Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lees je Bijbel, bid elke dag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lees je Bijbel, bid elke dag

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat is makkelijk gezegd. Het bekende kinderlied zingt zelfs makkelijk. Maar lees jij echt elke dag je Bijbel? En lees jij elke dag je Bijbel écht? We kregen veel vragen binnen van jongeren over Bijbellezen. Een deel van die vragen wordt in het interview beantwoord (bladzijde 18-21). Op de andere vragen krijg je hier een antwoord.

Ontstaan van de Bijbel

Dat de Bijbel uit twee delen bestaat, dat weet je wel. Het Oude en het Nieuwe Testament. Maar weet je ook dat die twee allebei hun eigen ontstaansgeschiedenis hebben?

Oude Testament
Het Oude Testament hebben we overgeleverd gekregen van de Joden. Volgens Flavius Josephus (zie kader) was dit gedeelte van de Bijbel in de tweede eeuw voor Christus compleet. De eerste christenen gebruikten de Septuagint, maar in de tijd van de Reformatie werd het Oude Testament teruggebracht naar negenendertig Bijbelboeken.

Nieuwe Testament
Het Nieuwe Testament begint al in de eerste eeuw van onze jaartelling. De brieven van Paulus werden toen al gebundeld en naar verschillende gemeenten gestuurd. In de tweede eeuw na Christus was er een man die zelf een Nieuw Testament opstelde. Deze Marcion schrapte verschillende boeken uit het Nieuwe Testament.
Van Athanasius is bekend dat hij in 367 na Christus een brief schreef, waarin hij de ons bekende zevenentwintig boeken van het Nieuwe Testament noemt.

Heilige Geest
De Bijbel schrijven en samenstellen is geen mensenwerk geweest. Het volledige proces stond onder leiding van Gods Geest. Hij inspireerde de schrijvers en Hij zorgde ervoor dat de juiste boeken bij elkaar zijn gebracht. De Bijbelschrijvers vertellen zelf ook met de woorden van de Nederlandse Geloofsbelijdenis dat de Bijbel niet door mensen is geschreven.
David: De Geest des HEEREN heeft door mij gesproken, en Zijn rede is op mijn tong geweest (2 Sam. 23:2).
Jeremia: Dies zeide ik: Ik zal Zijner niet gedenken, en niet meer in Zijn Naam spreken; maar het werd in mijn hart als een brandend vuur, besloten in mijn beenderen; en ik bemoeide mij om te verdragen, maar konde niet (Jer. 20:9).
Petrus: Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken (2 Petr. 1:21).


Flavius Josephus

Deze man was een geschiedschrijver in de tijd van het Nieuwe testament en daarna. Vanuit Joods perspectief schreef hij geschiedenis voor Romeins publiek. Hierdoor zijn dit waardevolle documenten geworden over de vroeg christelijke kerk.


Grieks en Latijn

Woorden die horen bij het ontstaan van de Bijbel komen vaak uit het Grieks of Latijn. Hieronder lees je wat ze betekenen.

Canon: afgeleid van het Griekse woord ‘kanôn’. Dat betekent richtsnoer of maatstaf.

Bijbel: afgeleid van het Latijnse woord ‘biblia’. Dit betekent een verzameling boeken.

Apocrief of deuterocanoniek: apocrief betekent verborgen. Deze boeken zijn wel door de Statenvertalers vertaald, maar men twijfelt over het auteurschap en de inhoud van de teksten. Daarom voegden de vertalers een waarschuwing vooraf en werden deze boeken apart aan de Statenvertaling toegevoegd. In jouw Bijbel zijn ze waarschijnlijk niet te vinden, maar je kunt ze wel op internet vinden.

Septuagint: Griekse vertaling van de Bijbel, inclusief de apocriefe boeken.


Bijbellezen. Waarom?

Waarom moeten we Bijbellezen? Ook dat wordt verwoord in de Nederlandse Geloofsbelijdenis. In artikel 7 staat: “dat deze Heilige Schrift den wil Gods volkomenlijk vervat, en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt”. Door de Bijbel kunnen we de Heere leren kennen. In artikel 3 staat dat de Heere Zich laat kennen door Zijn heilig en Goddelijk Woord. Hiervoor is het zaligmakende werk van de Heilige Geest nodig. Begin het Bijbellezen altijd met een gebed om de leiding van de Heilige Geest in je hart. Want de Heere werkt door Woord en Geest. Ook is het belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden, als je de Bijbel gaat lezen. Lees de tekst in zijn verband. Lees dus niet zomaar een vers, maar ga na wat de tekst betekent in de context (de teksten eromheen). Let op de historische en culturele achtergrond en let op het genre. De Bijbelboeken hebben verschillende genres, zoals poëzie en wijsheid (Job, Psalmen, Spreuken), brieven (brieven van Paulus, brief van Petrus) en profetieën (Jesaja, Daniël en Joël).


