Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geschiedenis van den getrouwen martelaar van Jezus Christus, Johannes Pistorius, van Woerden. 4.

Bekijk het origineel

Geschiedenis van den getrouwen martelaar van Jezus Christus, Johannes Pistorius, van Woerden. 4.

In het Latijn beschreven door Willem Gnapheüs, Rector der Latijnsche school te 's-Gravenhage en medegevangene van Pistorius. Later in het Nederlandsch vertaald. (Jaar 1525).

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mant. Gij houdt vooreerst staande, dat alle christenen priesters zijn.
Pistor. Ja, dat zijn zij, want de Heere zegt: ,,De gansche aarde is mijne. En gij zult Mij een priesterlijk Koninkrijk en een heilig volk zijn." Hier spreekt de Heere niet alleen de Levieten aan, maar geheel Israël. Wanneer gij Christus aanziet, zijn wij ook beminden uit niet beminden. Petrus schrijft, dat ook den Joden toe, die in de verstrooiing vergaderd waren: ,,Gij zijt", zegt hij, ,,een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk." Ofschoon dit zoo is, wil ik echter niet, dat ieder het predikambt of de bediening van het Woord zal aannemen, want niemand is er waardig toe, ,,dan die door God geroepen wordt gelijkerwijs als Aaron. Wij zijn allen priesters, voor zoover wij het priesterschap van Christus deelachtig zijn, en voor zoover wij met Christus Gode onzen redelijken godsdienst als eene aangename offerande opofferen, en uit verplichting der liefde voor den nood der broeders en ouderlingen bidden.
Tapp. O, goede God, op hoe velerlei wijzen dwaalt deze mensch!
Rosem. Schaamt gij u over deze dingen niet?
Mont. Gij, die zegt, dat alle christenen priesters zijn, zijt buiten uwe zinnen.
Pistor. Ik zal u een duidelijk voorbeeld geven: zooveel de rede van den geschapen mensch betreft, ben ik dan niet zoo wel een mensch als keizer Karei? Intusschen wordt hij keizer genaamd, omdat hij daartoe verkozen is, en niet wegens zijne geboorte, die ik met hem gemeen heb; doch ik, die van nederige afkomst ben, leid een gewoon leven.
Mont. Dit is niet hetzelfde.
Tapp. Iets anders is het met de priesterlijke orde, waarbij ons een onuitwischbaar teeken wordt ingedrukt.
Rosem. Hij komt met vele vergelijkenissen voor den dag.
Tapp. Nu blijkt het, dat gij verkeerde gevoelens hebt aangaande het sacrament der ordening, dat gij met uw meester Luther zoo goddeloos verwerpt.
Rosem: Dat is geheel waar.
Mont. Wat zal men nu verder doen?
Tapp. Gebied hem, dat hij zijne verklaring verder mededeele, waarom hij bij den aanvang verzocht heeft.
Pistor. Ik weet niet, wat ik zeggen zal, omdat gij mij gedurig in de rede valt.
Mont. Ga toch maar voort: wij zullen zoolang zwijgen, totdat gij geheel zult hebben uitgesproken.
Pistor. Op deze voorwaarden zal ik het doen: ,,Ik, Johannes, van Woerden, verklaar openlijk, voor ulieden, dat ik niet voorgenomen heb iets bloot te leggen of met kracht staande te houden, wat niet in de Heilige Schrift is uitgedrukt, aldus te verstaan als de Heilige Geest, Die haar ingegeven heeft, wil verstaan hebben; tot wier uitlegging wij geene andere woorden noodig hebben dan waarin deze Schrift is vervat. Maar in andere zaken geloof ik alles, wat de heilige katholieke of algemeene kerk gelooft; waarom ik ook vervloek alle leeringen der menschen en ketterijen, die tegen Gods Woord strijden. Ziehier mijn protest.
Mont. Het blijkt nu zoo klaar als de dag, dat gij ook de leeraren der kerk en de rechtzinnige kerkvaders niet gelooft.
Pistor. Ik heb gezegd, dat ik al de geschriften geloof en toestem, die met de Heilige Schrift overeenkomen.
Mont. Het doet ons genoegen, dat de geschriften der kerkvaders bij u nog eenige waarde hebben.
Tapp. Gevoelt gij dan, dat men naar de heilige kerkvaders moet hooren?
Pistor. Gijlieden schijnt tegen mij hier een zwaard met honig bestreken uit te trekken. Laat mij dit duidelijker voorgesteld worden.
Buch. Heer Johannes, de heeren vragen u, of gij gelooft, dat de kerkelijke instellingen, zooals de feestdagen, het vasten, de beloften der monniken en andere besluiten der kerkvaders, moeten waargenomen worden?
Pistor. Wat buiten de kanonieke Schriften wordt geboden, daaraan kan ik mijn geweten niet binden.
Tapp. Maar de Heilige Schrift beveelt ons toch het vasten aan, de biecht en de onderhouding van den Sabbat, het sacrament des altaars, en het onderhouden van de beloften, die ons door het gezag van de kerkvaders en van de kerk tot geboden zijn geworden.
Pistor. Dat alles, wat gjj als een bundel te zamen vat, staat niet gelijk.
Tapp. Zoo, is het vasten niet bevolen, opdat wij te meer geschikt mogen gemaakt worden tot alles wat op den godsdienst betrekking heeft, volgens het voorbeeld van Mozes, die veertig dagen heeft gevast, toen hij de woorden des Verbonds van den Heere ontving?
Pistor. Laat dit 200 zijn, wat doet dat dan af tot uw vasten, dat ons op zekere dagen en in zekere voorgeschreven spijzen gelast wordt, en onder bedreiging van doodelijke zonde? Het vasten, waar de Heilige Schrift van spreekt, bedoelt matigheid en soberheid, die men altijd moet onderhouden; want Christus zegt: „Wacht u zeiven, dat uwe harten niet te eeniger tijd bezwaard worden met brasserij, en dronkenschap en zorgvuldigheden dezes levens."
