Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZIE HET LAM GODS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZIE HET LAM GODS

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

(2)

Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. johannes 1 : 29b.

Het is een voorrecht, mijn lezer, dat wij in de lijdensweken, die ons herinneren aan het bitter lijden en zware strijden van de dierbare Borg en Middelaar, Jezus Christüs, telkens weer bepaald worden bij het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Dat offer toch, dat een offer is van oneindige waarde, is het enige offer, waardoor aan Gods gerechtigheid genoeg gedaan kon worden, waardoor het dus kon komen tot vrede tussen de heilige en rechtvaardige God, en onreine, schuldige zondaren.

Daarvan zingen wij zo gaarne in onze bedehuizen in het bijzonder in deze weken: Brandofferen, noch offer voor de schuld, Voldeden aan Uw eis noch eer; Toen zeid' Ik: Zie, Ik kom, o Heer'; De rol des boeks is met Mijn naam Mijn ziel, U opgedragen, [vervuld. Wil U alleen behagen; Mijn liefd' en ijver brandt; Ik draag Uw heil'ge wet, Die Gij de sterv'ling zet, In 't binnenst ingewand.

En als wij dan op dat Lam Gods mogen zien met een verbroken hart vanwege onze zonde en ellende, dan zal dit vanzelf ook zijn een zien met een heilbegerige ziel. De Heere Jezus is onder de zonden der Zijnen uit de gehele wereld niet bezweken, Hij heeft ze gedragen, Hij heeft ze weggedragen.

Ziehier niet alleen de Goddelijke gerechtigheid, maar ook de onpeilbare zondaarsliefde des Heeren, want Christus is het Lam Góds. Dat wil zeggen: Hij is het Lam, dat door God is verordineerd. Hij is het Lam, dat door God is gegeven. Hij is het Lam, dat voldoet aan Gods eis en eer.

In Christus is vervuld het woord door Abraham tot Izaak gesproken: , , De Heere zal Zichzelf een Lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon." O, welk een zorg, welk een ontferming! De Vader heeft Zijn eigen Zoon niet gespaard. , , Hierin ", zo getuigt de Kerk, , , is de liefde, niet, dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonde." En daarom is de Heere Jezus, het Lam Góds, vrucht en openbaring van de eeuwige zondaarsliefde des Heeren.

, , Zie het Lam Gods." Zie niet alleen op de Vader, maar zie ook op het Lam zelf. Zie, hoe onschuldig, hoe rein, hoe volkomen dit Lam is. Zie, hoe geduldig, hoe lijdzaam, hoe bereidwillig dit Lam zich ten offer laat brengen. Als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stemmeloos is voor dien, die het scheert, alzo deed Hij Zijn mond niet open. Met het: „Niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede", offerde dit Lam zichzelf op. Oneindig groot is de genade van onze Heere Jezus Christus. Het is geen wonder, dat het loflied des hemels is: „Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de kracht en rijkdom en wijsheid en sterkte en eer en heerlijkheid en dankzegging." Wat zal dat groot zijn, als wij na ons heengaan van de aarde in mogen stemmen met dit loflied van de triumferende Kerk!

Zie hier ook in Johannes 1 : 29 de heerlijkheid en de grootheid van het wérk van de lijdende Verlosser ons voorgesteld. Van Zijn werk tot redding van zondaren wordt immers zo Godverheerlijkend gezegd: Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt." Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat er een algemene verzoening is voor een ieder, hoofd voor hoofd. Neen! dit ligt er in, dat de Verlosser gekomen is, om weder te brengen de bewaarden in Israël, maar dat Hij ook is gegeven tot een licht der heidenen, om het heil Gods te zijn voor de einden der aarde. Uit de gehele wereld, uit alle volken heeft Hij de Zijnen gekocht met Zijn dierbaar bloed. O, welk een offer is het offer van het Lam! Het is van oneindige waarde. Wij doen te kort aan dit werk, als wij klagen: mijn zonde is groter dan dat zij vergeven zou worden." Neen! bekommerde van hart: Komt dan, en laat ons tezamen richten, zegt de Heere, al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol."

