Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe zal de financiële verhouding tussen kerk en staat geregeld worden?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe zal de financiële verhouding tussen kerk en staat geregeld worden?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat is een vraag die weer bijzonder actueel geworden is nu de staten-generaal deze week voor de beslissing staat of artikel 185 van de grondwet, waarin de financiële verhouding tussen kerk en staat geregeld is, daaruit verwijderd zal worden. In dat artikel zijn de rechten van de kerk vastgelegd op de uitkeringen van staatswege van rijkstraktementen, - pensioenen en kindergelden voor de dienaren "•van die kerken die in 1815 deze uitkeringen kregen.

Het zou ons te ver voeren om de hele geschiedenis van de kerkelijke en de geestelijke goederen op te gaan halen. Maar wel willen we onze lezers er aan herinneren dat de wortels van bovengenoemde uitkeringen liggen in de middeleeuwen, derhalve nog voor de reformatie. Toen kon alleen dan een kerk worden gesticht wanneer er tevens fondsen waren waaruit de traktementen en het onderhoud van de kerkelijke gebouwen kon worden bekostigd. Na de reformatie heeft de overheid deze kerkelijke en geestelijke goederen over het algemeen aan zich getrokken, die in elk geval in beheer genomen, waarbij er soms heel vrij met deze goederen is omgesprongen. Zo zelfs dat men wel goederen verkocht heeft voor de oorlogsvoering. In verschillende gevallen werden bij vervreemding van die goederen wel obligaties daarvoor in de plaats gesteld. Maar heel deze regeling is nu niet bepaald doorzichtig geweest. Tenslotte heeft koning Willem I, na de dagen van de Franse overheersing, de kerken hun bepaalde rechten toegekend, rechten die tot op deze dag nog gelden en die in de grondwet in het bovengenoemde artikel 185 zijn vastgelegd.

Wel zijn de bedragen voor de traktementen akijd op het peil van 1815 blijven staan. Vroeger maakte dit een groot bedrag uit op de begroting van de kerken. Maar wanneer men bedenkt dat het gemiddelde rijkstraktement ligt op ƒ 565, — per jaar en het rijkskindergeld op ƒ 25, ~ per kind en per jaar, dan zal iedere lezer verstaan dat dit geen bedragen meer zijn die zoden aan de dijk zetten. Het is nog slechts een fractie van wat er nodig is voor het kerkelijk bedrijf.

Een andere zaak is echter dat de kerken recht hebben op deze uitkeringen. Ja, we zouden zelfs zover willen gaan, dat we het een kwestie van recht gevonden zouden hebben wanneer de uitkeringen aangepast waren aan de geldontwaarding van de laatste tientallen jaren. We hebben ons reeds eerder uitgesproken tegen het voorstel van de commissie van Walsum, die enkele jaren geleden — deze commissie was reeds in 1946 ingesteld — adviseerde om voor de kerken een subsidieregeling in te stellen die vijftig miljoen gulden per jaar aan de kerken zou doen toekomen volgens een nader vast te stellen verdeelsleutel. We menen dat de kerk zich niet mag laten binden voor deze miljoenen en in volkomen vrijheid haar werk moet voortzetten. Een andere zaak is echter die van de verkregen rechten. De regering wil hiervoor een afkoopregeling opstellen. Maar wanneer men daarbij uitgaat van de drieëneenhalf miljoen die jaarlijks uitgekeerd wordt gaat men niet van een goede basis uit. En er zijn trouwens nog heel veel moeilijkheden te verwachten wanneer men tot afkoop zou overgaan. Want aan wie moet de afkoopsom worden uitbetaald? Dat kan imniers nooit aan de kerk in haar geheel. De predikantsplaatsen hebben recht op de uitkeringen. Daarom zullen de afzonderlijke gemeenten bij een afkoopregeling om de afkoopsom vragen. En terecht!

Van de belanghebbende kerken — waaronder de hervormde en de roomskatholieke de belangrijkste zijn — is een brief aan de Tweede Kamer uitgegaan met een nota over deze zaak, waarin de afkoopregeling wordt afgewezen en de voorgestelde subsidiëring wordt verdedigd. U kunt een samenvatting van deze nota onder het kerknieuws vinden. Met

belangstelling zullen we de ontwikkeling van deze zaken volgen. We stellen daarbij nadrukkelijk vast dat we een subsidie van vijftig miljoen voor de kerken gevaarlijk achten. We menen dat de kerken er meer bij gebaat zijn wanneer haar leden zelf de gelden opbrengen voor de eredienst. Daarbij zouden we ook graag allerlei andere subsidies willen afschaffen die de regering aan verschillende voor ons niet aanvaardbare dingen geeft. Maar aan de verkregen rechten mag niet getornd worden en daarvoor zal inderdaad een rechtvaardige regeling getroffen moeten worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 december 1971

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Hoe zal de financiële verhouding tussen kerk en staat geregeld worden?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 december 1971

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's