Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De overtuiging des Geestes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De overtuiging des Geestes

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

En die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel: Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven. En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien. En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Johannes 16 : 8— 11.

Op de Pinksterdag heeft de apostel Petrus hoofdzakelijk gepredikt over Christus Jezus, de Heere. In het Johannesevangelie heeft de Heere Christus bijzonder gepredikt over de Heilige Geest, namelijk over diens persoon en over diens werk. Het moet ons wel een lust zijn om over de Heilige Geest te prediken, want Hij is God, waarachtig God, evenals de Vader, evenals de Zoon, gelijke ere waardig als Zij beiden.

Zeker op en na de Pinksterdag moet van Hem gesproken worden. Wij hebben geen monotheïstische godsdienst zonder meer, waarin alleen de Vader het voorwerp van onze prediking is, of alleen de Zoon. Hoe toch zou de Vader Vader kunnen zijn zonder de zoon en hoe ook zou de Zoon Zoon kunnen zijn zonder de Vader. Wij hebben ook geen monotheistische godsdienst, die zich alleen bezighoudt met de Heilige Geest. Wij hebben een monotheïstische godsdienst van de enige, ware God, maar deze enige God is Drieënig. De Een is zonder de beide anderen niet te denken. Elk der Personen werkt door en voor de anderen. Laat ons dan heden de Persoon en het werk, het heilswerk van de Geest, samen overdenken.

Die, gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen

Onze tekst vormt één doorlopende zin met vers zeven: , , Doch Ik zeg u de waarheid: het is u nut dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen, maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden." Laat ons er dus goed op letten, dat in onze tekst het werk van de Trooster wordt uiteengezet. Als onze tekst spreekt van het overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel, dan is het onze eerste gedachte, dat hier gesproken wordt over de veroordelende, over de de wereld veroordelende werkzaamheid van de Heilige Geest. En dan denken wij bijzonder aan het eindgericht. Hoezeer de Heilige Geest ook een aandeel. een overtuigend aandeel zal hebben in het eindgericht, daarover gaat het hier niet. Op zichzelf ligt er natuurlijk wel een troost in het feit, dat de Geest richten zal de wereld, voor Gods volk en knechten namelijk, maar als Hij hier de Trooster genoemd wordt, dan moet dit niet dan een evangelische betekenis hebben. Hier wordt Zijn werk gezien bij de Pinksterdag, ook vanaf de uitstorting in de loop der eeuwen. Terstond na Zijn komst zal dit overtuigende werk beginnen.

En Hij zal de , .wereld" overtuigen. De Heilige Geest wordt uitgestort op de kerk, op de wachtende kerk en op de ambtsdragers der kerk. Ook zeer waarschijnlijk in de heilige gebouwen van de kerk, waar de Joden en de Jodengenoten van alle volk onder de hemel waren samengekomen om het feest van de Wetgeving mede te vieren. En hoe wordt nu hier gezegd, dat de Geest de wereld zal overtuigen? Is het dan niet zo, dat de wereld deze Geest niet kan ontvangen? Joh. 14 : 17.

Het is waar, dat de wereld de Geest niet kan ontvangen, omdat zij Hem niet ziet en niet kent. Maar het is even waar, dat de Heere alzo lief deze wereld gehad heeft, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. En het is even waar, dat de Heilige Geest blaast waarheen Hij wil, opdat alzo een iegelijk zij, die uit de Geest geboren is. De Geest staat vrijmachtig tegenover deze wereld, neemt vrijmachtig Zijn intrek, in deze wereld en uit deze wereld zullen er zovelen geloven, als er verordineerd zijn tot het eeuwige leven. Wat een boodschap, wat een blijde boodschap, dat die Geest inkomt in een wereld verloren in schuld.

Was dat niet waar, de Evangelieverkondiging der discipelen zou van geen betekenis zijn. Was dat niet waar, de Geest zou niet bekleden de getuigende, zelfs de overtuigende functie. Hij overtuigt. Getuigen, dat is mensenwerk, overtuigen, dat is Gods werk, dat is het werk van de Heilige Geest.

