Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De religie van het belijden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De religie van het belijden

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

• In onze studentenjaren heeft Prof. Dr. J. Severijn er geregeld op gewezen dat men beter niet van een Schriftbeschouwing kan spreken, maar van Schriftgeloof. En wanneer hij handelde over de belijdenis van de kerk dan gebruikte hij graag de uitdrukking „de religie van het belijden" omdat het hem weliswaar zeker ook ging om de formele tekst van de belijdenis van de kerk, maar veel meer nog om het levende geloof dat er achter zat, om de religie die er in sprak. Daar moesten we aan denken toen we het nieuwste boekje in handen kregen uit de kring van de hervormd gereformeerden dat verschenen is onder de titel: „De religie van het belijden".*)

We willen beginnen met op te merken dat we dankbaar zijn dat na „Gewoon Hervormd" waarin een soort kerkelijke positiebepaling gegeven werd van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk, nu dit boek verschenen is waarin verschillende scribenten ons proberen duidelijk te maken „waar de hervormd gereformeerden in theologisch opzicht staan, liever nog om aan te geven wat het geestelijk spoor is waarop ze zich bevinden". De verschillende medewerkers schrijven „over de hoofdmomenten van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, waarbij met name het aspect van de religie ervan ook alle aandacht krijgt. Belijden komt immers op uit het geloven. Wat met het hart geloofd wordt, wordt met de mond beleden. Dit boekje wil dus niet zozeer een stuk dogmatiek geven, een uiteenzetting van de leer zonder meer, maar wil vanuit de leer van de kerk voelbaar maken het geloof dat hier achter zit... Het is geschreven uit het besef dat in dit belijden het hart van de kerk klopt en dat dit belijden ook voor onze tijd uiterst actueel en onmisbaar is". .

We hebben de bovenstaande citaten doorgegeven om duidelijk te maken wat dit boek bedoelt te zijn. En juist om deze doelstelling verheugen we ons omdat het daardoor zoveel kan betekenen voor de hervormd gereformeerden zelf, maar nog veel meer voor anderen die de reformatorische belijdenis van de kerk niet meer kennen en die hier vanuit het hart van de kerk worden aangesproken op het geloof van de kerk, waaraan we deel moeten hebben, niet alleen met ons hoofd en verstand maar met ons hart.

We willen graag eerst een overzicht geven over de inhoud van dit boek: Dr. H. Goedhart schrijft over: De Schrift, Drs. K. Exalto over: Hoe belijden en beleven we Vader, Zoon en Heilige Geest? , Drs. A. van Brummelen over: De voldoening van Christus, Ds. W .L. Tukker over: De voorbidding van Christus, Ds. L. J. Geluk over: De opstanding van Christus, Ds. C. van der Wal over: De rechtvaardiging, Prof. Dr. C. Graafland over: Orthodoxie en orthopraxie, Ds. C. den Boer over: De uitverkiezing, Ds. H. G. Abma over: Van de kerk en Ir. J. van der Graaf over: Eer en heerlijkheid.

Het is ons niet mogelijk in het bestek van dit artikel om over elk van de onderdelen van dit boek wat te zeggen.

Dat is ook niet nodig, want het vraagt om helemaal gelezen te worden, tot verdieping ook van ons eigen geloofsleven. Toch willen we zo hier en daar een greep doen. We denken aan hetgeen Ds. W. L. Tukker zegt in het „Ten geleide" over het belijden: „Dit moet naar mijn diepe overtuiging de eerste reden zijn van alle belijden: een gelovig spreken over God voor God. Al zou niemand dit verder horen, dan is het zeker de moeite waard om dit over Hem tot Hem te zeggen". Hier komt „de religie" van het belijden al duidelijk naar voren. Daar gaat het tenslotte om dat de Heere God geloofd en geprezen wordt in ons belijden. En daardoor wordt dit boek in de diepste grond gestempeld. En dit maakt het ook zo actueel. Want het gaat hier over werkelijkheden hier en nu, over het belijden van de Naam des Heeren hier en nu. En het gaat over zaken die aan de orde zijn van de dag. Denk maar aan hetgeen Dr. Goedhart over de Schrift schrijft. Daarin klinkt het belijden van de kerk der eeuwen door en de gelovige wordt er door gesterkt waar zoveel ongelovige klanken beluisterd moeten worden in onze tijd ten aanzien van de Bijbel. Hoe worden we hier opgewekt tot Schriftgeloof. Natuurlijk zijn en blijven er allerlei vragen rondom de Bijbel: „Maar ondanks het feit dat ze nog met allerlei vragen worstelen, mogen zij, daar zij als gelovige predikanten in de traditie van de kerk der eeuwen staan, zeggen: wij geloven zonder enige twijfel wat in de Schriften is begrepen... Tegenover alle menselijke wetenschap en glorie, die vergaat, staat het Woord des Heeren dat in der eeuwigheid blijft. En dit is het Woord dat onder u verkondigd is." En hoe actueel is de worsteling van de zondaar om de vrede met God. Ds. C. van der Wal schrijft over de rechtvaardiging: „We staan daar in een onheelbaar conflict met al Gods geboden. En daarin met Hem Zelf. Het is ook nodig dat we dit goed weten in onze consciëntie. Want zolang wij menen nog enige „inbreng" te kunnen laten gelden, d.w.z. ergens plaats te kunnen inruimen voor een „daarom", zullen we niet in staat zijn het wonder van de rechtvaardiging door het geloof te verstaan. Maar waar bij ons het klare bewustzijn geboren wordt, dat letterlijk alles tegen ons pleit, komt, uit een grondeloze en eindeloze verrassing alles van de overzijde. En dan ook met een radicale volkomenheid, die past bij de Koning der koningen". En aan het slot van zijn bijdrage schrijft Prof. Dr. C. Graafland: „Zo is ons opnieuw gebleken hoezeer de reformatorische belijdenis van onze kerk ons ook nu een weg wijst. Die weg wijst allereerst terug naar de Schrift. Die weg wijst ons ook vooral naar de toekomst toe. En deze weg loopt dwars door de geschiedenis en de wereld heen. De religie van de belijdenis verstaan en beoefenen wil zeggen: in de juiste verbondenheid van orthodoxie en orthopraxie op deze weg wandelen, door de genade van God in onze Heere Jezus Christus, Die gezegd heeft: Ik ben de Weg en de Waarheid en het Leven". En wanneer Ds. C. den Boer over de uitverkiezing schrijft, dan merkt hij tenslotte op: „Ja, de diepste troost van de verkiezing ligt niet eens hierin dat ik me er van eeuwigheid bijgerekend mag weten. Maar ze ligt tenslotte hierin, dat God weer aan Zijn eer komt. Dat is de hoogste vreugde geworden van allen, die God heeft uitverkoren."

We zouden nog wel meer willen citeren uit dit boek. Maar de enkele citaten die we gegeven hebben wijzen er reeds duidelijk op hoezeer hier inderdaad geworsteld wordt om „de religie van de belijdenis". We zijn dankbaar dat dit boek verschenen is en het zal zeker zijn weg wel vinden. Want het gaat hier over de zeer wezenlijke zaken van ons geloof. En in onze tijd vol geestelijke verwarring hebben we nodig weer teruggeworpen te worden op het Woord van God en het antwoord dat de kerk der eeuwen in haar belijdenis daarop heeft gegeven.


*) De religie van het belijden. Uitgave van J. H. Kok B.V. te Kampen. Prijs ƒ 9, 95.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 augustus 1973

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

De religie van het belijden

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 augustus 1973

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's