Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CORRESPONDENTIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CORRESPONDENTIE

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

G. de L. te R. We kunnen ons indenken, dat bij lezing van Jozua 5 de vraag bij u opkomt: Hoe zit dat nu met die besnijdenis? Ze is toch immers door God ingesteld ten tijde van Abraham en nu wordt hier de opdracht gegeven Israël ten tweede maal te besnijden.

Inderdaad lezen we in Genesis 17:10: „Dit is mijn verbond, dat gijlieden houden zult tussen Mij en tussen u en tussen uw zaad na u, dat al wat mannelijk is u besneden worde..." En nu lezen we in Jozua 5 van een besnijdenis van Israël.

Jozua wil zich stipt houden aan de inzettingen Gods. Israël is in het beloofde land gekomen en nu moet het Pascha gevierd worden. Maar een onbesneden volk kan aan de viering van het Pascha niet deelnemen. En de besnijdenis van degenen die in de woestijn geboren zijn bleef achterwege. Dat was niet enkel nalatigheid geweest, maar veel meer omdat de rechte verbondsverhouding gestoord was en het verbond eigenlijk door Israël verbroken was. Degenen die ongehoorzaam en ongelovig zijn geweest en die in opstand gekomen zijn tegen de Heere, zullen het land Kanaiin niet binnentrekken. Ze zijn als t ware in de ban gedaan en omdat de rechte verbondsverhouding ontbrak kon ook het teken des verbonds niet worden gegeven.

Maar nu de Heere zijn volk in Kanaan gebracht heeft, en nu de Heere zijn beloften vervuld heeft aan de nakomelingen van het opstandige geslacht, nu laat Hij ook diegenen, die het teken des ver-

bonds nog missen, besnijden. Hij neemt hen als zijn volk aan in plaats van hun ongelovige vaderen.

Daarom lezen we hier van de besnijdenis van Israël. Volgens oeroude zede werden voor deze besnijdenis stenen messen gebruikt. Men achtte die reiner dan messen van metaal. Wanneer hier nu echter staat, dat Israël ten tweede maal besneden werd, moeten we niet denken dat degenen, die reeds besneden waren, nu opnieuw zich aan de besnijdenis zouden moeten onderwerpen. Dat zou ook niet best mogelijk zijn. Deze uitdrukking betekent hier echter, dat het volk als geheel weer besneden werd, zoals het ook besneden was ten tijde van de uittocht uit Egypte. Onbesneden zijn is voor het bondsvolk een abnormale en onduldbare toestand. Zo kan het volk ook het Pascha niet gaan vieren. Daarom laat Jozua het volk ook besnijden.

Redactie.

T. de H. te L. Het radiovraagstuk is inderdaad urgent. Telkens krijgen we hierover brieven van mensen, die zo graag een „bevindelijke" prediking willen beluisteren. Wanneer men oud en ziek is en niet meer ter kerk kan, vervult de radio immers een belangrijke functie bij de geestelijke voeding. De radio is tegenwoordig in al zijn geledingen bijna geheel afgestemd op de „moderne" mens. Én daardoor komt de mens, die bij het Woord Gods wil leven, tekort. Maar daarom is het ook noodzakelijk, dat aan het bestuur van de N.C.R.V. door alle leden, die een andere koers willen, geschreven wordt. We juichen het dan ook toe, dat u dit gedaan hebt. Maar men moet in Hilversum zoveel brieven krijgen, dat men voelt, dat het anders moet. Overigens wordt ook van de zijde van verschillende organisaties bij de N.C.R.V. hierop aangedrongen. Overwogen wordt om ook gezamenlijk nog eens iets in dit opzicht te ondernemen.

J. S. te V. Met belangstelling namen we kennis van uw schrijven. Het is inderdaad nodig om de gemeente op te bouwen in de waarheid en de kerk in het algemeen — in het bijzonder dan op de kerkelijke vergaderingen — de waarheid Gods voor te houden en op te roepen om van die waarheid getuigenis te geven. Daarbij gaat het er niet om dat de mensen de kerk verlaten, maar dat de onschriftuurlijke prediking uit de kerk verdreven wordt, en de mensen zich bekeren, van dominé tot gewoon gemeentelid, tot de levende God. Maar die bekering hebben we allemaal van node.

Mej. B. de J. te Voorschoten: Persoonlijk kunnen we u niet helpen aan het dagboek van ds. E. van Meer: Leer mij uw paden. Maar misschien is er onder onze lezers iemand van wie u het kunt kopen. Daarom geven we uw adres hier door: Mej. B. de Jong, Schoolstraat 5 te Voorschoten. Als onze lezers weten, dat u het zo bijzonder graag wilt hebben, is er misschien wel iemand die het missen kan.

A. v. d. H. te H. Het was me niet mogelijk om u eerder te antwoorden. Ik hoop, dat ondertussen de kwestie is opgelost. Men moet in dergelijke zaken natuurlijk wel zien dat ze niet de fundamenten des geloofs raken, hoewel ze in zeker opzicht wel belangrijk kunnen zijn. Juist de vormgeving van de eredienst en alles wat daarbij hoort, dient in onderling overleg te worden geregeld.

P. G. B. te M. In een blad kunnen we alleen misstanden signaleren en er op aandringen dat de kerkelijke organen ook aan de gemeenteleden recht doen. Maar verder kunnen we ons met deze aangelegenheden niet belasten, daar dit buiten onze bevoegdheid ligt.

A. B. S. te R. Het is niet gemakkelijk om in enkele zinnen te zeggen wat we onder de gereformeerde prediking hebben te verstaan. Dat zult u ook van ons niet verwachten. In het verleden hebben we hier al menigmaal over geschreven. Ook over het feit dat in bepaalde gemeenten die prediking wel eens ontbreekt, waarnaar men soms hunkert. Over al deze dingen zal in de toekomst zeker nog wel eens geschreven worden. Maar u zult even geduld moeten hebben.

Redactie.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 juni 1963

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

CORRESPONDENTIE

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 juni 1963

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's