Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

geestdrÿerÿ TE APPELTERN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

geestdrÿerÿ TE APPELTERN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(3)

Tot welke buitensporigheden men kan komen wanneer men zich niet door de Geest Gods laat leiden, Die het alles uit Christus neemt en die onze ogen Verlicht om het Woord Gods te verstaan, komt openbaar in het drama van Appeltern. Daar meende immers een zekere M. Scherf de Messias te zijn, die op aarde teruggekomen was om nu het duizendjarig rijk te stichten en de duivel van de aarde te verbannen. Hij hield in zijn huis oefeningen, die door verschillende mensen uit de omtrek werden bijgewoond. Men werd op die bijeenkomsten in een dwaze vervoering gebracht, waarbij het voorkwam dat men gouden en ziveren voorwerpen ging verbranden. De aardse dingen hadden voor de deelnemers afgedaan. Een kachel behoefde er niet te branden, daar de Heere Zelf hen wel zou verwarmen.

In de nacht van het offer, het was de acht van Vrijdag 2 Februari op Zaterdag Februari 1900, was de secte weer bijeen. en neemt wel aan, dat de leider reeds an te voren het hout klaargemaakt heeft m het slachtoffer te offeren, maar dat is iet goed meer te achterhalen. In elk geval oest de duivel uitgebannen worden uit een meisje dat aanwezig was. Dat gelukte volgens de leider. Maar toen meende men dat die duivel voer in de knecht van de gebroeders Scherf, de 38-jarige Brenkman, afkomstig uit Yzendoorn. Deze is toen het slachtoffer geworden. Zijn lichaam had, toen de politie het in beslag nam, meer dan dertig wonden. In die nacht van het offer werd een groot feest aangericht en de aanhangers van de secte waren dol van vreugde. Nu was dan eigenlijk de duivel verslagen, de Christus op aarde teruggekeerd en het duizendjarig vrederijk aangebroken.

De moordenaar ging reeds in de vroege morgen de blijde boodschap aan familie en geestverwanten verkondigen, en zelfs na zijn gevangenname bleef hij zingen en loven, zeggende dat het geluk zo groot was waarin hij verkeerde.

Maar voor het zover was, hadden al zijn aanhangers zich weer verenigd in zijn erij huis. En daar hebben ze niet getreurd, maar ze waren samen om de ganse Zaterdag tot laat in de nacht in wilde uitspattingen door te brengen. Allen achten zij zich overgelukkig en zalig, de vrouw en de naaste verwanten van de leider, die ondertussen gevangen genomen was, niet het minst.

Veel mensen hadden zich ondertussen rondom het huis van de gebroeders Scherf verzameld en de leden van de secte doopten hun handen in het bloed van het slachtoffer om die bloedende handen dan aan de mensen te tonen.

Op Zondagmiddag trok een opgewonden menigte naar het huis van een van de andere leiders van de secte en men uitte verschillende bedreigingen tegen hem. Deze man kwam zijn huis uit en begaf zich onder de menigte, terwijl hij zei, dat hij de Heere Jezus was en dat niemand hem iets kon doen. Maar hij kreeg een flink pak slaag van de opgewonden mensen.

Verschillende arrestaties werden verricht. Aan de politie, die het huis van de gebroeders Scherf binnenkwam, werd verzocht het hoofd te ontbloten, daar ze niet zo maar een gewoon huis betraden. On

dertussen was een sterke politiemacht samengetrokken in Appeltern om ongeregeldheden te voorkomen en de leden van de secte tegen de volkswoede te beschermen.

Een verschrikkelijk drama was het echter, voortgekomen uit een bepaalde geestdrijverij, die hier gevaarlijke vormen had aangenomen. Verschillende personen werden later in een gesticht voor geesteszieken opgenomen, en later heeft men van deze secte niets meer vernomen. Sommigen hebben echter uit deze gebeurtenis een wapen gesmeed tegen de godsdienst. Maar het zal ons duidelijk zijn, dat dit geheel ten onrechte geschied is. Dit heeft met de dienst des Heeren, zoals Hij zich in zijn Woord bekend gemaakt heeft, niets te maken. Juist wanneer men de paden van het Woord verlaat kan men tot dergelijke uitspattingen komen. Wij willen daar hier nog eens alle nadruk op leggen. Want in sommige kringen is het woord van een vooraanstaand man het laatste woord. Maar niet zijn woord, doch Gods Woord moet ten slotte gezaghebbend zijn. Anders komt men tot dergelijke dwaasheden en uitspattingen als in Appeltern hebben plaatsgevonden. En al komt het dan in de meeste gevallen niet tot dergelijke uitersten, toch berokkenen we ons grote zieleschade, wanneer we ons niet door Gods Woord laten leiden maar door mensenwoorden. Het komt nog voor dat een bepaalde man of vrouw in sommige secten of kringen een dermate groot gezag heeft, dat hun woord wet is. En men onderwerpt zich dan veel gemakkelijker aan die wetten van mensen dan aan Gods wet.

Het drama in Appeltern is destijds in wetenschappelijke kringen ook besproken. We lazen daar ergens van: „Zelfs op het Congres voor criminele anthropologie werd bij de behandeling van dit voorval, duidelijk uitgesproken, dat zulke verschrikkelke verschijnselen niet aan de religie (godsdienst), maar aan het fanatisme (geloofsdweperij) te wijten zijn. Zulk een fanatisme is dan ook niet een noodlottig gevolg van de religie, maar staat er lijnrecht tegenover. Bij heidense godsdiensten was het mensenoffer in ere, maar de christelijke godsdienst leerde steeds, dat het mensenoffer door God verboden en een gruwel in zijn ogen is".

Overigens kunnen we uit deze hele geschiedenis weer de les trekken, dat we niet ons moeten laten leiden door menselijk geesteslicht, maar dat we nodig hebben de verlichting van de Heilige Geest. Daarom is de bede van psalm 25 zo goed: Heer' ai maak mij uwe wegen, door uw Woord en Geest bekend, leer mij hoe die zijn gelegen en waarheen G'uw treden wendt...

Dicht bij Gods Woord leven, dat Woord onderzoeken en als een goudmijn doorzoeken, vragen om de verlichting van Gods Heilige Geest, dat is de rechte weg waarop we niet kunnen dwalen. Stil luisteren naar de boodschap van Gods Woord en Gods verborgen omgang zoeken, dat geeft ware wijsheid en diepe vreugde en blijdschap in het hart, die alle vreugde van de wereld te boven gaat. Het bevindelijke leven heeft met dweperij en geestdrijverij niets te maken. Maar dan moet het ook bevindelijk leven zijn uit en door de Heilige Schrift, geloofsbevinding. Dan moeten we ook alle bevinding toetsen aan Gods Woord. Ja, dan wordt het heilgeheim ons geopenbaard en dat geeft een vrede in het hart, die alle verstand te boven gaat.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 juni 1955

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

geestdrÿerÿ TE APPELTERN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 juni 1955

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's