Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Catechisant, juli 2004 - pagina 24

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Catechisant, juli 2004 - pagina 24

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

EEN STUKJE ZENDINGSGESCHIEDENIS i | toegevend moet een zendeling zijn? Hij komt in een totaal l l O G heidense wereld, waarin niet alleen heidense goden worden gediend, op een heidense manier, maar waarin ook allerlei dagelijkse gewoonten verheidensd zijn. Egede was onbuigzaam in zijn poging om de Groenlandse Eskimo's tot het Christendom te bekeren. Alle vormen van heidense godsdienst en cultuur moesten radicaal worden verlaten, wilde hij mensen als Christen toelaten tot zijn gemeente. De nieuwkomende Moravische zendelingen, door graaf Von Zinzendorf gestuurd, hadden een andere aanpak. Volgens Christian David was Egede meer bekommerd over de zuivere leer dan om de zaligheid van zielen. Egede van zijn kant vond dat de nieuwkomers een sentimentele godsdienst brachten zonder oog voor de vele belangrijke aspecten van de Bijbelse boodschap (de leer). Hun nadruk op de liefde, met min of meer voorbijgaan van Gods heiligheid en rechtvaardigheid, resulteerde er volgens hem in dat ze een verdraaid Christendom brachten. In zekere zin hadden de beide zendelingen een goede relatie, maar toch waren hun verschillen zo groot dat volgens een ooggetuige, de Eskimo's zich afvroegen of er van het Christendom wel iets waar was, aangezien de brengers ervan zo dikwijls met elkaar ruzie maakten. Eindelijk werden de inlanders gewonnen voor de godsdienst van de strenge zendeling, Egede. Hoe ging dat in zijn werk? In 1733 kwam een bekeerde Groenlander terug uit Denemarken, die zonder het te weten besmet was met de pokken. Onwetend besmette hij doorzijn rondreis samen met Egede, vele dorpsgemeenschappen van Eskimo's met deze dodelijke ziekte. De epidemie die uitbrak, hield maandenlang aan. In die tijd toonde Egede zich van zijn beste kant: zelfopofferende naastenliefde, waarmee hij onvermoeibaar van hut tot hut trok om de lijdenden bij te staan. Deze liefde, deze onzelfzuchtige liefde trok honderden inlanders. Nadat de epidemie over was en de rust in het gebied was weergekeerd, bemerkte Egede een groeiende belangstelling voor geestelijke dingen. Door zijn liefdevolle zorg voor en verpleging van de zieken had hij zichzelf bij hen geliefd gemaakt. En de Eskimo's zochten nu zijn geestelijke raad. Een stervende Groenlander, die in zijn gezonde dagen de zendeling en diens boodschap had genegeerd, zei het zo: "U bent vriendelijker voor ons geweest dan wij voor elkaar waren: u hebt ons gevoed toen wij verhongerden; u hebt onze doden begraven die anders een prooi voor honden, vossen en raven waren geweest; en in het bijzonder hebt u ons over God verteld, en hoe we gezegend kunnen worden, zodat we nu blij kunnen sterven, en hierna een beter leven kunnen verwachten."

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.dspieters.refoweb.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2004

De Catechisant | 28 Pagina's

De Catechisant, juli 2004 - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2004

De Catechisant | 28 Pagina's