Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dc paus van Rome

Door allerlei gebeurtenissen is de figuur van de paus van Rome weer „in gesprek" gekomen en meer dan ooit neemt hij een „aangevochten" plaats in En dat niet alleen voor dc kerken van de reformatie, maar ook voor veel rooms-katholieken. Dc reformatie heeft het pausdom duidelijk en fel afgewezen. Ten aanzien van de paus viel de naam anti-christ en zijn woeden tegen de schaapjes van de Heere Jezus, zijn bloeddorstige vervolging van de kerk van Christus, waardoor duizenden en duizenden martelaren zijn gedood geworden, hebben inderdaad anti-christelijke symptomen aan het licht gebracht. Krachtig hebben dc reformatorische kerken het pausschap afgewezen en ondanks bepaalde toenaderingspogingen blijft de paus van Rome toch instaan tussen het oecumenisch streven van bepaalde groepen roomsen en protestanten. Zo verscheen dezer dagen een boek onder de titel: De paus van Rome, terwijl als ondertitel afgedrukt staat: Opvattingen over een omstreden ambt. Aan het boek hebben rooms-katholieke en protestantse schrijvers meegewerkt. Deze schrijvers hebben bijna allen het concilie als waarnemers of adviseurs meegemaakt, zodat ze ook de spanningen „geproefd" hebben, die op het concilie te Rome openbaar zijn gekomen, spanningen juist ook over het pauselijk gezag. Het zag er naar uit dat dc bisschoppen meer als gelijken van de bisschop van Rome zouden worden beschouwd. Dc bisschop van Rome, de paus. zou dan inderdaad de primus inter pares — de eerste onder zijns gelijken — zijn. Maar met die plaats heeft dc tegenwoordige paus geen genoegen willen nemen. Hij heeft gesteld dat hij de hoogste autoriteit in dc kerk van Rome is en dat hij ook zelfstandig, buiten de bisschoppen om, besluiten kan nemen. Dit heeft destijds grote beweging veroorzaakt, zodat de r.k. prof. Schillebeeckx geschreven heeft: „Maar omdat de verbijstering over deze laatste week (van dc derde zitting van het concilie) vooral in Nederland, zo hevig is dat ze me in het hart grijpt, en zich heeft geuit in zware droefheid, in verbeten woede of verontwaardiging..." De paus van Rome heeft echter tegen alles in zijn gezag gehandhaafd en zo staat die paus nog levensgroot als een muur tussen het oecumenisch streven van roomsen en protestanten. In Nederland hebben zich zeer progressieve denkbeelden ontwikkeld, zodat juist hier de klap zo zwaar is aangekomen.

Een nieuw beeld van dc paus

Prof. Delfgaauw wil naar een ander „pausbecld toe. Hij schrijft o.a. in het bovengenoemde boek: „Hoe zagen wij — laten we zeggen de mensen geboren tussen 1900 en 1925 — de paus in onze jeugd?

Hij gold voor ons als het hoogste en onfeilbare gezag. Dc katholiek van die tijd werd gekenmerkt door eerbied voor alle gezag, maar het geestelijk gezag won het toch verre van het wereldlijk gezag. Iedere priester had een behoorlijke dosis gezag, de bisschop uiteraard veel meer, maar de paus had onbeperkt gezag...

In een veertigtal jaren — 1925—1965 — is er een grote verandering gekomen in dc houding van de katholieke gelovigen tegenover clericaal, bisschoppelijk en pauselijk gezag. De vraag is: hoe de huidige katholiek het gezag van de paus ziet..."

Deze schrijver tekent dan de spanningen die opgeroepen werden ten aanzien van de vraag van de verhouding van dc paus tot de bisschop. In naam is de bisschop het hoofd van zijn kerk in zijn bisdom. Maar hij ontmoet overal dc paus, zodat zijn gezag is uitgehold. En hij vervolgt dan:

„Er kwam dus in de kringen van de gelovigen zelf een zeker verlangen naar de rehabilitatie van het bisschopsambt, dat in het Nieuwe Testament en in de kerkgeschiedenis zulke sterke papieren heeft.

