Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De roeping

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De roeping

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(7)

In ons vorige artikel hebben we er op gewezen, dat we de inwendige roeping niet mogen losmaken van de uitwendige roeping. Woord en Geest horen bij elkaar. Daarom vragen we ook met de psalmist: „Heere, maak mij uwe wegen, door uw Woord en Geest bekend". Wanneer we de inwendige roeping losmaken van de uitwendige, dan zouden we Woord en Geest gaan scheiden. Dan zouden we in doperse wateren terechtkomen, waar men zo gaarne spreekt van een innerlijk licht en een innerlijke verlichting buiten het Woord Gods om.

Maar de Heere roept ons door zijn Woord.

Zeker, Hij kan ons ook roepen met bijzondere roepstemmen en door bijzondere gebeurtenissen. Maar de gewone wijze van werken is, dat de Heere ons roept door zijn Woord, door de prediking van het evangelie, zonder verdere bijzondere dingen.

Er kunnen wel bijzondere dingen in ons leven gebeuren, waardoor een omkeer tot stand komt. Ja, wanneer we gevoelen dat de Heere ons roept dan wordt alles bijzonder. Dan moeten ook alle dingen medewerken om ons op de plaats te brengen waar de Heere ons hebben wil. Maar uiteindelijk roept de Heere ons door het Woord, want daarin wordt ons de weg tot zaligheid verkondigd.

Maar de kracht om ons innerlijk té

overtuigen ligt niet in het Woord. De goddeloze moet het verkondigd worden, dat het hem kwalijk zal gaan en de rechtvaardige moet het verkondigd worden, dat het hem wel zal gaan. Van oordeel en genade moet gesproken worden door de predikers des Woords, van zegen en van vloek. En daarin komt de Heere ons roepen. Maar bij de verkondiging des Woords moet zich de bediening des Geestes paren.

Wij willen hiermee niets afdoen van de klem van het Woord. We willen hiermee ook niets afdoen van de dringende nodiging van Godswege om toch tot Hem te komen en zich door Christus met Hem te laten verzoenen. En het is eigen schuld als we onder de roeping Gods ons blijven verharden en ons niet bekeren tot de Heere onze God. Maar aan de andere kant moet het toch ook gezegd worden, dat er niemand tot de Heere komt tenzij hij getrokken wordt door die innerlijke trekking van de Heilige Geest.

Er zijn er velen geweest, en die zijn er nog, die menen: als een mens maar onder het Woord komt, dan gaat alles verder vanzelf. De Heilige Geest is volgens hen zo in het Woord besloten, dat we Woord en Geest bijna zouden moeten vereenzelvigen. Er blijft dan haast geen onderscheid meer over. De Heilige Geest zou dan als 't ware-gevangen zijn door het Woord. Waar het Woord verkondigd wordt is de Heilige Geest, die* door dat Woord werkt. Hier is eigenlijk de Heilige Geest in het Woord opgegaan. En we moeten deze mening met alle klem afwijzen, daar we ze niet vinden in de Heilige Schrift. Een ander gevaar is nu echter — we hebben er reeds op gewezen — dat men de Heilige Geest los gaat maken van het Woord. Ook daar moeten we tegenop komen. En daarom zeggen we met nadruk: De Heilige Geest werkt door het Woord, maar Hij gaat niet in.het Woord op. We kunnen derhalve ook niet zeggen: Waar het Woord gepredikt wordt daar werkt de Heilige Geest als 't ware automatisch.

Wanneer het Woord Gods gepredikt wordt dan hebben we echter wel de werking van de Heilige Geest nodig, opdat we zullen horen. Dat vinden we toch zo duidelijk in de-Heilige Schrift, dat hierover geen verschil van mening meer zou mogen bestaan. We hebben toch immers te prediken en te leren eri te belijden in dankbare gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift.

We lezen verschillende keren in de Heilige Schrift, dat alleen diegenen kunnen horen, die oren hebben om te horen wat de Geest tot de gemeenten zegt. En wanneer iemand tot de Heere Jezus komt is dat niet te danken aan de prediking op zichzelf, maar aan de Vader, Die hem getrokken heeft. En de apostel Paulus schrijft het aan de gemeente te Corinthe, dat niemand kan zeggen Jezus de Heere te zijn dan door de Heilige Geest. En wanneer Petrus belijdt dat Jezus de Christus is, de Zoon des levenden Gods, dan is het dat niet door vlees en bloed geopenbaard, maar door de Vader die in de hemelen is. De Heere Jezus moet ons door de Heilige Geest worden geopenbaard, opdat we in Hem geloven zullen. En van Lydia staat ook geschreven, dat de Heere haar hart geopend heeft en toen heeft ze acht gegeven op het Woord, dat haar van Godswege werd verkondigd.

En dat kan ook niet anders. Van nature zijn we immers allen dood in de zonden en de misdaden en zo kan men dus niet zonder meer de roepstem Gods horen. En de Heilige Geest moet ons dan ook een nieuw hart geven. Hij moet komen om ons te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. En het is niet desgenen die loopt noch desgenen die wil, maar des ontfermenden Gods.

Dit zijn allemaal Schriftplaatsen, die ons duidelijk leren, dat we de Heilige Geest nodig hebben en dat we zonder het werk van die Geest nooit zullen komen tot een waarachtig geestelijk leven en ook nooit zullen komen tot een levend belijden van de Heere Jezus Christus als onze enige Borg en Middelaar.

We willen het nog eens met nadruk zeggen, dat we hiermee nooit het evangelie mogen beroven van zijn waarde. In de verkondiging van het evangelie worden we geroepen, wordt ons de Heere Jezus Christus aangeboden, als 't ware aan de voeten gelegd. In het evangelie vraagt, ja smeekt de Heere. dat we toch naar zijn stem zullen horen, dat we ons toch niet zullen verharden, dat we de welaangename tijd, de dag der zaligheid toch niet voorbij laten gaan.

Doch alleen als de Heilige Geest zijn kracht paart aan de verkondiging van het Woord zullen we erdoor geraakt worden. Het Woord is het zwaard des Geestes. Het raakt en verslaat allen als de Heilige Geest het hanteert. Daarom mogen we wel veel vragen om de werking van die Heilige Geest, opdat ook wij in alle waarheid geleid worden, opdat ook wij naar de stem des Heeren leren luisteren, opdat ook wij in deze weg getrokken worden uit de duisternis der zonde en gebracht worden in het wondere licht van Gods genade.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1955

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

De roeping

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1955

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's