Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CORRESPONDENTIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CORRESPONDENTIE

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

C. V. tc W. U vraagt naar de betekenis van Genesis 3:15: n Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw en tussen uw zaad en tussen haar zaad; dat zal u de kop vermorzelen en gij zult het de verzenen vermorzelen.

In deze tekst beluisteren we het evangelie, dat ook door het verbeurde paradijs ruist en door het eerste mensenpaar gehoord wordt. In de donkere ellende van de zondeval komt het licht van het evangelie en de Heere verkondigt de volkomen overwinning van het vrouwenzaad.

Het is een ure van gericht. God komt om de mens te oordelen. Komt dan en laat ons samen richten. En dan wordt het oordeel uitgesproken. Maar het is niet enkel toorn, die zich openbaart. Door het duister van de dood valt het licht der genade en het diepe leed wordt doorkruist door de hoogste vreugde. Want eer een vloekwoord de schuldige mens doet beven, spreekt de Heere God de belofte van verlossing uit en eer God het oordeel van zijn gerechtigheid uitspreekt, verkondigt Hij het heil, dat zijn volk door alle eeuwen doet hopen en verwachten, doet roemen en vertrouwen. Ik, zo spreekt Hij tot de slang, en in haar tot de duivel: Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, die gij verleid en in uw macht gevangen hebt; en Ik zet vijandschap tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u, zij het dan in geweldige worsteling, de kop vermorzelen, en gij zult het, hoe fel ge woedt en hoeveel helse krachten ge ook aanwendt, slechts de verzenen vermorzelen.

Welk een rijk evangelie ligt er in deze woorden opgesloten.

Er zal geen band meer zijn tussen slang en vrouw, maar vijandschap.

De satan zal niet triumferen over het menselijk geslacht, er zal geen zegepralende verleider zijn, die zijn kop verheft, maar een verslagen vijand, wiens kop verbrijzeld is. En ja, wel gelukt het hem de verzenen van het vrouwenzaad te verpletteren. Wel moet de mens voor zijn zonde boeten en de Zoon des mensen moet om die zonde lijden en sterven, maar ten derde dage staat Hij op uit de doden. Het vrouwenzaad overwint na een zware weg tot in het graf. Slechts de verzenen, de hielen zijn vermorzeld. De hel heeft gejuicht toen Christus aan het kruis stierf. Maar de hel juichte te vroeg, want juist aan het kruis is de slangekop verpletterd en op de dag van de opstanding komt Christus openbaar als de overwinnaar van hel en graf.

Nu zal het nodig zijn, dat ook wij de vijandschap aanvaarden van satan, hel en wereld. Het is nodig, dat we een vijand worden van eigen zonde. Het is een vijandschap die God zet, die God maakt, opdat we onze toevlucht zullen nemen tot het kruis van Christus, het vrouwenzaad en in de kracht van Christus de strijd mogen voeren tegen de machten der duisternis. Hoe zwaar en moeilijk de strijd dan ook wezen mag, de uitkomst staat vast. Van de overwinning zijn we zeker. Straks wordt satan geworpen in de poel des vuurs, voor eeuwig gebonden. En de Heere zal op de nieuwe aarde wonen onder zijn volk, opdat het Hem mag dienen eeuwiglijk.

Redactie.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 oktober 1958

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

CORRESPONDENTIE

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 oktober 1958

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's