Toch getuigt de Geest Gods ook. Hij zal verkondigen. Zelfs is het niet zo, dat de Heilige Geest altijd en iedereen overtuigt. Wij denken hierbij aan de drie mogelijkheden, dat men namelijk de Geest bedroeven kan, dat men de Geest uitblussen kan en dat men de zonde tegen de Heilige Geest doen kan. Calvijn maakt hier onderscheid tussen algemeen en bijzonder getuigenis van de Heilige Geest.

Naar dit bijzonder getuigenis van de Geest Gods nu overtuigt de Heilige Geest de wereld van zonde. Dan staat de wereld voor het woord van de Geest, dan kan zij niet anders dan het hoofd buigen, erkennen. De Geest overtuigt van zonde, van alle zonden, die bij God als zodanig te boek staan. De zonden dus, die tegen Gods wet begaan zijn. Die worden hier echter niet genoemd. Hier wordt de zonde dieper gegrepen en op een evangelische wijze aangeduid: , , In Mij niet geloven", dat is in Mij als de Verlosser van zonde en schuld niet geloven. Zie, daar hebt ge ook het geloven in zonden, in ieders persoonlijke zonde en schuld. Het is de grootste zonde niet, dat wij al die zonden doen, maar wel dit, dat wij weigeren te erkennen, dat het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon. reinigt van alle zonden. Dan achten wij het bloed des Nieuwen Testaments van generlei waarde. Dan blijven wij in onze zonden. Dan geven wij de voorkeur aan de zonden boven Christus. En dat is de zonde van de wereld, de zonde van het ongeloof. Dat maakt de Heilige Geest tot zonde, bij een wereldling. Dat is altijd het eerste onderwijs, wat de Geest Gods een mens geeft. Dat is bij alle wereldlingen, die zalig worden, eender. Zij worden allen en allen in de eerste plaats overtuigd van zonde. Bij elk mens, die de Geest onderricht, wordt het onge-

loof de grootste zonde. Dan durven wij niet meer ongelovig zijn.

„Van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien." Let er wederom op, dat de gerechtigheid, waarvan de Geest overtuigt, in verband gebracht wordt niet met de straf, maar met de genade. De Heilige Geest overtuigt er de wereld van, dat de Zoon, Christus, ten hemel gevaren is, zodat zij Hem niet meer zullen zien. Wat heeft dit met de overtuiging van zonde te maken? Alles! Dit heeft het er mee te maken, dat Christus in Zijn hemelvaart gerechtvaardigd is als Zaligmaker van zondaren. De hemelen moesten Hem ontvangen, tot aan de tijd der wederoprichting aller dingen. Dit is het recht, dat aan de Zoon is toegekend, is bewezen. Maar nu is het ook Zijn gerechtigheid om in de hemel, onzichtbaar als de Hogepriester voor Zijn kerk, voor die wereld, verloren in schuld, werkzaam te zijn. Daar is Hij voorbiddend voor Zijn volk, daar is Hij vergaderend Zijn kerk, daar is Hij besturend Zijn gemeente. En 't is van deze dingen, dat de Geest de wereld overtuigt. De wereld leert door de Geest zien (hoewel zij Hem niet meer zien), dat Christus er is, dat Hij daar is. De wereld leert door de Geest zien, wat Hij daar alles doet, dat Hij bidt voor een wereld verloren in schuld, dat Hij de Zijnen uit deze wereld vergadert tot de gemeente. En de wereld leert overtuigd zien, dat Hij van daaruit Zijn gemeente wèl bestuurt. Daar wordt de wereld van overtuigd. De wereld wordt overtuigd van deze Zijn gerechtigheid. Dit is Zijn recht om dit te doen. Maar dit is ook die bedekkende gerechtigheid, dit is Zijn genade. Dat Hij dat aan de wereld zelf bekend wil maken, dat Hij dit werk vanuit de hemel doet, dat kan de wereld nooit verstaan dan in de bevinding van haar hart. Dan wordt door haar zalig beleefd de waarheid des geloofs. En zij wordt overtuigd, dat dit waar is, dat dit allemaal waar is. En deze wereld is alleen verwonderd, dat dit haar wordt geopenbaard. Ons schuldige, ons ongelovige wereld wil de Geest inleiden, overtuigend inleiden in de verborgenheden van Christus. Christus is wel daar, maar Zijn Geest is hier.

