Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het is korban

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het is korban

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Marcus 7 vers 11: Maar gijlieden zegt: Zoo een mensch tot vader of moeder zegt: Het is korban (dat is te zeggen: eene gave) zoo wat u van mij zoude kunnen ten nutte komen, die voldoet;
De Heere Jezus keerde zich tegen de wetsinterpretatie der Farizeën en Schriftgeleerden. Zij namen het gebod Gods in den meest uiterlijken zin en hadden geen oog voor de geestelijke beteekenis van Gods wet, die vraagt naar de innerlijke gezindheid.
Dit was echter niet het eenige, dat Hij tegen hen inbrengt. Zij maakten zich schuldig niet alleen aan veruitwendiging der wet doch zij breidden de wet ook uit, omtuinden haar op allerlei wijze. En dan kwam het vaak voor, dat zij door hun eigen voorschriften de wet Gods van haar kracht beroofden. Zij ontwierpen bepalingen welke zij wel zochten terug te brengen op de wet maar die feitelijk de wet teniet deden. Zoo eischte de wet Gods het tegendeel van hetgeen zij voorschreven.
Een bekend voorbeeld van deze wetsverkrachting geeft de Heere Jezus in het afgedrukte vers.
God heeft in de wet van Mozes gezegd: eer uwen vader en uwen moeder. En: wie vader of moeder vloekt die zal den dood sterven.
Hieruit blijkt, dat de Heere Jezus niet alleen het vijfde gebod aanhaalt, maar ook andere geboden van de Mozaische wet waarin geëischt werd den dood van iemand die zijn vader of moeder vloekte. (Ex. 21 : 17).
De Heere Jezus legt hun een sprekend bewijs van wetsverkrachting voor in een voorbeeld dat met vele kan worden vermeerderd.
Een kind moet vader en moeder eeren. Dit bestaat ook hierin, dat een kind, indien daartoe reden is, zijn behoeftige ouders moet steunen.
Wat deden zij nu om aan de klem van Gods gebod te ontkomen? W i e tot vader of moeder zegt: het is korban, dat wil zeggen eene offergave, wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, die behoeft hen niet te ondersteunen.
Het blijkt vaak, dat de beteekenis van de woorden: zoo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, niet worden verstaan. Zij beteekenen: wat gij van mij zoudt kunnen trekken, wat ik u zou kunnen geven ter ondersteuning.
Zei een zoon nu: het is korban wat ik u zou kunnen geven, dan kon hij zich naar de inzettingen der ouden van plicht tot steun ontslagen achten.
Zoo iemand behoefde dan zijn vader en moeder niet te eeren; dat is hier: behoefde geen steun te verleenen en waren van dien kinderplicht ontslagen.
Het was dus zooals nu. Eén vader en moeder kunnen beter tien kinderen onderhouden dan tien kinderen één vader of moeder. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Ook komt het voor. dat ouders teeren op de kinderen. Aan wantoestanden ontbreekt het niet.
Dus als een kind zegt: het is korban, offergave, wat ik u zou kunnen geven, die is van zijn verplichting ontslagen volgens de opvatting en inzettingen der ouden. Zij verwaarloosden het gebod Gods en hielden zich aan de overleveringen der menschen. Zij stelden het gebod Gods fraai buiten werking om hun overlevering in stand te houden.
Wanneer een zoon iets korban noemde, offergave dan liet men hem niet meer toe iets h o e g e n a a m d meer voor zijn vader of moeder te doen. Hoe is dit nu toch?
In het O u d e T e s t a m e n t b e t e e k e n t dit woord: korban: iets a a n r i j k e n , en wordt vooral van het o f f e r g e b r u i k t (b.v. Lev. 1 : 1 3 ) het aangebodene. Hetgeen aan de G o d - h e i d of het h e i l i g d om wordt a a n g e b o d e n en zoo g e w i j d tot b i j z o n d e r gebruik. Dan mocht het n a t u u r l i j k niet meer voor ander doel w o r d e n gebruikt. D a t ware h e i l i g s c h e n n i s. Het r a b b i j n s c h e J o d e n d om b e z i g d e het w o o r d in a l g e m e e n en zin voor o f f e r g a v e . Het werd tot een gelofte-formule, die werd gebruikt om iets als G o d e gewijd aan te duiden. Nu was echter het m e r k w a a r d i g e , dat het v o l s t r e k t niet altijd kwam tot de a a n b i e d i n g en w e z e n l i j k e s c h e n k i n g . Het komt s l e c h t s hierop aan, dat h e t g e e n w a a r o p de formule: het is korban, werd t o e g e p a s t aan zijn o o r s p r o n k e l i j k g e b r u i k werd o n t t r o k k e n .
O v e r het gebruik van het w o o r d in het N i e u w e T e s t a m e nt nog iets. In M a t t h e u s 27 vers 6 nemen de o v e r p r i e s t e r s het s t a n d p u n t in, dat de z i l v e r l i n g e n die J u d a s terug b r a c h t en in den tempel wierp niet in den t e m p e l s c h a t m o c h t e n worden o p g e n o m e n ( k o r b a n a s ) . Dit mocht niet omdat het een prijs des bloeds was. Het was o n t w i j d geld en kon dus niet tot g e w i j d doel w o r d e n bestemd.
H e t woord korban komt alléén hier bij M a r c u s voor. M a t t h e u s heeft a a n s t o n d s het G r i e k s c h e woord: offergave g e b r u i k t , dat ook M a r c u s t o e v o e g t t e r w i l l e van zijn G r i e k - s c h e lezers.
D u s als een zoon in den vorm van een g e l o f t e v e r k l a a r d e, dat alle o n d e r s t e u n i n g , of gift aan zijn ouders voor hen als e e n o f f e r g a v e b e h o o r t te zijn, dan kwam niets hiervan hun t e n goede. N i e m a n d toch mocht v a n het a a n G o d g e w i j d e iets nemen of gebruiken.
V o o r die o u d e r s w a s het dus b u i t e n b e r e i k en de zoon die het als korban had v e r k l a a r d kon het zelf behouden.
Z o o m a a k t e n zij het g e b o d G o d s k r a c h t e l o o s door hunne i n z e t t i n g e n op de meest s t u i t e n d e en g o d d e l o o z e wijze. Zij v e r k l a r e n voor o n e c h t , maken k r a c h t e l o o s . Z e k e r , zij eerden het g e b o d met den mond doch hunne o v e r l e v e r i n g e n stelden het buiten werking.
H e t g e b r u i k t e woord is ( a k u r o u n ) in de rechts-taal een t e c h n i s c h e term: nietig v e r k l a r e n , w r a k e n van een getuige, h e r r o e p e n van een t e s t a m e n t.
T e g e n o v e r deze o v e r l e v e r i n g e n stelt dan de H e e r e Jezus het g e b o d G o d s n a a r zijn diep g e e s t e l i j k e s t r e k k i n g , w a n t Hij e e r d e de g e b o d e n z i j n s V a d e r s .

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 januari 1940

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Het is korban

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 januari 1940

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's