Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus Christus, de Koning der Joden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus Christus, de Koning der Joden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Een VRAAG, èn een ANTWOORD!)

Qp het Kerstfeest gaat het steeds weer om het centrale heilsfeit: de geboorte van de Zaligmaker.

Laat ook dit jaar ons niets afhouden van het gedenken: het Woord dat bij God was en Zelf God was, is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond! Want alles is er wel op uit, om ons daarvan af te trekken. Als op ieder feest, kunnen wij ons zo gemakkelijk laten afleiden van de hoofdzaak door de bijkomende factoren, en begeleidende omstandigheden. Daar zijn ontmoetingen met herders en wijzenuit-het-Oosten; daar klinkt engelenzang: daar zijn kerstliederen, kerstuitstallingen, kerstklokken, die luiden; kerstwijdingen, die sfeervol ingekleed ons aanlokken. Maar waar is het Christus-Kind? , de geboren Koning, om Wien het gaat, en gaan moet ook in dit jaar!

De vraag is oud: w a a r is de geboren Koning der Joden?

Die vraag klonk eenmaal uit de mond van wijze mannen, uit het verre Oosten naar Jeruzalem trekkend, om Hem te aanbidden, en hun meegebrachte schatten voor Hem te openen.

U leest ervan in Mattheüs 2, met name onze vraag in het 2e vers. Koning Herodes, en geheel Jeruzalem kwamen door deze vraag in beweging. Grote ontroering bezette hen vanbinnen. Zo is het vandaag nog. Alles komt in beweging. Iederéen organiseert een kerstfeest. De wereld, en het naam-christendom: zij allen putten zich uit, er ook nu weer iets van te maken. Elk blad heeft zijn kerstnummer; elke radio-omroep zijn programma's in het teken van het kerstfeest. Maar waar is het Kerst-kindeke? Wie heeft Hèm nodig? Waartoe kwam Hij ter wereld? Voor wie wilde Hij Zich zo diep vernederen in dienstknechtsgestalte, geworden onder de wet, geboren uit een vrouw?

In Jeruzalem wisten ze het wel, dat de profetie, met name van Micha, verwees naar het onbeduidende stadje: Bethlehem. Alles is in beweging rondom Bethlehem. Men heeft er zelfs een kathedraal gebouwd, ter plaatse, waar de Heiland ter wereld zou gekomen zijn.

En daarom, ook wij worden opgeroepen, opgewekt, onze schreden naar Bethlehem te richten. Naar het brood-huis: daar is het geschied, het Wonder aller wonderen: God geopenbaard in het vlees, gerechtvaardigd in de Geest, gezien van de engelen, gepredikt onder de heidenen, geloofd in de wereld en opgenomen in heerlijkheid (vgl. 1 Timotheüs 3, vs 16). Maar let wel, het betreft hier het geheim, de verborgenheid van de godzaligheid.

Om dit geheim, deze verborgenheid te verstaan, is een vragen, een zoekenstijd eraan vooraf nodig. Want rijken zendt Hij ledig heen, alleen armen, armen van geest, bekommerden vanwege hun zonde naar een Borg en Voorspraak bij God, worden met heilsgoederen vervuld.

Als ge Bethlehem gevonden hebt, dan zijt ge er nog niet. Deze geboren Koning van Jood en heiden, van rijken naar het vlees en bovenal van armen in de Geest, Hij gaat van de kribbe naar het kruis.

De stille danktoon van aanbidding jegens Gods onuitsprekelijke en onverdiende genade mag in Bethlehem, op het Kerst-, het CHRISTUS-feest niet ontbreken. God heeft gedacht aan Zijn trouwverbond, dat van geen wankelen weet. Maar het gaat van de kribbe naar de kruisheuvel Golgotha.

Daar heeft Pilatus, de landvoogd, boven Zijn kruis laten schrijven: Jezus de Nazarener, de Koning der Joden. Op onze vragen krijgen we hier het uiteindelijke antwoord, waarheen ook reeds de profetie van de Lijdende Knecht des Heeren wijst (Jesaja 42, Zie Mijn Knecht, en van Jesaja 53, Zie het Lam Gods!). Zijn wieg was een kribbe, in een beestenstal; Zijn troon was een kruis. Het Kind is de wereld lief; de kruiskoning een ergernis. Alleen Gods Kerk weet en gelooft: dit geboren kribbe-Kind is de beloofde Kruis-Koning. Al wat aan Hèm is, is gans begeerlijk.

Ons oog zij in aanbidding geslagen op de verheerlijkte Immanuël: Jezus Christus!, mijn Heere en mijn God! Door de H. Geest zij of worde Hij ook u geschonken door een waar geloof!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 december 1954

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Jezus Christus, de Koning der Joden

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 december 1954

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's