Dan is het u niet vreemd met een heilbegerige ziel te zien op het Lam Gods, verlangend om aan dat werk, aan die genade deel te mogen hebben. Zo is het, als ge door ontdekkend Geesteslicht niet meer kunt buiten een Borg voor uw onbetaalbare schuld. Met welk een blijdschap kunt gij dan vernemen: Er is een offerlam. Zo wordt de redding onzer ziel, de verzoening met God, mogelijk. Sterk kan dan het verlangen worden in oprecht geloof te mogen zien op dat Lam, de hand des geloofs te mogen leggen op dat offer, om dan de straf te ontgaan en weder tot genade te komen. O, wat kan er dan niet in dat Lam worden gezien!

Zie het Lam Gcds met een heilbegerige ziel, hongerend en dorstend naar de gerechtigheid, moge het zo voor u zijn als de week van voorbereiding en daarna de viering van het avondmaal daar is. Als wij nog nooit gedaante of heerlijkheid hebben gezien in de Man van smarten, dan kan onze plaats aan de avondmaalsdis niet zijn. Genodigd worden daar echter allen, die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, die vermoeid en belast zijn, die, omdat zij er niet meer buiten kunnen, wel eens met een heilbegerige blik mogen zien op het Lam Gods.

Zie het Lam Gods met een heilbegerige ziel. Moge het zo zijn als gij misschien voorbereid wordt tot het afleggen van belijdenis. O, alleen in dat Offerlam is er rust en vrede en blijdschap te vinden. Bid dan om zulk een heilbegerige ziel, om zulk een verlangend zien op het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.

Dat zou heerlijk zijn, belijdenis af te mogen leggen met een oog voor de onmisbaarheid, de gepastheid en de onnaspeurlijke rijkdom van Christus.

En nu in verband met het reeds overdachte: „Zie het Lam Gods met een verbroken hart" en: „Zie het Lam Gods met een heilbegerige ziel", ook nog onze laat-

ste gedachte: „Zie het Lam Gods met afzien van alles en allen."

De Heere Jezus Christus is hèt Lam Gods. Hij is het ware Lam Gods, waarheen reeds wees de ram, die met zijn horens verward zat in de struiken, en die in Izaks plaats de Heere moest worden geofferd. Hij is hèt Lam Gods, voorafgeschaduwd door al de lammeren, die dagelijks in de tempel geofferd werden. Hij is hèt Lam Gods, waarop ook de Paaslammeren zagen. De Apostel schrijft immers aan de gemeente van Corinthe: „Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus."

Ten slotte is er dus uiteindelijk maar één Offerlam. En dus moeten wij leren afzien van alles, ook van al ónze offers, om op dat éne Offerlam in hartelijk geloofsvertrouwen te zien. Dat zien op hèt Lam Gods moet geleerd worden. En het wordt alleen geleerd op de school van de Heilige Geest. Op die school alleen wordt ons oog voor het Lam Gods geopend. Van nature zien wij geen gedaante of heerlijkheid in het Lam Gods, in de lijdende Knecht des Heeren. Er was geen gestalte, dat wij het begeerd zouden hebben.

Wij zien liever op de dingen van de wereld, die voorbijgaat met al haar heerlijkheid. Wij zien liever op de goederen van de aarde. En vooral, wij zien liever op onszelf en onze vermeende schatten. Ach, wat zien wij gaarne op onze eigen offers, op de beweegoffers van onze goede werken, op het reukoffer van onze gebeden, op het plengoffer van onze tranen. Daarmee willen wij de Heere tegenkomen en ons bukken voor de hoge God.

En toch! wij kunnen er niet mee voor de Heere bestaan. Alles ongenoegzaam, alles te kort en te smal, alles met zoveel zonden bevlekt en besmet. Dat wordt geleerd op de school van de Heilige Geest, Die ons zondaren alleen kan leren alles, wat ons gewin was, schade en drek te achten om de uitnemendheid der kennis van Jezus Christus.

In die weg krijgen wij het Lam Gods nodig. Dan is het: o, als ik op dat Lam maar in het geloof mag leren zien. Ja, dat is het offer, dat Gode behaagt: Mijn ziel, U opgedragen, Kan U alleen behagen.

