Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hilleröd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hilleröd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(4)

Oost-Europa scheen stevig in hun handen te zijn. De miljoenen van China waren overgegaan naar de kant van de communisten. En in geheel Azië was er nauwelijks een streek, die in staat zou kunnen zijn of zou willen een gedeeltelijke penetratie of opmars van het communisme te stoppen.

Gedurende al deze jaren hebben de leiders van het Kremlin zorgvuldig hun aandacht geschonken ook aan het andere deel van het programma van Lenin: , , Zich te verzekeren van de goodwill van onderwijzers en professoren van scholen en universiteiten, van vrijzinnige dominees en van de pacifisten en hervormers". Tegelijkertijd spraken zij helemaal niet meer over een wereldrevolutie, maar gaven er de voorkeur aan om te pleiten voor een vredevol gelijktijdig bestaan. Deze klanken waren ongetwijfeld aantrekkelijk voor die onderwijzers, professoren, dominees, pacifisten en hervormers, wier goodwill gewonnen moest worden.

Lenin onderschatte de kerk en de dominees niet. Hij wist hoe belangrijk zij waren. In alle satellietlanden werd dezelfde strategie gevolgd. Zodra de communisten aan de macht kwamen, werden de kerken gezuiverd. Alle leiders, die niet met de communistische regering wilden samenwerken, verdwenen in gevangenissen of concentratiekampen, of werden gezonden of gehouden in onbelangrijke plaatsen, waar de communisten dachten, dat zij niet veel kwaad konden doen.

Onder druk van de regering werden de sleutelposities in de verschillende kerken vervuld door leiders, die óf communist óf tenminste van plan waren samen te werken met de communisten. Zo verkregen de Bereczky's en de Peters, de Hromodka's en de Chaboda's hun plaatsen in de leiding. Zodra deze leiders de situatie voldoende in de hand hadden, werden er generale synoden of bijeenkomsten gehouden.

In deze vergaderingen beleden de kerken hun schuld en de schuld van haar leiders, die de oude orde aanhingen en de nieuwe tijd niet verstonden. Zij dankten de regering, die zo genadig was geweest om de kerken door te laten gaan, niettegenstaande al deze tekortkomingen. Zelfs werden in sommige gevallen de traktementen voor de dominees betaald. Zij dankten God voor de nieuwe orde en betuigden, dat zij hun vaderland met vreugde zouden dienen.

En dan begonnen zij artikelen en brieven te schrijven, gericht tot de kerken aan de andere kant van het ijzeren gordijn, waarschuwend tegen herbewapening, tegen de N.A.T.O. en zelfs tegen de westerse samenwerking op economisch gebied. Al deze dingen konden leiden tot een derde oorlog. De broeders in de westerse landen werden hartelijk uitgenodigd zich te voegen bij de grote internationale vredesbeweging, die noch ras noch natie uitsluit. Hier werd natuurlijk bedoeld de communistische vredesbeweging.

De volgende stap was, dat aan deze kerkleiders toegestaan werd hun land te verlaten om internationale kerkvergaderingen te bezoeken. En de Wereldraad nodigde ze uit tot haar congressen en stelde ze in staat om te reizen over de ge-

hele wereld. Zo was Hromadka jn Amsterdam in 1948, in Lund (Denemarken) in' 1952 en in Evanston (Amerika) in '54. Zo werden ook Australië en andere delen van de wereld bezocht. Zo gaf de Wereldraad deze propagandisten voor Moskou gelegenheid, door haar podium beschikbaar te stellen. Wij moeten dit woord propagandisten voor Moskou goed verstaan. Denk niet, dat deze heren ooit communistische redevoeringen uitspraken in de vergaderingen van de Wereldraad. Integendeel! Dikwijls spraken zij schone redevoeringen uit, die christelijk en zelfs evangelisch klonken. In een van de Hollandse christelijke kranten stond een verslag over Hromadka, die in Evanston sprak. De verslaggever schreef: „Terwijl sommige luidruchtige elementen buiten demonstreerden, hield Hromadka een bijbelse toespraak, die waard was om er naar te luisteren." Hadden de Russische leiders zich betere resultaten kunnen wensen, als zij uitgingen om zich de goodwill van professoren en dominees te verzekeren?

Langs deze weg moest de afkeer en tegenstand tegen het communisme verzwakt worden. De communisten waren werkelijk aardig op weg om hun plannen uit te dragen. Tenminste, zo scheen het.

Natuurlijk waren er ook die zich er tegen verzetten, als de bekende Dr, Carl Mc Intire en zijn kleine groep van extremisten in de Amerikaanse en Internationale Raden, die hun waarschuwingen déden horen. Maar niet veel mensen in de wereld wilden luisteren naar zulke ruziemakers en scheurmakers.

Met betrekking tot de militaire herbewapening was de vrije wereld klaar wakker. Maar tegen de geestelijke penetratie was nauwelijks enige oppositie. De wereld in het algemeen en de meerderheid van de kerken scheen in slaap gevallen.

Kamerik.

P. J. F. Lamens.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 september 1957

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

Hilleröd

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 september 1957

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's