De Bijbel volgens jou

We stelden via Instagram de vraag wat de Bijbel voor jou betekent. Veel van de lezers gaven aan dat het Gods Woord is. “Door de Bijbel kan ik de Heere leren kennen.” En: “De Bijbel is een Wegwijzer voor mijn hele leven”. “De Bijbel is een vertroosting en een waarschuwing.” “De Bijbel is een boek dat van kaft tot kaft waar is.”


Bijbelstudieformats

Veel jongeren vroegen om tips voor het doen van Bijbelstudie. Zomaar aan een Bijbelstudie beginnen is best lastig. Hoe begin je, waar begin je, wat doe je met de woorden die je leest? In elke Daniël staat een Bijbelstudie (blz. 25). De redactie gebruikt vijf verschillende manieren voor deze Bijbelstudies.

ABC-methode
Deze vorm is bedoeld voor persoonlijke Bijbelstudie. Aan de hand van een Bijbelgedeelte ga jij nadenken wat het Bijbelgedeelte jou zegt. Je mag het Bijbelgedeelte zelf een titel geven. Wat is volgens jou de kern van dit gedeelte? Je denkt na over een thema dat bij dit gedeelte past en je schrijft het gedeelte in je eigen woorden. In elk Bijbelgedeelte zit vast ook iets wat je niet begrijpt, of wat je misschien moeilijk vindt, ook dat heeft een plekje in deze Bijbelstudie. Als laatste is er altijd een praktische vraag; hoe kun je dit toepassen in jouw leven?

Actief lezen
Bij ‘actief lezen’ ga je actief met het gedeelte aan de slag. Je kleurt de belangrijkste teksten, onderstreept antwoorden op vragen, verwoordt belangrijke teksten in eigen woorden en vat het gedeelte samen door er een passende titel boven te zetten.

Zweedse methode
Bij deze methode onderzoek je wat de Bijbeltekst zegt over Wie God is en wie je als mens bent. Deze methode stimuleert je om dingen uit te zoeken die je niet begrijpt en je denkt na over een les uit het gelezen gedeelte.

Schatgraven
De Bijbel is van kaft tot kaft één grote Schat. De aarde bevat veel verschillende grondstoffen. Daar wordt veel in gegraven. En als je gaat graven kom je telkens een nieuwe laag tegen. Sommige lagen zijn zacht. Anderen hard. Sommige veelkleurig, anderen één kleur. Zo is de Bijbel ook. Je kunt er in graven. Elk zinnetje betekent wel iets. Je moet er soms moeite voor doen om dit te begrijpen. Deze manier van Bijbelstudie doen helpt je dus om meer te leren over de verschillende kanten van Bijbelgedeelten. Er zit ook altijd een persoonlijke spits in. Want de Bijbel kennen is één, maar de God van de Bijbel kennen is een persoonlijke noodzaak!

SOAP-methode
Bij de SOAP-methode onderzoek je één of enkele Bijbelverzen op vier verschillende manieren. Elke letter van ‘SOAP’ staat voor zo’n manier.
Scripture: eerst onderzoek je wat er precies staat.
Observation: wat weet je over het Bijbelgedeelte en het verband waarin het staat? Voor welk publiek is het geschreven? Welke woorden vallen je op?
Application: wat heeft dit jou vandaag te zeggen? Hoe kun je wat je uit de tekst geleerd hebt, toepassen in je leven?
Prayer: waarvoor kun je God danken of waarom kun je bidden naar aanleiding van de tekst?


De Bijbel en vakantie

Waar staat de Bijbel op jouw inpaklijstje? Bovenaan? Heel goed. Ergens anders? Nog steeds goed, want je Bijbel meenemen op vakantie is een goed voornemen. Maar wat doe je vervolgens met je Bijbel als je op vakantie bent?
Vakantie is heerlijk om te ontspannen, van de natuur te genieten, samen leuke dingen doen. Voor al deze dingen mag je de Heere danken. Juist op vakantie is het belangrijk om ook momenten te zoeken waarop je je Bijbel kan lezen.
Misschien kunnen deze tips je helpen:
• Hou vast aan je ‘Bijbelleesritme’ van thuis.
• Vier bewust de zondag. Probeer in het buitenland een kerkdienst te bezoeken, lees/luister een preek, doe een Bijbelstudie.
• Ga op zoek naar een dagboekje speciaal voor op vakantie.
• Zoek Gods Woord in de natuur. In de Bijbel staan heel veel beelden vanuit de natuur, leg deze naast je vakantiefoto’s en zoek uit waarom deze beelden in de Bijbel worden gebruikt.


Meer dan tweehonderd volgers van @jbgg_daniel op Instagram reageerden op de stelling: Ik lees dagelijks zelf in de Bijbel.

Ja
88%

Nee
12%

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2019

Daniel | 32 Pagina's

Lees je Bijbel, bid elke dag

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2019

Daniel | 32 Pagina's