Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De uitziende gelovige

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De uitziende gelovige

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

't Is alom donker in de wereld. Gods kind ziet uit en hoopt alleen. En wacht ook of een nieuwe morgen Reeds aan de horizon verscheen.

't Is rondom twist om kleine dingen. Elk mens blijft staan in eigen waan. Men vindt zo schaars het rein vergeven, Zo goedsmoeds met een lach en traan.

Hoe meer de zond' in telkens nieuwe vormen In ons geslacht zich openbaart, Hoe bang het worde in deze stormen, Het volk des Heeren blijft bewaard!

De levenden zien uit naar boven En sterven daag'lijks aan hun vlees, t Moet alles toch de Heere loven. Want anders is hun strijd vergeefs.

Daar is zoveel, dat kan verleiden, Onschuldig schijnt der wereld roep. Zoveel komt onze ziel bestrijden van binnen, bij gedoofde levensgloed.

En op het jawoord van de ogen Zegt „neen" het schuldverslagen hart. De zee is in haar diep bewogen. De eigen schuld geeft dieper smart.

Als d' aanklacht over slavernij der zonde in onze ziel luid wordt gehoord, Dan kan het vlijmen van de wonde Alleen door Jezus' bloed gebalsemd, en [verstoord. Dan smeekt zij soms: Och. slaak die banden. Verlicht in mij de donkerheid.

Ik ben vereenzaamd in Uw handen. Terwijl ik in mijn duisternis toch U verbeid.

Zo ziet zij uit naar hare Koning, Die eens haar vrijsprak in de nood. Zijn woorden .zoeter, ja dan honing, Gaf haar eens blijdschap, wonder groot.

Zo wacht zij op de nieuwe morgen, Beidt zij het licht van deze Zon, Die nu nog, in de nevelen verborgen, Straks zal zijn haar levensbron.

Zijn Waarheid, tot het hart gesproken. Gaf hier de volle zekerheid, Dat eens, dit leven afgebroken, De weg ons blijkt tot heerlijkheid.

De pelgrim met vernieuwde zinnen Kent Jezus Christus hier zo teer, Dat hij Hem niet meer missen kan daarbinnen. Waar Jezus is, is Hemel-sfeer.

De kennis aan het leven blijft steeds wekken, Doet vragen meerd're kennis van Gods Geest. De liefde Gods blijft altijd trekken, Doet uitzien naar het Eeuwig Bruiloftsfeest.

Dit teder heimwee doet hem smachten, Hunkerend uitzien naar die hemelstad.

Geloven leert Gods kind verwachten Het heil, waarvan hij hier een voorsmaak had.

V.

J. O.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 juli 1969

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's

De uitziende gelovige

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 juli 1969

Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's