Mont. Loochent gij, dat men moet vasten?
Pistor. Geenszins, maar ik verlang bovenal, dat gij mij den goddelijken oorsprong van uw kerkelijk vasten met het gezag van de Heilige Schrift bewijst, aangezien Paulus de gemeente te Galatië bestraft, omdat zij dagen, maanden en tijden onderhielden. En hij loochent, dat het Koninkrijk Gods gelegen is in spijs en drank.
Tapp. Gij moet weten, dat de verordening van deze dingen aan de opzieners der kerk zijn toevertrouwd, dat, wat zij besloten hebben, dc kracht van eene wet heeft.
Rosem. Heer dokter, deze twistrede kan lang duren. Laat ons tot de instelling van de kerk terugkeeren.
Mont. Welnu, gelooft gT, ook alles, wat de katholieke kerk gelooft?
Pistor: Ik geloof het.
Mont. Namelijk, dat men alles, wat zij gebiedt, houden moet?
Pistor. De roomsche kerk mag geene wetten voorschrijven, maar behoort zich aan het Evangelie te onderwerpen, naar welk Evangelie zij ons moet leeren hooren.
Tapp. Gij kunt toch niet blijven loochenen, dat de kerkelijke plechtigheden met eene goede bedoeling zijn ingesteld, opdat de menschen niet traag in den godsdienst zouden worden. Door het vasten toch, de heilige dagen en de herhaling van gebeden worden de trage gemoederen opgewekt, voornamelijk in deze laatste dagen, waarin de liefde is verkoeld, en de ongerechtigheid is toegenomen, zoodat zij prikkels en aansporing van dc wetten noodig hebben. En, wanneer al deze dingen werden afgeschaft, welk eene gedaante zou de kerk eindelijk hebben?
Pistor. Goede God, wat redeneert gij dom. Hebt gij nooit gelezen. ,,dat God een blijmoedigen gever liefheeft"? Wat dwingt gij dan door kracht der wet en vrees voor de straf tot den arbeid, die niet kan baten? ..De dienstknecht blijft niet eeuwig in het huis." Zoo staan ook de werken, die wij zeiven bedenken, en anderen lieden opdringen, niet gelijk met dezulken, die ons door de goddelijke wet worden voorgeschreven. Indien Abraham, de vader aller geloovigen, uit de werken der wet gerechtvaardigd is, bezit hij niets, warop hij kan roemen bij God: veel minder verkrijgen uwe werkers der gerechtigheid, waarop zij bij God roemen door het prevelen van hunne gestelde gebeden, vasten, enz.
Mont. Indien er geene wetten en bepalingen bestonden, wat zou de staat en de toestand der republiek zijn?
Buch. Wanneer er geen galg noch zwaard bestond, inderdaad, ik zou den gewonen weg niet durven betreden, en wel, omdat het moorden en rooven zou toenemen.
Pistor. Met u beken ik gaarne, dat de zaak alzoo gelegen is: maar dit is de zaak van den keizer, wien het zwaard van den Heere is gegeven, om de onschuldigen te beschermen voor alle ongelukken, en den schuldige rechtvaardig te straffen. Dat de burgerlijke wetten tot het behoud van het algemeen onmisbaar zijn, loochent niemand. Maar wij spreken hier van de plechtigheden, op welker onderhouding ik gezegd heb, dat zich niemand voor God beroemen kan,
Mont. Wij loochenen niet, dat de goeden altijd gewillig het goede doen. en dat de handen van de kwaden niet dan uit vrees voor de straf van het kwaad worden teruggehouden.
Pistor. Welk eene onbillijkheid is het dan, dat gij beiden, goeden en kwaden, aan dezelfde wetten bindt, aangezien er geschreven is, ,,dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen."
Tapp. Waarom dat?
Pistor. Omdat allen, die niet zullen gevast hebben, dc heilige dagen niet hebben gevierd, zich niet zullen onthouden hebben van de verboden spijzen, zoals de kerk die heeft ingesteld, door U als overtreders worden veroordeeld, en voor het gerecht gedagvaard. Ja. gij gaat ook voort, om uwe tirannie tot onze zielen uit te strekken: want gij wilt, dat wij, alsof wij branden of niet, allen ongehuwd zullen blijven, daar wij uit het geloof en door het geweten tot den huwelijken staat geroepen worden.
Tapp. Is hier niet het hoogste recht het hoogste onrecht? Welaan dan, antwoord mij op dit eene: of wij naar de wet der liefde de een den ander niet moeten dienen?
Pistor. Voorzeker.
Tapp. Waarom schikken zich dan dc goeden niet uit liefde tot de wetten, om alle ergernis weg te nemen, waardoor de kwaden van het kwaad worden teruggehouden?
Pistor. Het behoort den christenen eene gemakkelijke zaak te zijn, dat zij ieders dienaar worden, opdat zij allen voor Christus mogen winnen, indien maar aan de gewetens vrijheid gelaten wordt, en het geloof geen geweld wordt aangedaan, zooals hier gewis geschiedt betreffende het gebod van de priesterlijke reinheid.
(Wordt voortgezet.)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 augustus 1937

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Geschiedenis van den getrouwen martelaar van Jezus Christus, Johannes Pistorius, van Woerden. 4.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 augustus 1937

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's