Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Banier en Calvijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Banier en Calvijn

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

D e B a n i e r geeft af en toe beschouwingen, die de strekking hebben het voor te stellen, alsof hare redactie buitengewoon goed met de beginselen op de hoogte is. Zoo wordt er nog al eens tegen Dr. Kuyper positie genomen. Nu wij zouden de laatsten zijn, om met alles, wat Dr. Kuyper alzoo geleerd, gezegd en geschreven heeft, onze instemming te betuigen. Dr. Kuyper wist dit ook wel, verwachtte dit ook niet. Maar het gaat toch niet aan om hem allerlei toe te dichten, dat hij niet heeft geleerd, afwijkingen van den historischen grondslag van het Gereformeerde Protestantisme hem ten laste te leggen, waaraan hij niet schuldig is. Zoo wordt in D e B a n i e r van den 15en Juni 1.1. van Calvijn het volgende gezegd:
Calvijn heeft dus wel een zeer duidelijk antwoord gegeven op de vraag aan welke wet de Overheid gebonden is. Niet aan een menschelijke wet, waarbij de mensch uitgang en doel is, ook niet aan een algemeene natuurwet, maar aan de Wet der Tien Geboden, zooals die in Gods Woord ons is geopenbaard. Geen zegen had volgens Calvijn een overheid te verwachten, die dat Woord en die Wet veronachtzaamde.
Wat blijkt daar nu uit? Dat de schrijver van dit artikel Calvijn niet kent. Hij stelt het voor, als zou er „eene menschelijke Wet zijn, waarbij de mensch uitgang en doel is", als zou er een algemeene natuurwet zijn, waarmede de Overheid niet van doen heeft, terwijl zij alleen aan de Wet der Tien Geboden, zooals die in Gods Woord geopenbaard is, gehoorzaamheid schuldig zou zijn. Welnu, dit heeft Calvijn zoo niet geleerd. De onderscheiding, die de leiders der S.G.P. maken, als zou Calvijn tweeërlei W e t kennen, „de eene eene menschelijke, waarbij de mensch uitgang en doel is, ook niet eene algemeene natuurwet" en de geopenbaarde, die onderscheiding maakt Calvijn heelemaal niet. Daarvoor was Calvijn veel te goed in de Schrift onderlegd. Calvijn kent maar ééne Wet. En op grond van Gods Woord leert hij zeer terecht, dat de ééne zedewet allen volken bekend is. Ik zal zijne eigen woorden geven om het bewijs te leveren (Inst. 1. I V , 20, 16): Nadat hij heeft bestreden de dwaze meening van hen, die leeren, dat eene burgerlijke regeering, die de W e t van Mozes niet toepast, niet zou deugen, zet hij uiteen het onderscheid tusschen de ceremonieele en de moreele wet. Van deze wet der zeden zegt hij, § 15, dat zij is eene waarachtige eeuwige regel der rechtvaardigheid (vera est aeternaque justitiae regula), aan de menschen van alle volken en tijden voorgeschreven (gentium omnium ac temporum hominibus praescripta). Kennen dan alle volken deze wet? Dan zegt hij in § 16, dat de gerechtigheid onder alle volken slechts één kan zijn, omdat zij natuurlijk is (Aequitas, quia naturalis est non nisi una omnium esse potest). En om dit oordeel te staven, wijst hij op de rechtsorde der volken, die dezelfde misdaden straft, zij het ook vaak met verschillende straffen. Van hetgeen D e B a n i e r hier vertelt, is bij Calvijn niet alleen niets te lezen, maar het is geheel in strijd met Calvijn's beschouwing. Hij kent maar ééne W e t : de W e t Gods. Hebben de heidenen dan die Wet Gods? Zeker kenden zij die, want de apostel zegt, Rom. 2 : 1 4 en 15: „Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der W e t zijn, deze de W e t niet hebbende, zijn zichzelven eene wet, als die betoonen het werk der Wet geschreven in hunne harten, hun geweten medegetuigende en de gedachten onder elkander hen beschuldigende of ook ontschuldigende." De voorstelling door D e B a n i e r gegeven, is niet alleen in strijd met Calvijn, maar ook met Gods Woord. Er is maar ééne W e t Gods en aan die ééne Wet Gods zijn alle menschen gehoorzaamheid schuldig.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 juni 1937

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

De Banier en Calvijn

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 juni 1937

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's