Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidt zonder ophouden...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidt zonder ophouden...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

... Dankt God in alles. Bidden en danken is iets wat jij hopelijk iedere dag doet. Als je ‘s ochtends wakker wordt, aan tafel met eten, op school en in de kerk, voordat je gaat slapen en tijdens stille tijd. Maar bid je ook op de fiets of in de bus? Tijdens je werk of voor een toets? Als je iets lastig vindt en als je vragen hebt? Als iets je blij maakt en je God daarvoor mag danken? Er zijn verschillende manieren om te bidden, veel verschillende soorten gebeden. Op deze pagina lees je hierover; maar het allerbelangrijkste is de opdracht: Bid!

Stil gebed in de kerk
De dominee of ouderling komt de kerk binnen met de rest van de kerkenraad. Als hij bij de preekstoel is, gaan de meeste mannen staan. Het is een paar minuten stil. Er is ruimte voor gebed. Bid jij dan ook? Waar moet en/of kun je dan voor bidden? Je kunt bidden voor de dominee, of Hij woorden mag krijgen van God om tegen de gemeente te vertellen. Maar ook of jij goed mag luisteren naar de preek, of de Heere de preek aan jouw hart wil zegenen. Of God in andere landen en op andere plaatsen ook de veiligheid wil geven om deze dag Zijn Woord te laten horen.


Voorbede
“Er is voorbede gevraagd voor...” “Er zal dankzegging gedaan worden voor ...” Twee bekende zinnen tijdens de kerkdienst. Per kerk kan het verschillend zijn of dit voor het gebed wordt afgekondigd, maar in iedere kerk wordt voorbede gegaan. In algemene woorden voor allerlei mensen: jong en oud, ziek en gezond, met lichamelijke of psychische problemen, voor dominees en zendelingen, voor het koningshuis en de regering. Maar er wordt ook persoonlijk gebeden voor gemeenteleden in verband met operaties, overlijden van familie, geboorte en huwelijk. Bidden voor elkaar is belangrijk. In Jakobus 5:14-16 lees je hierover, zoek het eens op!


Om over na te denken:
• Bid jij thuis ook voor de mensen uit je gemeente waar zondags voorbede voor wordt gedaan?
• Vraagt de docent wel eens om gebedspunten? Of heb je zelf wel eens gevraagd of er voor iets gebeden kan worden?


Zegen(bede)
Aan het einde van de dienst klinkt er altijd een gebed om zegen. Is het je wel eens opgevallen dat de zegenbede ’s ochtends anders is dan ’s avonds? Dit heeft er mee te maken dat in het ene geval de profetische zegen uit het Oude Testament gebruikt wordt (Numeri 6) en de andere keer de apostolische zegen uit het Nieuwe Testament. Wanneer er geen dominee is, bidt de ouderling om een zegen met vers 7 uit de Avondzang. De zegen aan de gemeente geven mag alleen een dominee doen. Een ouderling vraagt om de zegen van de Heere.


Loven en danken
Jouw gebed kan misschien wel eens meer lijken op een verlanglijstje dan een gebed. “Heere, wilt U, Heere mag ik...” Je mag alles aan de Heere vragen. Maar jouw gebed moet meer zijn dan dat. Het ‘Onze Vader’ begint niet voor niets eerst met God; de heiliging van Zijn Naam, de komst van Zijn koninkrijk, het geschieden van Zijn wil. Pas daarna volgt de bede om brood. Gods wil en Zijn eer is zoveel belangrijker dan jouw wensen. Maak daarom in jouw persoonlijke gebed altijd plaats om Hem te danken. Weet je nog dat in Daniël #5 deze vraag gesteld werd: “Wat als God jou morgen alleen datgene zou geven waar je Hem vandaag voor hebt gedankt?”


Liturgische gebeden
Heb je al wel eens ontdekt dat er in je Bijbeltje nog meer voorgeschreven gebeden staan behalve die in de Psalmen en andere Bijbelboeken? Als je helemaal doorbladert naar achteren, voor de Catechismus en Belijdenissen, vind je daar de christelijke gebeden. Voor de kerkenraad, voor bij catechisatie, voor bij het eten, voor ‘s ochtends en ‘s avonds en nog veel meer. Lees en bid zo’n gebed eens. Vind je het lastig om te begrijpen wat er precies staat? Praat er eens over met je ouders, ouderling of iemand anders die je er uitleg over kan geven.


Amen
Met het woord ‘amen’ sluiten we ons gebed af. Maar het is zoveel meer dan een slotwoord. “Amen wil zeggen: Het zal waar en zeker zijn. Want mijn gebed is veel zekerder van God gehoord, dan ik in mijn hart gevoel, dat ik zulks van Hem begeer.” (Zondag 25 - vraag 129)


Oproep
Voor Daniël #19 zijn we op zoek naar tieners met een (bijzonder) huisdier. Ken jij of ben jij die tiener? Mail naar tiener@ jbgg.nl of stuur ons een berichtje via Instagram (@jbgg_daniel)!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2019

Daniel | 32 Pagina's

Bidt zonder ophouden...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2019

Daniel | 32 Pagina's