Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Catechisant, oktober 2007 - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Catechisant, oktober 2007 - pagina 11

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

9

Wel kunnen we zeggen: met deze handoplegging symboliseren wij dat jij de gave van de Heilige Geest nodig hebt, maar er is geen belofte van God verbonden aan het opleggen van de handen. Een ander voorbeeld is de zalving van David tot koning. Op zichzelf genomen is zalven met olie een zinvol gebaar, een mooi symbool; zelfs als God het niet had geboden. In dat geval echter zou de zalving geen belofte inhouden. Omdat echter de Heere Zelf tegen Samuël heeft gezegd dat hij David tot koning moet zalven, is de zalving veel meer dan een symbool, het is - om zo te zeggen - voor David een persoonlijk sacrament. God belooft hem: zo zeker als je gezalfd bent zo zeker zal Ik je Mijn Heilige Geest geven, de kracht en wijsheid die je nodig hebt om koning te zijn over Mijn volk Israël. In de roomse kerk zijn zeven sacramenten, en vele "sacramentalia". Sacramentalia zijn allerlei handelingen en gebaren die de roomse kerk gebruikt om mensen te zegenen of in het kerkelijk leven de sacramenten te omringen. In de Kerk der Reformatie werden ze alle afgeschaft. Waarom? Omdat het in de kerk niet gaat om wat wij plechtig vinden, maar om wat God in Zijn Zoon ons heeft geboden. Welke zeven sacramenten heeft de roomse kerk? Ten eerste de doop, vaak genoemd het doopsel. Ten tweede het vormsel. Ten derde het sacrament van het altaar, de eucharistie, ook wel genoemd de mis, of het avondmaal. Ten vierde de biecht. Ten vijfde het laatste oliesel, of het sacrament der zieken. Ten zesde de priesterwijding. Ten slotte het huwelijk. Ik denk niet dat het zinvol is om dit zevental te bespreken. Heb jij er meer dan gewone belangstelling voor, dan kun je op allerlei manieren er genoeg over te weten komen. De meeste lezers van dit jeugdblad zullen wel niet veel met roomsen in aanraking komen, en in ieder geval met deze zeven sacramenten niet veel te maken hebben. Ik wil over één iets meer zeggen, dat is het vormsel, ook wel

confirmatie

genoemd. Zoals je in de bovengenoemde rij ziet, staat het vormsel bij de roomsen tussen het doopsel en het avondmaal. In de protestantse kerken staat daar belijdenis doen. Belijdenis doen is bij Calvijn en Luther in de plaats gekomen van het vormsel. Niet dat belijdenis doen een sacrament is, of dezelfde inhoud en bedoeling heeft als het vormsel, maar het is er een vervanging van. De roomse kerk zegt dat een gedoopte jongen of meisje bij het vormsel geestelijk kracht krijgt om de strijd tegen de zonde, de wereld en de duivel aan te kunnen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.dspieters.refoweb.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2007

De Catechisant | 20 Pagina's

De Catechisant, oktober 2007 - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2007

De Catechisant | 20 Pagina's