Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het debat over het object der verkiezing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het debat over het object der verkiezing

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(1)

Het is een bekend zeggen in de kringen van Gods volk: Vraag maar veel om ontdekkend licht. Dat ontdekkende licht is ook nodig om niet verkeerd te denken over de uitverkiezing. Daar is b.v. de blijde boodschap van het evangelie Gods. Daarin wordt Christus Jezus aangeboden als de geneesheer van zondaren. Zonde is een ongeneeslijke ziekte. De ziel, die gezondigd heeft, zal sterven. Maar nu komt de boodschap van het evangelie, verkondigende leven en genezing voor hen die ver zijn en voor hen, die nabij zijn. In dit evangelie wordt een bepaalde weg voorgesteld, een bepaald medicijn, een bepaald opgeven van eigen wil en lust. Het is mijn stellige overtuiging, dat velen het evangeilie niet recht verstaan, ook wel omdat predikanten het niet recht prediken. Zij verstaan het dan zo, dat Christus voor alle mensen gestorven is en dat een mens dit nu maar aan heeft te nemen: geloof maar en neem maar aan. Zij miskennen de noodzakelijkheid van de verbreking des harten, van de voorafgaande kennis van zonde en ellende van de noodzaak der wedergeboorte om te kunnen geloven. Het ontbreekt ze aan ontdekkend licht. Menigeen leeft en denkt als de rijke jongeling en zegt: al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid aan. Daarboven willen zij dan nog een extra

verzekering van genade hebben, dat zij toch zeker het eeuwige leven zullen beerven. Van deze geldt: Want gij zegt: k ben rijk en verrijkt geworden en heb geens dings gebrek" (Openb. 3 : 17).

Ook als men zulke woorden niet gebruikt, mist men toch het inzicht in de grote verlorenheid, waarin men leeft. Het aangehaalde vers zegt van dezen: , , en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk en blind en naakt en arm."

Het ontdekkende licht ontbreekt. Sommige dominees prediken zelfs dat dit niet nodig is om tot Christus te willen komen. Voor deze nu is de belijdenis der uitverkiezing een kwelling: zij versombert hun leven. Het evangelie, menen zij, verliest veel van zijn blijdschap als er een uitverkiezing is. Zij wenden dan voor dat men dus eerst moet weten, dat men uitverkoren is, wil men zekerheid hebben, dat het evangelie voor hen persoonlijk geldt. Zij ontkennen, dat men moet weten, dat men verloren is en zij willen van de uitverkiezing af, omdat zij beweren, dat men dan eerst moest weten, dat men verkoren is. Zo trachten zij vanuit het evangelie de uitverkiezing te bestrijden.

Nu zegt de Schrift nergens, dat men eerst moet weten, dat men uitverkoren is om in Christus te mogen geloven. Wel zegt de Schrift, dat men eerst moet weten, dat men verloren is. Tenminste dit volgt m.i. uit de duidelijke uitspraken van de Heiland, dat Hij alleen voor zondaren gekomen is namelijk, die zich daarvan goed bewust zijn (Matth. 9 : 13) en dus niet voor die grote zondaar, die in Lucas 18 farizeër heet, doch wel voor de tollenaar Uit deze gelijkenis volgt, dat het evenzeer een kwestie van bewustzijn is als van zijn. Hier waren beide zondaren, de twee mannen, die opgingen naar de tempel, alleen de ene wist het niet en ging dus niet gerechtvaardigd naar huis.

Is de uitverkiezing dan geen belemmering voor hen, die willen zalig worden? Als nu een hoorder van het evangelie gaarne wil, maar hij is niet uitverkoren of hij weet dit niet, wat dan? Dit is een vraag uit de diepste onkunde geboren en uit een totaal gebrek aan ontdekkend licht opgerezen. Daar bestaan geen hoorders van het evangelie, die zalig willen worden door Christus. Van alle hoorders geldt, wat in Johannes 5 : 40 staat: , En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben."

Laat niemand zich hierover verbazen gezien de natuurlijke gesteldheid van de gevallen mens. Daar is niemand onder de mensen, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, tesamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook nie f . tot één toe." (Rom. 3).

Daarom belijden de gereformeerde kerken der reformatie in de Leerregels Hs III/IV, art. 3: „Overzulks zo worden alle mensen in zonden ontvangen, en als kinderen des toorns geboren, onbekwaam tot enig zaligmakend goed, geneigd tot kwaad, dood in zonden en slaven der zonde. En willen noch kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren. noch zichzelf tot de verbetering daarvan schikken, zonder de genade des wederbarenden Heiligen Geestes."

Hoe is het nu mogelijk, dat deze mens klaagt: , wat is dat toch erg, dat er een uitverkiezing is, want als ik nu eens wil en God heeft mij niet uitverkoren! Neen. daar ligt het gevaar niet. Daar is niemand, die tot Christus wil komen dan op zijn eigen gemaakte voorwaarden en zulken wil de Heere Jezus niet ontvangen. Dat staat in het evangelie: , En die zijn krui? niet op zich neemt en Mij navolgt, is Mijns niet waardig" (Matth. 10 : 38). , , Zo wie achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want zó wie zijn leven zal willen behouden (de dingen, waar wij het leven in vinden), die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn zijn leven zal verliezen om Mijnentwil en om des Evangelies wil, die zal hetzelve behouden" (Marcus 8 : 34, 35).

De uitverkiezing is nooit een belemmering. Onder de eerste vruchten ervan hoort altijd, dat er enige gewilligheid om te luisteren en te begeren in de mens geschapen wordt. Eén zucht om genade is genade en zulk een zucht wordt nooit tegengewerkt door een verborgen wil in God. Alles wat God wil van ons, zondaren, heeft de Heere in Zijn Woord bekend gemaakt en wat de Heere verder nog bedacht en besloten mag hebben is nooit een belemmering voor de vervulling van Gods beloften en toezeggingen.

Waarom is er dan een uitverkiezing 7 Omdat zonder deze verkiezing Gods nooit

iemand tot Christus gekomen zou zijn Daarom is de verkiezing altijd een poort. nooit een muur. Wat echter alle mensen missen, is het ontdekkend licht aangaande hun verloren toestand, hun onwil en onmacht. Dit ontdekkend licht kunnen zij echter ten allen tijde krijgen. Zij behoeven er maar aanhoudend en welgemeend om te vragen.

Nu hebben wij de vorige keer, dat we over de Dordtse synode schreven nog weer eens gezien, dat daar ook het geschil over het voorwerp der verkiezing aan de orde is geweest of namelijk God onderscheid gemaakt heeft (hoewel er geen onderscheid was) tussen de mensen, die Hij zag als geschapen en gevallen of tussen de mensen, die Hij zag als zullende geschapen worden en zullende vallen. Wij spreken van infra-en supralapsaristen.

We hebben reeds eerder hierover iets in onze artikelen over de Dordtse synode geschreven. Heeft God ook de val in zijn besluit opgenomen of alleen maar vooruitgezien en toegelaten? Het eerste leerden de „bovenvaldrijvers", de supralapsariërs. Het tweede werd aangenomen door de „benedenvaldrijvers", de infralapsariërs. Dit laatste standpunt is door de Dordtse synode aanvaard, hoewel de supralapsariërs niet werden veroordeeld. Maar daarover vertellen we u een volgende keer nog iets.

D.

L. V.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 juli 1969

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

Het debat over het object der verkiezing

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 juli 1969

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's