Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GELOOF EN GENEZING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GELOOF EN GENEZING

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het optreden van de Amerikaanse predikant T. L. Osborn op het Malieveld te Den Haag heeft vele vragen doen rijzen. Na Herman Zais en andere opwekkingspredikers, die aan de prediking van het evangelie — naar hun eigen inzichten verkondigd — wonderen van genezing hebben gekoppeld, is dan nu weer zo'n prediker in ons land. En we kunnen opnieuw vernemen dat vele duizenden naar de samenkomsten op het Malieveld in Den Haag komen, waaronder zeer vele zieken, doven, blinden, lammen, die genezing zoeken. We horen van veel getuigenissen, die afgelegd worden, van doven die horen, van blinden die zien, van lammen die lopen. En de kranten melden ons al deze dingen in allerlei toonaarden, dikwijls op een wijze die weer nieuwe duizenden naar het Malieveld in Den Haag zullen brengen. Want velen willen deze wonderman, die dit alles tot stand kan brengen, ook wel eens zien en horen. En anderen komen met hoop in hun hart, dat ze toch ook genezing zullen vinden van hun ziekten en kwalen.

Het is merkwaardig, dat de verschillende kerken dit eigenlijk alles maar laten begaan. Men hoort van de zijde van de kerken geen woord van kritiek, terwijl er toch zeker èn op de inhoud van de prediking èn op de wijze van de prediking èn op de „genezingen" veel te zeggen zou zijn.

De inhoud van de prediking is niet het bijbelse: bekeert u en gelooft het evangelie van de vergeving der zonden in Christus Jezus, waarbij de onbekeerlijke het oordeel aangekondigd wordt. Het hoofdthema van de prediking van Osborn is de genezing op het geloof. Aan het geloof heeft hij de genezing van allerlei ziekten nauw verbonden. En hij wijst daarbij op het optreden van de Heere Jezus, Die ook zoveel zieken genezen heeft. Daarbij vinden, volgens Osborn, ziekten hun oorsprong in de duivel. De duivel moet door het geloof worden uitgedreven. Eigenlijk dwingt Osborn de genezingen van God af en zijn prediking heeft daarbij een sterk suggestieve kracht.

Wat moeten we nu van deze dingen zeggen?

Allereerst menen wij, dat met het geloof dat de Heere Jezus Christus verkondigt, iets geheel anders bedoeld wordt dan wat Osborn eronder verstaat.

Zieken kunnen genezen worden wanneer ze maar geloven in God en in zijn macht. De schuld van ons ziek-zijn ligt derhalve in ons ongeloof, volgens deze prediker. Wanneer we maar geloven, dan vinden we genezing. En op dit geloof wordt geregeld gehamerd. Maar dat is niet het geloof, dat ons in de Heilige Schrift wordt getekend. Zeker, ook daar zien we op sommige plaatsen duidelijk uitkomen, dat men de innerlijke zekerheid bezitten moet, dat de Heere Jezus zou kunnen helpen. Jaïrus heeft deze zekerheid en de bloedvloeiende vrouw is ervan overtuigd, de hoofdman van Kapernaüm eveneens en verschillende andere. Maar wanneer de Heere Jezus dan spreekt van geloof, dan is dat niet een soort gespannen verwachting, dat nu de genezing zal komen, maar geloof gaat veel dieper. In verband met dit geloof is sprake van schuld en vergeving. Wat is het grote geloof van de hoofdman van Kapernaüm? Wat is het grote geloof van de Kanaanietische vrouw, die voor haar dochter om genezing vraagt? De erkentenis, dat men het niet waardig is, het roepen om genade en ontferming, om vergeving. En juist dit wordt zo gemist, die onwaardigheid, dat zichzelf schuldig verklaren, dat buigen onder het recht Gods, dat smeken om genade.

We kunnen dit hier nu niet breder uitwerken, we kunnen er maar even aan tippen. Maar laten we nuchter zijn en waken, dat we ons door dergelijke dingen als massabijeenkomsten en getuigenissen van genezing niet al te gemakkelijk laten meesleuren. Want wanneer we alles nuchter bezien, is er een groot tekort in de prediking des geloofs, zoals die door Osborn wordt gebracht.

Bovendien is er geen enkele controle op de zogenaamde genezingen. Dat is ook al een gevaarlijk ding. In een soort geestvervoering, waartoe men door de prediking van Osborn is gebracht, kan men wel menen genezen te zijn. Maar vroegere genezingssamenkomsten hebben bewezen, dat velen later toch geen genezing hebben gevonden. Een ijdele hoop was gewekt en de teleurstelling is des te groter. Daardoor kunnen velen zich van het evangelie afkeren.

En hoevelen zijn er niet, die genezing zoeken, terwijl ze toch geen genezing vinden. En dan worden ze door Osborn beschuldigd: u hebt geen geloof. Tot welke zieleconflicten kan dit aanleiding geven!

De leer van Osborn is gericht op deze aarde. Men wil van deze aarde een paradijs maken. En hier is het paradijs niet. Dat moet geleerd worden. Ziekte en lijden kan zinvol zijn en uit Gods hand ons toekomen om ons te louteren door het lijden, gelijk het zilver wordt beproefd. Volgens Osborn komen ziekte en lijden uit de duivel voort en die duivel zou dan door ons geloof bezworen moeten worden.

We spreken nu maar niet van het gemis van de Heilige Geest in de prediking van Osborn, die het geloof, het waarachtig zaligmakende geloof werkt.

Om dit alles menen we dat dergelijke samenkomsten gevaarlijk zijn en dat er een waarschuwing uit moet gaan om toch vast te houden aan datgene, wat ons de Heere zelf geleerd heeft en op het Woord acht te geven en ons niet door allerlei wind van leer te laten meevoeren.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 augustus 1958

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

GELOOF EN GENEZING

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 augustus 1958

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's