Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET BOEK DANIËL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET BOEK DANIËL

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

(24)

GOD VERHEERLIJKT!

Toen vergaderden de stadhouders, de overheden'en landvoogden en de raadsheren des konings, deze mannen beziende, omdat het vuur over hun lichamen niet geheerst had, en dat het haar van hun 'hoofd niet verbrand was en hun mantels niet veranderd waren, ja dat de reuk van het vuur daardoor niet gegaan w a s -

Nebukadnezar antwoordde en zeide: eloofd Zij de God van Sadrach, Mesach en Abednego, Die zijn tingel gezonden en zijn knechten verlost heeft, die op Hem vertrouwd hebben en des konings woord veranderd en hun lichamen overgegeven hebben, opdat zij geen god eerd e n n o c h a a n b a d e n d a n h u n God Daarom wordt door mij een bevel ge-9 even - d a t alIe volk - natie en tong, di lastering spreekt tegen de God van Sadrach, Mesach en Abednego, in stukken gehouwen worde, en zijn huis tot een drekhoop gesteld worde; want er is geen andere god, die alzo verlossen kan. T °en maakte de koning Sadrach, Mesach en Abednego voorspoedig in het landscha P v a n Babel - Daniël 3:27—30

Alleen als we met Christus sterven zullen we ook met Hem leven. Wie achter Hem aan wil wandelen, zal zijn kruis op

zich moeten nemen, zichzelf verloochenen, de boze lusten van zijn vlees moeten doden en zichzelf moeten offeren in de dienst van God. Dat alleen geeft de ware vreugde in ons hart en leven. Volgens de apocriefe boeken moeten de drie mannen nog gezongen hebben in het brandende vuur van die oven. De psalmist roept ook uit: , , 'k Zal zijn lof zelfs in de nacht zingen, daar ik Hem. verwacht en mijn hart, wat mij moog' treffen, tot de God mijns levens heffen..." Zo konden ook die drie mannen roemen in de verdrukkingen. Zij moesten wel de vlammen in, maar die vlammen hebben hen niet verteerd. Ook wij moeten wel door de vlammen heen in dit leven, door het vuur der beproeving en der loutering. Maar dan leren we ook belijden: Het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest. Naarmate de uitwendige mens verdorven wordt, groeit de inwendige mens van dag tot dag. En daarin wordt Gods naam verheerlijkt. En dat is het doel van alle redding en verlossing.

Ook door die drie mannen wordt de naam des Heeren verheerlijkt. De heidenen moeten immers zelfs de Heere gaan prijzen en de God Israëls grootmaken. Wannneer de koning Nebukadnezar die drie mannen bevolen heeft om uit de vurige oven te komen, treden ze naar buiten, rustig en kalm. En het is geen wonder, dat er grote drommen mensen op hen aanlopen om te zien of ze werkelijk ongedeerd zijn. Toen vergaderden de stadhouders, , de overheden en landvoogden en de raadsheren des konings, deze mannen beziende, omdat het vuur over hun lichamen niet geheerst had, en dat het haar van hun hoofd niet verbrand was en hun mantels niet veranderd waren, ja dat de reuk van het vuur daardoor niet gegaan was (vers 27).

Hoe nauwkeurig worden die mannen, die zo rustig uit die brandende oven stappen, bekeken. Maar geen brandplekken, geen verschroeide haren, geen beschadigde kleren, geen brandlucht zelfs, is op te merken. Het werk des Heeren kan glansrijk de proef doorstaan. Dat is ook in onze tijd nog zo. Waar de Heere met zijn Heilige Geest gewerkt heeft, waar we in waarheid wedergeboren en bekeerd zijn, daar kunnen we wel door het vuur heenmoeten, maar Gods werk blijft bestaan, al worden we gelouterd door het lijden, gelijk het zilver wordt beproefd. Alle mensenwerk vergaat, maar het Godswerk blijft en houdt stand. De Heere is zo getrouw als sterk, Hij zal zijn werk voor ons volenden...