Dat Lam Gods alleen, en anders niets. Doch dat ook volkomen. Door dat Offerlam wordt volkomen genoeg gedaan aan Gods gerechtigheid. En door die voldoening is er verzoening. Door dat offer wordt de zonde bedekt en weggenomen, zó volkomen, dat ze wordt geworpen als in de diepte der zee. O, welk een Lam is het Lam Gods! Wat een oorzaak om af te zien van alles, en alleen op dat Lam te zien.

Welk een zegen door Gods Woord en Geest afgebracht te worden van het zien op eigen gerechtigheid en vroomheid, en bearbeid tot het zien in geloofsvertrouwen op het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt! Dan komt het bij ons, evenals bij Petrus, Jacobus en Johannes, tot het zo onuitsprekelijk heerlijke: „En hunne ogen opheffende zagen zij niemand dan Jezus alleen." Jezus alleen in het leven, Jezus alleen in het sterven, dat is de enige troost, beide in het leven en in het sterven. Dat betekent, „dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens".

Welzalig zij, die naar Zijn reine leer, In Hem hun heil, hun hoogst geluk beschouwen, Die Zions Vorst erkennen voor hun Heer'; Welzalig zij, die vast op Hem betrouwen.

O, dat wij voor het eerst of opnieuw eens alles kwijt mogen raken, waarop wij in onszelf ons vertrouwen stellen. In die weg van afbraak in onszelf, en van opbouw door het geloof in de Heere Jezus Christus wordt het in het hart en op de lippen: „Ik niets — Gij alles, Heere." Zo leren wij in waarheid en in oprechtheid tot verheerlijking van Gods naam zingen, ziende op het Lam Gods.

Wien heb ik nevens U omhoog? Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog Op aarde nevens U toch lusten? Niets is er, waar ik in kan rusten. Bezwijkt dan ooit, in bitt're smart, Of bange nood, mijn vlees en hart, Zo zult Gij zijn voor mijn gemoed Mijn rots, mijn deel, mijn eeuwig goed.

O, wat is er in dat Lam Gods, in de lijdende Knecht des Heeren toch een rijkdom van genade geopenbaard! Daar mag de strijdende Kerk toch, temidden van veel bestrijding en aanvechting, nog wel eens iets van zien en genieten. Dan is het haar getuigenis: „Uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen ook genade voor genade."

„Zie, het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt" •— moge dat zien des geloofs ons deel zijn in deze laatste lijdensweken. Moge het oog des geloofs geopend zijn bij Gods volk, de kleinen en de groten, op de Goede Vrijdag. Dat wij dan in de geest staan mogen op de kruisheuvel Golgotha, en dat het dan door Gods Geest moge zijn tot diep in ons hart: „Zie, het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt." Ja, wegneemt, in Christus aangezien zal onze zonde bedekt zijn met Zijn dierbaar bloed. Onze zonden zullen dus niet meer gevonden worden: De schuld Uws volks hebt G' uit Uw [boek gedaan, Ook ziet Gij geen van hunne zonden aan.

Dat de zonde der wereld wegneemt, in de tegenwoordige tijd, en dus altijd weer wegneemt. Wegneemt, telkens en telkens weer, totdat gij zelf, o kind van God, weggenomen wordt, en niet meer zult kunnen zondigen, en altijd zult zien in de hemel het Lam staande als geslacht, en dan eeuwig te zingen van Gods goedertierenheên. O, leer toch biddend begeren naar dit zaligmakende zien op het Lam. Daarbuiten is het: verloren, voor eeuwig verloren! Daardoor is het: voor eeuwig behouden! Alleen het Lam kan onze zonde wegnemen. Alleen door het Lam kunnen wij met God verzoend worden. Alleen door het zien des geloofs, het zien op het Lam Gods, kan een bekommerde zondaar komen tot de enige troost beide in het leven en in het sterven, de troost van Jezus Christus en Die gekruisigd!

Z.

S. v. D.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 maart 1959

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

ZIE HET LAM GODS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 maart 1959

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's