benauwdheden is Hij benauwd, en Hij bepaalt al onze smarten. Laten wij over Hem dan niet oordelen naar het vlees. Wat we nu niet weten, zullen we na dezen verstaan. Mochten we altijd maar beseffen dat Hij met ons is, en mocht Hij geven dat we vrede hebben met al Zijn veelsoortige beschikkingen. Als er in de hemel tranen konden zijn, dan zouden we wenen bij de herinnering aan het geringe geloof dat we hier beneden in Hem hebben gehad (...). Waarom genieten Gods heiligen hier zo weinig? Omdat ze zo weinig uit Jezus leven en zo weinig met Hem wandelen. Hij is nu uw Man, de Vader van uw kinderen die geen vader meer hebben. Ga tot Hem voor alles wat u nodig hebt. Ga niet neerzitten om af te vragen wat u te doen staat, maar hef uw hart meteen op tot Hem, en Hij zal uw Gids en Raadgever zijn. Een gedachte, een zucht, een blik kan het hart van Christus bereiken, of dat nu is midden uit een gezelschap of als u alleen bent aan de kant van de weg. Zie, Ik ben met u al de dagen."
Uit: Stille Overdenking, Mary Winslow, p. 127.


Octavius Winslow

Octavius Winslow (1808-1878) was een van de kinderen van Mary Winslow. Zijn moeder heeft hem van jongs af aan geleerd over het christelijke geloof. Ook hij maakte veel mee in zijn leven. Hij verloor zijn vader op jonge leeftijd. Hij emigreerde naar Amerika en daar overleed zijn jongste zusje. Maar ook hij heeft veel mogen leren uit dit lijden. Mary Winslow heeft op haar zoon een onuitwisbare indruk achter gelaten en hij heeft haar leven met Christus van dichtbij mogen zien.

Dagboek
Octavius Winslow heeft net zoals zijn moeder veel geschreven. Hij heeft ook boeken geschreven en hij zorgde er ook voor dat de dagboekstukjes van zijn moeder gepubliceerd werden. De twee bekendste boeken van Octavius Winslow zijn Morgengedachten en Avondgedachten. Deze twee boeken kun je als dagboek gebruiken, want er is voor elke dag een stukje opgesteld. Octavius Winslow vond het namelijk belangrijk dat een christen dagelijks wandelt met God en daarom moet een christen dagelijks van Hem horen.


Herken je dat? Wandel je ook dagelijks met God?


Rijkdom
In de boeken van Octavius Winslow merk je ook dat hij veel heeft moeten lijden, maar je merkt ook dat hij rijk wil spreken van God. Hij wil de rijkdom van Christus voor je ogen schilderen. Hij is ervan overtuigd dat je een arm en ongelukkig leven leidt, als je geen zicht hebt op Christus en als je Hem niet rechtstreeks kent als de Middelaar. Ook bij kinderen van God is dit de oorzaak als je geestelijke kracht uitgeput raakt en de liefde tot God lauw wordt.


Gebedsverhoring?

"Beste lezer, hebt u al lang gevraagd om de wegneming van een verborgen, zwaar en smartelijk kruis? Wellicht dringt u nog verder aan op uw bede, maar de Heere schijnt u niet te verhoren. En waarom? Omdat die bede weleens niet verstandig zou kunnen zijn. Als Hij nu dat kruis weg zou nemen, dan zou Hij door dit te doen wellicht een kanaal van zegeningen voor u toesluiten. En u zou nooit ophouden dat te betreuren. O, wat een verborgen, rijke zegen kan door middel van dit smartelijke kruis tot uw ziel worden gebracht! Is het gezondheid, waarom u zo lang hebt gebeden? En wordt uw bede geweigerd? Ze wordt u in wijsheid onthouden. Het is tedere, onveranderlijke liefde voor uw ziel, die de bede afwijst. Want de alwijze en genadige God weet, dat het niet tot uw wezenlijk welzijn of tot Zijn eer zou zijn, als uw gebed werd verhoord."
Uit: Morgengedachten: dagelijks wandelen met God, Octavius Winslow, p. 319.


Leven in het geloof

"Als u probeert te leven van uw geestelijke ervaringen, van uw geloof, uw liefde, uw vreugde, uw vrede, op het feit dat u vruchten voortbrengt, dan zal uw ziel hongerlijden. Nee, leid elke dag, elk uur een leven in het geloof in Christus, en uw ziel zal vervuld zijn met vruchten der gerechtigheid, die door Jezus Christus zijn, tot heerlijkheid en prijs van God."
Uit: De HEERE is mijn Deel, Octavius Winslow, p. 107.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 2019

Daniel | 32 Pagina's

Leven met Christus!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 2019

Daniel | 32 Pagina's