Ook Nebukadnezar moet buigen voor de Heere God. Overmeesterd door de wonderlijke gebeurtenissen van dit ogenblik, moet hij het getuigen: Geloofd zij de God van Sadrach, Mesach en Abednego, Die zijn Engel gezonden en zijn knechten verlost heeft, die op Hem vertrouwd hebben, opdat ze geen god eerden noch aanbaden dan hun God (vers 28).

Ja, hij moet het erkennen, dat hij onder die God van hemel en van aarde staat. Want die mannen hebben immers zijn woord en bevel niet gehoorzaamd, zij hebben des konings woord veranderd en ze hebben hun lichamen overgegeven in het vuur, omdat ze hun God niet konden verloochenen — en des konings woord veranderd en hun lichamen overgegeven hebben — en het grote wonder is nu, dat de koning daarvoor vallen moet, zodat hij die drie mannen niet alleen loslaat, maar ook vrij de naam des Heeren laat belijden ook wanneer dit in strijd komt met de bevelen van de koning. Hij valt hier voor het woord, dat eeuwen later gesproken zou worden, dat men Gode meer gehoorzamen moet dan de mensen.

Nebukadnezar moet het hier zelf belijden, dat de Heere zijn Engel gezonden heeft tot die drie mannen in de vurige oven om hen te ondersteunen. Ja, hier is inderdaad het Schriftwoord bevestigd: , , In al hun benauwdheid was Hij benauwd, en de Engel zijns aangezichts heeft hen behouden; door zijn liefde en door zijn genade heeft Hij hen verlost..." En ook dat andere woord uit de Bijbel is waarheid gebleken: , , De engel des Heeren legert zich om degenen, die Hem vrezen en rukt hen uit."

In elk geval is de koning zo onder de indruk van al deze gebeurtenissen, dat hij zelfs een proclamatie uitvaardigt. Hij is bang geworden van die God van Israël en daarom luidt zijn bevel, dat men zich te wachten heeft van de lastering van deze God. O neen, Nebukadnezar is niet bekeerd tot de God des levens, want dan zou hij wel anders gesproken hebben. Nu lezen we: Daarom wordt door mij een bevel gegeven, dat alle volk, natie en tong, die lastering spreekt tegen de God van Sadrach, Mesach en Abednego, in stukken gehouwen worde, en zijn huis tot een drekhoop gesteld worde; want er is geen andere god, die alzo verlossen kan (vers 29).

In dit alles klinkt nogal wat grootspraak door. Nebukadnezar wil zichzelf nogal wat macht toekennen over de volken en de natiën. Maar in elk geval is hij wel erg bang geworden voor Israëls God. En al hebben die drie mannen zijn woord niet gehoorzaamd, ze krijgen toch weer hoge posten: Toen maakte de koning Sadrach, Mesach en Abednego voorspoedig in het land van Babel (vers 30). Ze mogen als getuigen van de Heere God hun taak verder verrichten. En daarbij moeten ze wel heel klein van zichzelf hebben gedacht en groot van de Heere.

Dat is een goede plek waar we heel klein worden voor God en onszelf aanklagen. Dan kunnen we de Heere soms danken voor de vlammen van loutering en beproeving. Dat zijn dan gezegende vlammen.

Laten wij goed bedenken, dat ook in deze wereld de vurige oven heet gestookt kan worden. En we moeten juist in onze tijd maar voorbereid zijn op een zeer hete oven. Wij weten niet wat de toekomst in dit opzicht aan Gods kerk kan brengen. Wij weten echter wel, dat we veilig zijn onder de schaduw van zijn vleugelen. Veilig zelfs in de brandende oven. En dan kan de weg wel moeilijk zijn en zwaar, het is toch de weg naar het eeuwig Koninkrijk, zodat we zeggen kunnen met de apostel Paulus: , , Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop geëindigd, ik heb het geloof behouden, voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in die dag geven zal, en niet alleen mij, maar ook allen die zijn verschijning liefgehad hebben."

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 augustus 1961

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

HET BOEK DANIËL

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 augustus 1961

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's