Vandaar dat men zich ook in lekekringen verheugde over de oproep van paus Joannes tot een tweede Vaticaans concilie. Men hoopte van meet af aan dat dc bisschoppen daardoor weer werkelijke leiders van dc kerk zouden worden..."

Voor de paus blijft dan geen andere plaats als die van voorzitter van de vergadering van bisschoppen, waarbij hij dan als paus leiding moet geven:

„Dit betekent, dat alle monarchale schittering van het pausdom moet verdwijnen en de evangelische eenvoud, die het privéleven van vele pausen kenmerkt, ook in de uiterlijke presentatie der Kerk te voorschijn moet komen... Het nieuwe pausbeeld vraagt om een paus, die leeft als een eenvoudig priester, die geen tiara draagt, geen paleis bewoont, geen hofhouding heeft, geen beheerder van musea is, geen monarch over bisschoppen en gelovigen. Er is een paus nodig die zijn eigen bisdom beheert en geen centralisme bevordert; die als eerste der bisschoppen, zijn gelijken, ervoor open staat raad te krijgen en te geven en bemiddelaar te zijn, waar dit mogelijk is. Een paus die anderen hun verantwoordelijkheid weet te laten, maar ook durft te waarschuwen wanneer de liefde veronachtzaamd wordt..."

Het ziet er nog niet naar uit, dat het beeld van de paus, zoals prof. Dclfgaauw dat tekent, spoedig werkelijkheid zal worden.

Het pausschap afgewezen

Het pausschap afgewezen Op een zeer overtuigende en gefundeerde wijze heeft prof. dr. A. J. Bronkhorst het standpunt van de reformatie weergegeven en daarmee het pausschap beslist afgewezen. Nadat hij dc betekenis van Petrus voor dc christelijke gemeente van zijn tijd en daarmee voor de kerk heeft aangewezen, wijst hij dc rooms-katholieke opvattingen beslist af. Op vier gebieden heeft, volgens prof. Bronkhorst, Petrus fundamentele betekenis gehad voor dc gehele christenheid. Allereerst voor het ontstaan van de evangeliën, waarin we juist door hetgeen Petrus verteld heeft aan Markus, veel over de Heere Jezus mogen horen. Hij was verder dc eerste theoloog van het oer-christendom, zo wordt door prof. Bronkhorst gesteld. Verder heeft hij de Jeruzalemse gemeente in de eerste tijd geleid. En zelf heeft hij ons twee brieven in de Bijbel nagelaten. Maar dit alles is geen enkele grond voor de opvatting dat Petrus een soort paus, ja dc eerste paus zou zijn geweest.

In de Bijbel zien we geen enkel gegeven waarom Petrus zo n hoge eer zou moeten worden toegebracht, dat hij de rots zou wezen waarop de kerk zou worden gebouwd. De kerk wordt alleen gebouwd op dc Heere Jezus Christus en zijn verzoenend lijden en sterven en op de belijdenis: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.

Dc Bijbel leert ons duidelijk dat er geen paus en geen bisschoppen mogen regeren in de kerk, maar dat er andere ambten zijn gegeven en dat er andere ambtsdragers dienen te zijn, zoals ouderlingen en diakenen, die niet uit eigen macht en gezag over de kerk heersen, maar die aan de Heere Jezus vragen om geleid te worden door zijn Woord en Geest en zo de gemeente en de kerk te dienen.

Wanneer de paus van Rome wegvalt, valt de rooms-katholieke kerk uit elkaar, zo heeft men gezegd. Want ook in die kerk is een menigte van meningen en opvattingen, van richtingen en modaliteiten, die nu nog door het gezag van dc paus van Rome bijeengehouden worden. Maar hoelang nog?

Het zal overigens wel duidelijk zijn dat cr van eenheid met de kerk van Rome geen sprake kan zijn zolang die kerk niet is weergekeerd tot de gehoorzaamheid aan het Woord van God. Maar dan zullen ook de p; üus en de bisschoppen verdwijnen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 november 1965

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 november 1965

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's