'k Heb in mijn hart Uw rede weggelegd, Opdat ik mij mocht wachten voor de zonden. Gij zijt, o Heer', gezegend, leer Uw knecht, Door 't Godd'lijk Woord, een helder licht bevonden En door Uw Geest, al d' eisen van het recht, Zo wordt Uw eer nooit stout door mij geschonden.

Doe bij Uw knecht weldadigheid, o Heer', Opdat ik leev', Uw woorden moog bewaren, En dat Uw Geest mij ware wijsheid leer', Mijn oog verlicht', de nevels op doe klaren; Dat mijne ziel de wond'ren zie en eer', Die in Uw wet alom zich openbaren.

En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. Wederom blijkt ook uit dit derde stuk van de tekst, dat de naam van de Heilige Geest niet te vergeefs de Trooster genaamd is. Hier hebt gij wederom een stuk van de troost, die de Heilige Geest geeft aan een wereld, die tot de kennis van zonde gebracht is, die ook tot de kennis van de gerechtigheid van Christus geleid is. Als Christus ten hemel gevaren is en de Geest neergestort heeft, dan is de strijd tegen de satan gestreden, dan is hem de kop vermorzeld, dan is hij geoordeeld. Aan hem is het oordeel voltrokken. Nu wordt de satan hier genoemd de overste dezer wereld. Hij had alle macht over de wereld. Alle zonde der wereld, alle ongeloof der wereld, dat stond op zijn rekening. Daar was hij verantwoordelijk voor. Dat de wereld „wereld" was en hoe de wereld „wereld" was, dat was zij alles op zijn bevel. Daar is geen zonde, of zij is eerst door de hand van de satan gegaan. Daar is geen ongeloof. of het is ook door de mond van de satan gegaan. Hij is de overste der wereld in al haar kwaad.

In de kruisiging van Christus is de overste dezer wereld geoordeeld. In de hemelvaart van Christus wordt aan de satan zijn prooi ontnomen als Christus een gemeente vergadert. En in de uitstorting van de Heilige Geest wordt de overwinning op de satan geproclameerd. De wereld mag er nu van overtuigd worden, dat haar overste geoordeeld is, gevonnist is tot de onrecht hebbende partij, geoordeeld is tot zijn nederlaag. Nu van Goede Vrijdag af dit vonnis wordt uitgevoerd, moet de overste zijn vangst loslaten.

En nu de Geest wordt uitgestort, wordt aan de gevangenen uitgeroepen de vrijlating, want waar de Geest des Heeren is, daar is vrijheid. Het Jubeljaar, het vijftigste jaar, is aangebroken. De naam houdt verband met de naam Pinksteren, die vijftigste betekent. En de Geest overtuigt de wereld van dit oordeel, dat aan haar overste voltrokken is. Dat is wat, om dit te gaan geloven: „Mijn overste, de overste van mij, wereldling, is geoordeeld." De satan heeft zijn recht op mij verloren en hij heeft ook zijn macht over mij verloren. Daar ben ik van overtuigd. Daar heeft mij de Geest des Vaders en de Geest des Zoons van overtuigd. Het is mij in de naam van de eigen Overwinnaar aangezegd. Ik mag de banden afschudden, ik mag de zonden vaarwel zeggen, ik mag alle ongeloof afleggen en alle geloof aannemen door de Heilige Geest. Daar heeft mij Gods Geest tot in het diepst van mijn ziel van overtuigd. Het oordeel, dat over mijn overste, de satan, is gegaan, doet mij het oordeel ontgaan. Dit nu is mijn troost, die de Trooster mij gaf. 'k Ben overgegaan uit het rijk der duisternis in het rijk van het eeuwige licht, 'k Heb een andere Overste, ver boven alle macht en kracht, gezeten op Zijn rechtmatige troon. Hij heeft van Zijn troon Zijn Geest gegeven.

Ook aan de wereld, ook aan mij wereldling, verloren in schuld. Hij heeft mij overtuigd van de meest elementaire dingen, van heel de bijbel, van heel het geloof. van zonde (mijn zonde) en van genade (Zijn genade). Dit is mijn troost, de troost van mijn Trooster. En al moet ik nog vele dingen leren, deze Geest leidt in alle waarheid, leidt mij in al dit heil dieper en dieper en verkondigt de toekomende dingen.

K.a.Z.

W. L. T.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 juni 1963

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

De overtuiging des Geestes

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 juni 1963

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's